بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان:

سوریه بیش از پیش حامی مقاومت است/ پیروز می شویم

رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان با اشاره به اینکه به پیروزی خود در این نبرد جهانی اطمینان دارد، تأکید کرد که سوریه حامی مقاومت باقی می‌ماند و حتی بیش از پیش از آن حمایت خواهد کرد.
کد خبر: ۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲ - 31May 2013

سوریه بیش از پیش حامی مقاومت است/ پیروز می شویم

بهگزارش خبرگزاری دفاع مقدس، «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در گفتوگو با شبکه تلویزیونی لبنانی «المنار» پیرامون محورهای مختلفی از جمله نبرد القصیر، کنفرانس ژنو 2، جبهه جولان، موشکهای اس300 و ... اظهار نظر و تأکید کرد: اطمینان دارد در جنگ جهانی که کشورش را هدف قرار داده، پیروز میشود.

بشار اسد همچنین تأکید کرد: اگر به پیروزی ایمان و باور و توان و قدرت ایستادگی و مقاومت نداشتیم، پس از گذشت دو سال از این حمله و هجوم بین المللی هیچگاه به این نبرد ادامه نمیدادیم و آنچه هماکنون علیه سوریه روی میدهد، همچون تجاوز سال 1956 نیست بلکه جنگی جهانی علیه سوریه است و محور، مقاومت است. به همین دلیل به پیروزی ایمان داریم و من به دشمنان سوریه اطمینان میدهم که سوریه همانگونه که بوده باقی خواهد ماند و بیش از پیش از مقاومت و رزمندگان آن در سراسر جهان عربی حمایت خواهد کرد.
 
*دگرگونی موازنه قدرت
 
رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: آنچه هم اکنون در سوریه روی میدهد، تغییر از وضعیت دفاعی به هجومی نیست، بلکه تغییر در موازنه قوا بهسود نیروهای مسلح سوریه است.
 
بشار اسد افزود: بدون تردید تغییر و تحول اوضاع به سوریها کمک کرد تا تا واقعیت آنچه را در سوریه روی میدهد دریابند و این مسئله به نیروهای سوریه کمک کرد تا به مأموریت و وظایف خود عمل کنند.
 
وی اظهار داشت: اولین دلیل تغییر موازنه قوا، تغییر در کانونهای پذیرش بود. چون در ابتدا برخی مناطق به کانونهای پذیرش گروههای مسلح تبدیل شده بودند و این نه از روی نبود یا کاهش احساسات ملیگرایانه آنها بود، بلکه بهخاطر نبود و کمبود شناخت در اهالی این مناطق بود. داستانهای بسیاری درباره افرادی وجود دارد که گروههای مسلح را با آغوش باز پذیرفتند و گمان کردند که اقدامات آنها انقلابی علیه موارد منفی موجود در کشور است، اما هماکنون این کانونهای پذیرش تغییر کردهاند.
 
*نبرد القصیر
 
اما در خصوص نبرد القصیر بشار اسد موضوع این نبرد را با قضیه خفهکردن مقاومت مرتبط دانست و این بهاعتقاد وی ارتباطی با دفاع از نظام سوریه ندارد.
 
وی در این ارتباط گفت: ما از نبردی سخن میگوییم که در آن صد هزار نفر از ارتش سوریه و دهها هزار نفر از تروریستها، اگر بیش از اینها نباشد، سخن میگوییم؛ بیش از صد هزار نفر چون این تعداد بهصورت مستمر در حال افزایش است و کمک به تروریستها از سوی کشورهای همجوار و غیرهمجوار همچنان ادامه دارد. به همین دلیل این تعداد از رزمندگان حزبالله که جهت حمایت و کمک به نظام سوریه در نبردش با تروریستها در کشور حضور دارند، با شمار تروریستها و شمار نیروهای ارتش سوریه قابل مقایسه نیست و این تعداد آنقدر نیست که بخواهد از نظام و دولت در سوریه حمایت و پشتیبانی کند.
 
اسد تأکید کرد: آنچه در القصیر روی میدهد و سروصداهایی که میشنویم همه با موضوع اسرائیل ارتباط پیدا میکند و زمان نبرد القصیر با تجاوز اسرائیل ارتباط پیدا میکرد. این نبردی قدیمی، هربار شکل و ماهیت جدیدی به خود میگیرد. هماکنون القصیر بهعنوان یک شهر مهم نیست، آنچه مهم است، مرزها هستند. آنها میخواهند که مقاومت را هم از زمین و هم از دریا محاصره و خفه کنند.
 
رئیس جمهور سوریه افزود: چرا حزبالله را بر سر مرزها چه در داخل لبنان و چه در داخل سوریه مشاهده نمیکنیم؟ چون این نبرد، نبرد با دشمن اسرائیلی و مزدوران آن در سوریه و لبنان است.
 
*واکنش به اسرائیل
 
رئیس جمهور سوریه درباره واکنش به تجاوز اسرائیل گفت: ما به همه طرفهایی که با ما تماس گرفتند، چه عربی و چه خارجی که البته اکثر آنها خارجی بودند، ابلاغ کردیم که در دفعات آینده به تجاوزها پاسخ خواهیم داد. بالبطع اقداماتی از سوی اسرائیل برای تجاوز در برخی امور صورت گرفت که به آنها پاسخ مستقیم داده شد، اما پاسخ موقت ارزشی ندارد، یعنی این واکنش و پاسخ ماهیتی سیاسی داشت، در حالیکه ما اگر خواهان پاسخ به اسرائیل هستیم باید این پاسخ استراتژیک باشد.
 
بشار اسد افزود: ما به کشورهای دیگر ابلاغ کردیم که پاسخ ما به تجاوز، حمله و هجوم خواهد بود و بالطبع هماکنون سخت است که مشخص کنیم از چه ادات و ابزاری در بعد نظامی استفاده خواهیم کرد، این موضوع را به فرماندهان نظامی واگذار میکنیم ولی چندین سناریو را در نظر میگیریم.
 
*جولان
 
درباره جولان رئیس جمهور سوریه گفت: فشارهای مردمی و حتی شور و شوق عربی آشکاری برای گشودن جبهه جولان بهروی مقاومت وجود دارد و هیئتهای عربی نزد ما آمدند که: جوانان کجا ثبتنام میکنند؟ آنها میخواهند که بیایند و با اسرائیل بجنگند.
 
بشار اسد تأکید کرد: عملیات مقاومت عملیات آسانی نیست، عملیات مقاومت تنها گشودن یک جبهه در معنا و مفهوم جغرافیایی آن نیست، بلکه قضیهای اعتقادی ــ سیاسی ــ اجتماعی و سرانجام قضیهای نظامی است.
 
*ژنو2
 
رئیس جمهور سوریه بر این باور است که اصل و مبدئی که ژنو2 نامیده شد، درست است، اما این سؤال را مطرح کرد که: مشروح این طرح چیست؟ آیا قرار است بهعنوان مثال پیششرطهایی قبل از مذاکره گذاشته شود.
به همین دلیل بشار اسد اعلام کرد: اگر قرار است، پیششرطهایی گذاشته شود، ممکن است، آنها را رد کنیم و در نشست حضور نیابیم. اما برداشتن گام اولیه برای انعقاد چنین کنفرانسی و صبغه و قالب دیدارها و نشستها خوب است و منظور ما از مبدأ و گام اول این است.
 
وی گفت: وقتی ما به این کنفرانس میرویم، باید آشکار و شفاف بدانیم که چه طرفهایی پای میز مذاکره خواهند بود و موضع معارضان ملیگرای سوریه چیست؟ موضع دیگر معارضان و احزاب موجود در سوریه چیست و ... .
اما در خصوص معارضان خارجی اسد گفت: مذاکره با معارضان خارجی بهمعنای مذاکره با کشورهای خارجی است که از آنها حمایت میکنند، هنگامی که ما با مزدور مذاکره میکنیم، در واقع و در مضمون ما با سروران آنها گفتوگو کردهایم، این یک واقعیت است و ما آن را بهخوبی میدانیم به همین دلیل صورت خود را از شرم پشت دستهایمان پنهان نمیکنیم.
 
*دولت انتقالی
 
در ادامه رئیس جمهور سوریه گفت: آنها خواهان دولت انتقالی هستند که در آن رئیس جمهور نقشی نداشته باشد. بالطبع رئیس جمهور ریاست و رهبری دولت را در دست ندارد. در سوریه نظام ریاستی حاکم است. رئیس جمهوری ریاست دولت را در دست ندارد، بلکه نخست وزیری وجود دارد که دولت را اداره می کند. آنها خواهان اختیارات گسترده برای دولت هستند، قانون اساسی به دولت اختیارات گسترده و کامل میدهد و رئیس جمهور فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح است و شورا و کمیته عالی قضاوت و دادرسی است. اما مابقی دستگاهها و نهادها همه بهصورت مستقیم از دولت تبعیت میکنند.
 
اسد افزود: اما در خصوص تغییر اختیارات رئیس جمهور باید بگویم که این امر تابع اصلاح و تعدیل قانون اساسی است که در اختیار رئیس جمهور نیست و تغییر و تعدیل قانون اساسی باید به همهپرسی مردمی گذاشته شود.
وی گفت: این مواردی است که اگر خواهان مطرح کردن آن هستند، در کنفرانس مطرح میشود و هنگامیکه برسر موضوعی توافق کردیم، آن را به همهپرسی میگذاریم و نظر مردم سوریه را جویا میشویم و براساس آن عمل میکنیم، اما اینکه پیشاپیش بخواهند قانون اساسی را تغییر دهند، این اقدامی است که نه رئیس جمهور و نه نخست وزیر سوریه دست به آن نخواهد زد و ما توان انجام چنین امری را نداریم و از لحاظ قانونی هم چنین اجازهای به ما داده نشده است.
 
*موشکهای اســ300
 
رئیس جمهور سوریه درباره موشکهای اســ300 و اینکه آیا به سوریه رسیدهاند یا خیر، گفت: ما معمولاً موضوعات و قضایای نظامی را افشا نمیکنیم، اینکه چه داریم و چه به دست ما رسیده است، اما در خصوص روسیه باید بگویم که ما با روسیه قراردادهایی داریم که ارتباطی با بحران سوریه ندارد. ما از سالها پیش درباره خرید سلاح با آنها گفتوگو داشتهایم و روسیه مجبور است که به قراردادهای خود عمل کند و در این راه نه سفر نخست وزیر اسرائیل و نه دیدارهای دیگر و نه خود بحران و نه شرایط پیشآمده در نتیجه آن نمیتواند تأثیری بر این قراردادها داشته باشد و ما با روسیه به هر توافقی رسیدیم، اجرا خواهد شد و بخشی از آن در گذشته اجرا شد و مابقی نیز اجرا خواهد شد و ما و روسیه به اجرای قراردادهای خود ادامه میدهیم.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار