دکترحمید احمدی:

سوری ها و لبنانی ها درس مقاومت و ایستادگی را از ملت ایران آموختند

کارشناس مسائل بین المللی در خصوص بحران سوریه و سرانجام این رویداد گفت: بعد از پیروزی درخشان سوریه در القصیر، موازنه قدرت در داخل سوریه و در عرصه میدانی به نفع این دولت تغییر کرده است.
کد خبر: ۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴ - 09June 2013

سوری ها و لبنانی ها درس مقاومت و ایستادگی را از ملت ایران آموختند

دکتر حمید احمدی در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: همزمان با این تغییرات  و به دست آوردن ابتکار عمل توسط دولت سوریه، می توان پیش بینی کرد که نشست بین المللی ژنو2 با حضور گروه های منطقه ای و بین المللی و گروههای مخالف دولت سوریه و نیز دولت سوریه می تواند نقطه آغازی برای حل بحران این کشور از راه گفتمان سیاسی باشد.

وی ادامه داد: بویژه این که جبهه همسو با دولت سوریه یعنی کشورهایی مثل روسیه، چین، عراق و جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو2 حضور خواهند یافت که قطعا حضور آنها پشتوانه محکمی برای دولت سوریه  خواهد بود.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: گروههای تروریستی که با شکست بزرگی مواجه شده اند در حال حاضر نمی توانند سقف مطالبات خود را افزایش دهند؛ بلکه مجبور هستند با شرایط و اوضاع بعد از آزادسازی، همسو باشند و شرایط موجود را قبول کنند.

این کارشناس مسائل بین المللی اظهار داشت: اکنون سوریه به لحاظ فاز نظامی و به لحاظ سیاسی خواهد توانست از طریق گفتمان داخلی و ملی، بحران کشورش را بدون دخالت کشورهای خارجی و از رهگذر فرمول« سوری سوری» حل کند.

وی در پاسخ به این سوال که حضور کشورهای عربی در منطقه برای مقابله با جریان مقاومت چه پیامدی دارد، خاطرنشان کرد: مثلث شوم ترکیه، قطر و عربستان دیگر شکست خورده هستند و با آزادسازی القصیر، اینک این کشورها در انزوا قرار گرفته اند.

دکتر احمدی ادامه داد: ترکیه درگیر بحران داخلی خود است. عربستان اخیرا تغییر موضعی داد و در کنفرانس ژنو پذیرفته که مشارکتی فعال داشته باشد و همچنین قطر نیز به نتیجه رسیده که راه کار نظامی در سوریه پاسخگو نخواهد بود و تنها راه حل سیاسی می تواند به بحران سوریه پایان دهد.

این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به این سوال که آزادسازی القصیر از چنگال رژیم صهیونیستی تا چه حد کمک به جنبش مقاومت می کند، اظهارداشت: القصیر که در مرز مشترک سوریه و لبنان است، 14 ماه در اختیار گروههای تروریست بود و رژیم صهیونیستی یک پایگاه جاسوسی در آنجا ایجاد کرده بود که اینک با آزادسازی القصیر راه ورود اسلحه از شهر طرابلس لبنان به داخل سوریه بسته شده است.

دکتر احمدی همچنین در خصوص وقایع میدان «تقسیم» و ناآرامی های اخیر در ترکیه گفت: میدان تقسیم ترکیه نقطه آغازی برای سرنگونی رجب طیب اردوغان است.

وی گفت: باتوجه به بافت اجتماعی ترکیه و وجود 20 میلیون کرد و 12 میلیون علوی در این کشور، این گروهها از دخالت ترکیه در مسائل سوریه نگران بودند و از دولت سوریه و عملکرد ترکیه بیمناک و ناراضی بودند از این رو این حرکت هرچند ابعاد غیرسیاسی دارد اما سبقه سیاسی به خود گرفت و میدان تقسیم که وجه مشترک «التحریر» قاهره است؛ نقطه ای برای سرنگونی دولت اردوغان شد؛ چرا که ماهیت واقعی دولت رجب طیب اردوغان به خاطر دخالت در مسائل سوریه و ایجاد بحران در این کشور برای مردم ترکیه به خوبی آشکار شده و مردم درصدد سرنگونی دولت اردوغان هستند.

احمدی در خصوص دیدگاه مردم ترکیه در قبال مسأله سوریه گفت: مردم ترکیه از دخالت های دولت اردوغان در مسائل داخلی سوریه ناراضی هستند و بارها اعتراضات خود را مطرح کردند اما اردوغان توجه به خواسته های مردم نکرد و شرایطی فراهم کرد که بحران ایجاد شود و این تظاهرات و اعتراضات شکل جدی تری به خود گرفته و سراسر ترکیه را در برگرفته است.

وی یادآور شد: دخالت رجب طیب اردوغان در مسائل داخلی موجب یک انفجار اجتماعی شده و هرچند آمریکایی ها اردوغان را برای دخالت در مسائل سوریه تشویق می کردند ولی  دست از حمایت وی برداشتند چرا که تاریخ مصرف دولت اردوغان برای آمریکایی ها تمام شده است.

این کارشناس مقاومت مردم سوریه و لبنان مقابل توطئه گران را برخاسته از پایداری و مقاومت ملت ایران در طول 8 سال دفاع مقدس دانست و گفت: ملت ایران با مقاومت و ایستادگی در جنگ تحمیلی درس خوبی به مردم این کشورها داده است به طوری که ملت ایران به همه یاد داده که چگونه می توان با دست خالی و با مقاومت و پایداری مقابل استکبار جهانی و توطئه های  منطقه ای و بین المللی ایستادگی کرد. 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار