به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر
دفاع پرس، نشست «تناسب ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و سینمای انقلاب اسلامی» از سلسله نشستهای «ادبیات با طعم انقلاب» عصر امروز با حضور رحیم مخدومی، محمد داودیجاوید و عبدالعلی مکرمی در سالن یاس شهر آفتاب برگزار شد.
«مکرمی» در ابتدای این نشست با بیان اینکه ادبیات انقلاب در مقایسه با سینمای انقلابی از رشد بالندهای برخوردار بوده است، اظهار داشت: در عرصه ادبیات کتابهایی که بتوان از آن فیلمهای فاخری ساخت، وجود دارد؛ ادبیات ما بی نقص نیست اما نسبت به سینما موفقتر بوده است.
سینمای ارزشی نیازمند ادبیات انقلابی است وی نظر امام(ره) نسبت به سینما را یک سینمای ارزشی دانست و افزود: سینمای ارزشی نیازمند ادبیات انقلابی است چون ادبیات برای سینما یک پایه است. اینکه تا به چه اندازه به سینمای مد نظر امام رسیدهایم بحث زیادی دارد اما کارشناسان میگویند در این عرصه فاصله زیادی داریم.
این کارگردان سینمای مستند بیان کرد: اگر قرار باشد اتفاقی در زمینه سینمای انقلاب رخ دهد باید مدیران فرهنگی تصمیم بگیرند. اگر امروز همه نسبت به محقق نشدن سینمای انقلابی گلهمندیم همه آن به مدیران فرهنگی ربط پیدا میکند و گرنه هنرمند انقلابی در کشورمان کم زیاد است.
مکرمی سینمای دفاع مقدس و انقلاب را از موفقترین ژانرهای سینمای کشور دانست و گفت: در عرصه سینمای دفاع مقدس استقبال و فروش خیلی خوبی وجود داشته و فروش آثار تولید شده این حوزه از فیلمهای عشقی بیشتر بوده است. ما مثل هالیوود که در آثار فاخرشان از فیلم نامههای اقتباسی از رمانهای پرفروش استفاده میکند باید استفاده از رمانهای مطرح بهره ببریم.
هنرمندان باید دیدهبانان انقلاب باشند
وی با تاکید بر اینکه زمینه تولید در کشورمان آماده است، گفت: هنرمندان باید دیدهبانان انقلاب باشند. هنرمند دغدغهمند مثل دیدهبان جنگ باید دوربین را در دست داشته باشد و خودش را پشت خاکریز ببیند و حرکات دشمن را رصد کند و ببیند دشمن کجا آسیب میرساند و وارد کار شود. اگر هنرمند انقلابی خوب این موارد را رصد کند، میتواند پاسخ دشمن را بدهد. ما در کشورمان دیدهبان بزرگی مثل رهبر انقلاب داریم که از ما جلوتر است و تذکرات لازم را گوشزد میکند. آیا ما هشدارهای ایشان را جدی میگیریم؟ ما باید هشدارهای ایشان را جدی بگیریم و اگر هنرمندان انقلابی از آگاهی برخوردار باشند می توانیم به سینمای انقلابی امیدوار باشیم.
این کارگردان سینمای مستند خاطر نشان کرد: جشنواره عمار یک اتفاق خوشایند در عرصه سینمای کشور است اما این جشنواره قابلیت و محدودیتهای خاصی دارد و نمیتوانیم فقط به یک جشنواره اکتفا کنیم. اگر جشنوارههای فجر چنین رویکردی را داشتند امروز صاحب یک سینمای انقلابی بودیم اما چون رویکرد درستی حاکم نبوده از سینمای انقلابی دور شدهایم.
نقطه اوج ادبیات انقلاب، ادبیات دفاع مقدس است
«جاوید» در ادامه اظهار داشت: اگر ما لفظ ادبیات داستانی را تشریح کنیم و اگر ادبیات جمع ادب باشد کلمه ادبیات چیزی غیر از دین نمیتواند باشد. ارتباط ادبیات داستانی با سینما تفسیرهای به رای کارگردانها و تهیه کنندگان است که فکر میکنند نگاهشان یک نگاه دینی است.
وی با طرح این سوال که قرارگاه فرهنگی ما کجاست، گفت: یکی از اشکالات اساسی کار عدم الزام از طرف متولیان فرهنگی است. معاونت سینمایی وزارت ارشاد، صدا و سیما و حوزه هنری متولیان تولیدات سینمایی هستند که الزامی را برای تولید در نظر ندارند.
این کار شناس فرهنگی گفت: عدم تخصص در بین نیروهای فرهنگی یکی از مشکلات نیروهای مذهبی است. امروز باید کارهایی انجام داد که نیازمند کار جهادی است و باید برخی از خلقههای غلط را کنار گذاشت.
جاوید بیان کرد: ایجاد دغدغه در بین نیروهای انقلابی، آموزش تخصصی در حوزه تولید و الزام متولیان فرهنگی نسبت به قشری که آموزش دیده شدهاند، میتواند چالشهای روبروی ما را رفع کند.
پایه اصلی ادبیات دفاع مقدس مبانی دینی است
وی افزود: اگر ادبیات داستانی انقلاب که نقطه اوج آن ادبیات دفاع مقدس است را در قالب فیلم بیان کنیم میتواند بهترین جاذبههای دینی داشته باشد. پایه اصلی ادبیات دفاع مقدس مبانی دینی است که نیاز به تفسیر به رای ندارد.
این نویسنده بیان کرد: علت استحاله جشنواره فجر این است که ما نتوانستهایم یک ساختار و مدل متفاوت برای جشنوارههایمان ارائه دهیم و بگوییم این جشنواره انقلاب اسلامی است و مدل برگزاری آن با سایر جشنوارههای دنیا متفاوت است.
«رحیم مخدومی» در ادامه با طرح این سوال که فیلمسازان مطرح کشورمان چقدر دغدغه انقلاب را دارند، اظهار داشت: بسیار از آثار تولید شده در حوزه ادبیات قابلیت تولید در قالب فیلم و سریال را دارند. در دنیا سینماگران غرب نسبت شخصیتهای شاخص جهان فیلمها و رمانهای متعددی تولید میشود در صورتی که بسیاری از این شخصیتها چهرههای شاخص و انقلابی نبودهاند اما در خصوص همین شخصیتها نیز فیلمهای متعددی ساخته میشود.
هنوز یک رمان جهانی درباره امام خمینی(ره) تولید نشده!
نویسنده کتاب «جنگ پابرهنه» گفت: موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره) با بودجه سالانه ۷۵ میلیاردی و در شرایطی که در حال ورود به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم هنوز یک رمان در حد جهان و یا فیلم قابلی دفاعی تولید نکرده است! همه متولیان فرهنگ کشور از جمله وزارت ارشاد در این باره موظف است پاسخگو باشد. ما میتوانستیم با یک رمان و یا فیلم جهان را با امام(ره) آشنا کنیم ما در این باره از سینماگران انقلابی توقع داریم.
انتهای پیام/121