هدف «اردوغان» از سفر به واشنگتن و دیدار با «ترامپ» چه خواهد بود؟

پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار در گزارشی احتمالات مختلف درباره هدف دیدار «اردوغان» و «ترامپ» را بررسی کرد.
کد خبر: ۲۳۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷ - 17May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان در یادداشتی نوشت: پیش‌بینی‌های زیادی درباره نتیجه سفر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به واشنگتن با توجه به تهاجم رسانه‌ای میان آنکارا و واشنگتن که البته در چارچوب صورت گرفت، وجود دارد. این حملات رسانه‌ای در‌پی اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر دخالت مستقیم برای مسلح کردن یگان‌های مدافع خلق کُرد صورت گرفت.

ناظران در این زمینه به دو دسته تقسیم شده‌اند: گروهی که در بروز هرگونه تغییر در روابط تردید دارند و گروهی که معتقدند این سفر نقطه عطفی است که آثار بزرگی در خاورمیانه خواهد داشت.

یادآوری بعضی مسائل برای کمک به درک هدف از این دیدار مفید خواهد بود: نخست آن که ترکیه متحد راهبردی آمریکا و عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که واشنگتن فرماندهی آن را از سال 1952 یعنی سه سال بعد از تاسیس برعهده دارد. روابط واشنگتن با کُردها نیز درمقایسه با رابطه‌اش با آنکارا کوتاهتر است.

پارادوکس این‌جاست که «ترامپ» کمی قبل از دیدار با «اردوغان»، «کسینجر»، وزیر خارجه اسبق آمریکا را به کاخ سفید فراخوانده و از او در مورد چندین پرونده مشورت خواسته است که احتمالا مهمترین آنها افغانستان، عراق، سوریه و یمن بوده است. همچنین نقش سازمان اطلاعات آمریکا در ربودن «عبدالله اوجالان»، رئیس حزب کارگران کردستان از نایروبی پایتخت کنیا در فوریه 1999 (بهمن 1377) و تحویل او به سازمان اطلاعات ترکیه، لکه سیاهی از آمریکا در حافظه کُردها به شمار می‌آید.

دیدار «ترامپ» و «اردوغان» بر اساس عرف‌های دیپلماتیک، سرآغاز گفت‌و‌گو بین رئیس جمهور دو کشور است که از قبل زمینه آن فراهم شده باشد یعنی صرف دیدار دو طرف ضرورتا به معنی حصول نوعی توافق است.

«هاکان فیدان»، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه قبل از دیدار دو رئیس جمهور، گفت‌و گو‌هایی با مسئولان عالی‌رتبه واشنگتن داشت و گفته می‌شود «ترامپ» ناگهانی وارد یکی از سالن‌ها شد و به مسئول ترکیه‌ای خوش آمد گفت. اما درباره این که «فیدان» به چه توافقی با دولت «ترامپ» رسیده است احتمالاتی وجود دارد. قویترین احتمال حل و فصل پرونده رئیس جنبش خدمت «فتح الله گولن» است که در ایالت «پنسلوانیای» آمریکا اقامت دارد. آنکارا خواستار تحویل او توسط واشنگتن است و وی را به دست داشتن در کودتای نافرجام تیرماه سال گذشته متهم می‌کند.

در کنار تایید موارد مورد توافق در نشست اخیر آستانه درباره ایجاد مناطق کاهش تنش که شامل تمام استان ادلب می‌شود و نیز توقف حمله به مقرهای گروه «هیئة تحریر الشام» به عنوان نخستین قدم، این گروه به ورود ارتش ترکیه و استقرار آن در برخی نقاط استان اعتراض نخواهد کرد. علاوه بر این چراغ سبز آمریکا به آنکارا برای انجام عملیات نظامی گسترده در سنجار و کوههای کردستان عراق به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان و اخراج عناصر آن از منطقه سنجار در مرحله نخست نیز هست. شاید این احتمال مخصوصا در ارتباط با کُردها و برای کل منطقه به صورت عام خطرناک‌ترین احتمال باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار