يادگار يک ملت

مسجد جامع خرمشهر یادگار یک ملت از دوران دفاع مقدس است. این مسجد با پشتیبانی از رزمندگانی که از شهر دفاع می‌کردند، در واقع مرکز ثقل دفاع جانانه این شهر بوده است.
کد خبر: ۲۴۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ - 22May 2017
يادگار يک ملتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مسجد جامع خرمشهر قلب شهر و قلب تپنده ملت ایران است. این بنا علاوه بر قدمت تاریخی و ارزش معماری دارای ارزش‌های معنوی در مکان و موقعیت قرارگیری خود در این شهر است.
 
این مکان جایی است که ایمان و معنویت رزمندگان معادلات را برهم می‌زند. مسجد جامع خرمشهر با قدمتی بیش از ۱۲۰ سال نقشی مهم و اثربخش در دوران دفاع مقدس ایفا کرد. اگر این مسجد در شهر خرمشهر نبود و محلی برای سازماندهی نیروها و اسکان مجروحان نمی‌شد این شهر در همان روزهای نخست به اشغال دشمن درمی‌آمد، مسجد خرمشهر با پشتیبانی از رزمندگانی که از شهر دفاع می‌کردند، در واقع مرکز ثقل دفاع جانانه این شهر بوده است.
 
هنگام تهاجم عراق به خرمشهر جوانان زیادی در شهر حضور داشتند که پایگاه اصلی‌شان مساجد به شمار می‌رفت. یکی از افراد مهم در جذب جوانان به مسجد و هویت‌بخشی به مسجد جامع خرمشهر شهید شیخ شریف قنوتی بود. کسی که حضرت آقا درباره‌اش می‌فرماید تا وقتی شریف قنوتی زنده بود خرمشهر سقوط نکرد.
 
مقاومت‌های جانانه و خستگی‌ناپذیر او برای حفظ مسجد و شهر، متجاوزان را کلافه کرده بود. عراقی‌ها آنقدر از این شخص کینه داشتند که یک هفته قبل از سقوط خرمشهر او را می‌گیرند، می‌کشند، کاسه سرش را می‌برند و مغزش را درمی‌آورند. در آخر او را با عمامه‌اش دار می‌زنند و یک هفته از یکی از تیرهای چراغ برق آویزان می‌کنند. مدافعان خرمشهر پس از شهادت شریف قنوتی مسجد را از دست می‌دهند. مسجد چون محل تجمع و مداوای بیماران و مقاومت مردم بود به نوعی نماد شهر محسوب می‌شد.
 
ساعت دو بعدازظهر سوم خرداد سال 61، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز(۱۹ ماه) اسارت، آزاد شد. خبر آزادی خرمشهر آن چنان شگفت‌آور بود که سراسر میهن اسلامی، مردم را به وجد آورد. با اعلام فتح خرمشهر، مردم ایران بسان خانواده‌ای بزرگ که فرزند از دست رفته خود را بازیافته است، اشک‌های شادی و شعف خود را نثار روح شهدای حماسه‌آفرین صحنه‌های این نبرد کردند.
 
رزمندگان اذان ظهر سوم خرداد را در مسجد جامع این شهر سر دادند و طنین بانگ الله‌اکبر تمام منطقه را فراگرفت. غروری وصف‌نشدنی در وجود تک تک رزمندگان موج زد و به سرتاسر ایران سرایت کرد. به گفته سردار علی فضلی فرمانده وقت تیپ المهدی(عج) شهید گروسی از رزمندگان لشکر المهدی(عج) اولین اذان را در مسجد جامع خرمشهر سرداد.

سردار سرتیپ دوم سیدنورالله حسینی، درباره این روز تاریخی می‌گوید: «در زمان عملیات بیت‌المقدس سردار علی فضلی، فرماندهی تیپ المهدی(عج) را بر عهده داشت و بنده هم به همراه چند نفر از برادران پاسدار و بسیجی در یک گردان و در تیپ امام سجاد(ع) مشغول انجام وظیفه بودیم.
 
در مرحله سوم عملیات محلی که گردان ما وارد عملیات شد غرب خرمشهر بود به طوری که بر روی جاده خرمشهر، شلمچه و بصره تسلط کامل داشته و سرانجام باید به شهرک ولی‌عصر کنار نهر خین می‌رسیدیم. الحمدلله رزمندگان دلاور و سلحشور ایران زمین با شجاعت و جسارت تمام و با درگیری‌های سخت این مسیر را طی کرده و به اهداف از قبل تعیین شده رسیدند. با رسیدن گردان به نهر خین، محاصره خرمشهر، کامل و نیروهای متجاوز بعثی مجبور به تسلیم در مقابل قوای اسلام شدند. به هر صورت اولین کسانی که وارد شهر خرمشهر شدند و بر فراز مسجد جامع، پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزار درآوردند رزمندگان لشکر المهدی(عج) بودند.»

سردار علیرضا ربیعی از رزمندگان حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر، حضور نیروها در مسجد جامع شهر را چنین توصیف می‌کند: «یکی از رزمندگان زمانی که خرمشهر به پیروزی رسید تمام فرماندهان به قرارگاه‌ها آمدند، قرارگاه‌های کربلا، نجف و قدس در آن عملیات شرکت داشتند. زمانی که رزمندگان به مسجد جامع خرمشهر رسیدند ما جشن پیروزی گرفتیم. رزمندگان و فرماندهان همدیگر را در آغوش می‌گرفتند و به خاطر این پیروزی باشکوه به یکدیگر تبریک می‌گفتند. اولین کسی را که از خوشحال در آغوش گرفتم سردار غلامپور بود که فرماندهی قرارگاه کربلا را برعهده داشتند.»


منبع: روزنامه جوان 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار