حسین زندباف:

سینمای دفاع مقدس نیازمند نگاه جدی مسئولان/ تعداد فیلم‌های کودک کم است

تدوینگر فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» معتقد است فیلم‌های ارزشی باید برای مسئولین از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و آن‌ها به فیلم‌هایی که موضوعات دفاع مقدس و کودکان جنگ را دارند، نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
کد خبر: ۲۴۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ - 27May 2017
سینمای دفاع مقدس نیازمند نگاه جدی مسئولان/ تعداد فیلم‌های کودک کم است به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «حسین زندباف» که این روزها فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» را در پرده سینماها دارد، اظهار داشت: این فیلم درباره «کودکان جنگ» است. همانطور که می‌دانید در جنگ کودکان بیشترین صدمه را می‌بینند؛ زیرا بسیاری از آن‌ها پدر و مادرشان را از دست می‌دهند و بدون سرپناه می‌مانند و در این فیلم چنین وقایعی به تصویر کشیده شده است. کودکانی که به جای مدرسه، رشد و تربیت شدن در میان بمب و اسحله بزرگ می‌شوند.

وی با بیان اینکه شکل بزرگ شدن بچه‌های جنگ متفاوت است، افزود: عده‌ای برای رسیدن به منافع خودشان با جنگ به کودکان آسیب می‌زنند و در فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» کارگردان با ظرافت مشکلات کودکان جنگ را به تصویر کشیده است. این فیلم حرف بین‌المللی دارد و در واقع حرف سعدی است که می‌گوید «بنی آدم اعضای یکدیگرند»؛ نمی‌دانم چرا در جهان جواب این جنایات داده نمی‌شود تا دیگر این حوادث تکرار نشود.

تدوینگر فیلم سینمایی «دکل» همچنین گفت: زمانی که فیلم‌هایی درباره کودکان و مخصوصا درباره کودکان جنگ را تدوین می‌کنم با علاقه بسیاری کار می‌کنم و سعی‌ام بر این است تا با دقت فراوان آن را انجام دهم. به نظرم با فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» خصمانه برخورد شد؛ زیرا در زمان اکران کارشکنی‌هایی انجام شد و همچنین سینمای هنر و تجربه اکران آن را نپذیرفت.

وی ادامه داد: تعداد فیلم‌های کودک در کشور ما بسیار کم است و در مورد این موضوع در واقع در فقر به سر می‌بریم. در کشور ما متاسفانه روابط بیشتر حاکم است، درحالی که باید روابط را کنار بگذاریم و بیشتر به ارزش‌ها فکر کنیم. این درحالی است که فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» در جشنواره کودک موفق به کسب جوایز زیادی شد. به نظرم مسئولینی که ارزش‌های جنگ برایشان اهمیت دارد باید نگاهشان به این نوع فیلم‌ها متفاوت باشد.

زندباف با بیان اینکه آنچه در تدوین اهمیت دارد قصه و روایت است، گفت: در کارنامه کاری‌ام فیلم‌های جنگی زیادی مانند «از کرخه تا راین»، «پرواز خاموش»، «دکل» و... وجود دارد که هرکدام از این فیلم‌ها با نگاه متفاوتی به جنگ پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: من معتقدم تدوین فن است و در فیلم سینمایی قصه، کارگردان و تهیه کننده سه رکن اصلی هستند که اگر هرکدام به درستی کارشان را انجام دهند تدوینگر کارش راحت‌تر است. البته تدوین هم مهم است مخصوصا اینکه در سینمای ایران ویراستاری قصه را هم تدوینگر انجام می‌دهد و این کاری بسیار اشتباه است؛ زیرا تدوین باید از صافی ذهن کارگردان عبور کند.

تدوینگر «بوی پیراهن یوسف» ادامه داد: در کار تدوین باید به موضوع وفادار باشیم اگر قرار باشند خودسرانه تدوین شود به نوعی دست تدوینگر هم بسته می‌شود و نباید از یاد ببریم که تدوینگر بر روی قصه بسیار تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: امروز وسائل و تجهیزاتی برای تدوین آمده که بسیار کارساز هستند و نمی‌توان تکنولوژی را نادیده گرفت و استفاده بهینه از آنها سازنده است. در گذشته تدوینگر ابتدا کل راش‌ها را با کارگردان می‌دید و بعد آن را تدوین می‌کرد؛ اما امروز اینکار در لحظه صورت می‌گیرد و به نوعی دستگاه بر ذهن حاکم شده است و تدوینگر آلوده فرم شده است.

زندباف با بیان اینکه تدوینگر در کارهای بزرگان سینما حق شخم زدن فیلم را ندارد، گفت: اگر کارگردان، موسیقی، تدوین و... در یک فیلم قوی باشد دیگر موضوعاتی مانند خراب شدن و یا شخم زدن در توین فیلم‌ها معنایی پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال، با کارگردان‌هایی همچون مسعود جعفری‌جوزانی، داریوش مهرجویی، ایرج طهماسب، علی روئین تن، محمدحسین لطیفی، ابراهیم حاتمی‌کیا، یدالله صمدی و... کار کردم آنقدر کارشان را به درستی انجام می‌دهند که مونتاژ دیگر برای فیلم‌هایشان حکم معجزه را ندارد زیرا قصه هایشان بسیار خوب است.

وی ادامه داد: من معمولا قبل ازتدوین با کارگردان‌ها به نتیجه می‌رسم و بعد کارم را شروع می‌کنم؛ زیرا برای من نویسنده و قصه حرمت دارد.

زندباف خاطرنشان کرد: یادم می‌آید مرحوم عباس کیارستمی برای یکی از فیلم‌هایش با من تماس گرفت و پرسید می‌توانی با ویدئو در لحظه تدوین کنی؛ اما متاسفانه هیچ وقت این همکاری صورت نگرفت؛ زیرا او در لحظه قصه را تغییر می‌داد و دائم در فکر بهتر شدن کار بود.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها