ماه رمضان؛ فرصتی طلایی برای افزایش سواد قرآنی

یکی از فرصت‌های ارزشمند برای افزایش سواد قرآنی ماه مبارک رمضان است، زمانی که مردم با میل و رغبت در محافل قرآنی حاضر می‌شوند و با گوش جان آیات وحی را می‌شنوند و از سفره آیات روح‌بخش قرآن طعام معنوی برمی‌دارند.
کد خبر: ۲۴۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ - 31May 2017
ماه رمضان؛ فرصتی طلایی برای افزایش سواد قرآنیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بر این نکته تأکید دارند که هر چند در سال‌های اخیر اقدامات بسیار مثبتی جهت انس مردم و به‌ویژه جوانان با قرآن صورت گرفته است ولی هنوز در بسیاری از اقشار بی‌سوادی قرآنی وجود دارد.

کارشناسان بیان می‌دارند که هر چند نسبت به یکی، دو دهه قبل تعداد حافظان قرآن افزایش یافته است ولی هنوز هم هستند فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مختلف که نمی‌توانند قرآن را روان و صحیح بخوانند.

اما نباید ناامیدانه به موضوع نگاه کرد. وقتی روند رو به رشد فعالیت‌های قرآنی را در کشور نگاه می‌کنیم، امیدوارانه و بر مبنای حقیقت می‌توانیم بگوییم با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان میزان بیسوادی قرآنی در جامعه را کاهش داد.

یکی از فرصت‌های ارزشمند برای افزایش سواد قرآنی ماه مبارک رمضان است. زمانی که مردم با میل و رغبت در محافل قرآنی حاضر می‌شوند و با گوش جان آیات وحی را می‌شنوند و از سفره آیات روح بخش قرآن طعام معنوی برمی‌دارند.

از حضور کودکان در محافل قرآنی غفلت نکنیم

اما این مهم چگونه محقق می‌شود و چگونه می‌توان از فرصت طلایی ماه رمضان برای افزایش سواد قرآنی در جامعه استقاده کرد؟ نکته‌ای که توجه به آن می‌تواند حتی در علاقمندی به فراگیری قرآن در نسل آینده تأثیرگذار باشد.

نکته‌ای که در وهله اول می‌تواند در این موضوع مؤثر باشد حضور کودکان و نوجوانان در محافل قرآنی است که در ماه رمضان تشکیل می‌شود. بسیاری از والدین خودشان در این محافل شرکت می‌کنند ولی کمتر به این مهم توجه دارند که فرزندانشان را نیز در این مجالس همراه ببرند.

اگر کودکی چند سال متوالی فقط در ماه رمضان در محافل قرآنی شرکت کند، به وضوح مشاهده خواهیم کرد که چگونه در روخوانی و روانخوانی او تأثیر شگرف می‌گذارد و از همین محافل است که قاریان و حافظان توانمندی تربیت می‌شود.

آموزش صحیح‌خوانی در محافل قرآنی مد نظر قرار گیرد

نکته دیگری که در محافل قرآنی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد موضوع آموزش است. در بسیاری از محافل قرآنی رسم است که حاظران در جلسه هر کدام به نوبت چند صفحه‌ای از قرآن را می‌خوانند و استادی آگاه به تجوید ایرادات فرد را در حوزه صحیح خوانی قرآن یادآور می‌شود.

به نظر می‌رسد این محافل بیشتر از جلساتی که تنها یک یا دو نفر جزء مربوط را قرائت می‌کنند و بقیه شنونده آیات وحی هستند، مؤثر باشد. چه بسیار افرادی که در صحیح خوانی قرآن مشکل داشتند و با حضور در این محافل روز به روز در روان‌خوانی قرآن موفق‌تر از قبل شدند.

محافل جزء‌خوانی قرآن با چاشنی تدبر همراه شود

نکته دیگری که می‌تواند در افزایش سواد قرآنی مؤثر باشد این است که محافل جزء‌خوانی قرآن در ماه رمضان با چاشنی تدبر در آیات وحی همراه باشد. حضور یک استاد آگاه به مفاهیم و معانی در محافل قرآنی و یادآوری درس‌های قرآن بی‎شک در سبک زندگی ما نیز مؤثر است.

بارها برای بسیاری از ما رخ داده که شنیدن یک جمله از عالمی هوشمند و واعظی توانمند در ما تأثیر عمیقی گذاشته و ما را برای تغییر رفتار مصمم کرده است. چه فرصتی بهتر از ماه رمضان و چه مکانی بهتر از محافل قرآنی برای این تغییر.
 
منبع: ایکنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار