به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، دفتر تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، فراخوان هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانشآموزان و معلمان و دومین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانشآموزان با نیازهای ویژه را اعلام کرد.
در این فراخوان آمده است: در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و همچنین برنامه درسی ملی به تولید محتوای چندرسانهای متناسب با نیاز دانشآموزان و معلمان، استفاده هوشمندانه از آن و تنوعبخشی به مراکز یادگیری توجه ویژه شده است.
رویکردهای جدید آموزشی و بهرهگیری از فناوریهای نوین در تولید مواد و رسانههای یادگیری، زمینهسازی برای مشارکت فعال استانها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنیسازی مواد، منابع، بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانشآموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری ازجمله سیاستهای دیگری هستند که باید آنها را در راستای توانمندسازی مدرسه جهت ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب مورد توجه قرار داد.
* اهداف برگزاری جشنواره
- توسعه و تعمیق فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی، یادگیری و تولید محتوای الکترونیکی
- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندیهای معلمان، دانشآموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانههای الکترونیکی یادگیری
- تولید مواد و رسانههای یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانشآموزان و استفاده از آنها در فرآیند تدریس
- توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهرهبرداری از مواد و رسانههای یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری
- ایجاد زمینه مناسب جهت تولید محتوای الکترونیکی خاص، دانشآموزان با نیازهای ویژه
* شیوه اجرا
این جشنواره در مرحله اول به صورت استانی و مرحله دوم به صورت کشوری از میان محصولات برگزیده شده مرحله اول برگزار خواهد شد.
دانشآموزان: )همه مدارس اعم از مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی و...)، دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی، دانشآموزان دوره متوسطه اول و دوم و هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش
معلمان (مربیان): آموزگاران و دبیران دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم، همه شاغلان مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان و...، هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش، مدرسان دانشگاه فرهنگیان و کارکنان آموزشی و اداری شاغل در ادارات مدارس عادی و استثنایی.
دانشجویان
دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان.
تبصره 1: دانشآموزان و معلمان و دانشجویان میتوانند محصول یا محصولات خود را بهصورت کار اشتراکی (دانشآموز، معلم، دانشجو، مدرس) ارائه کنند، (حداکثر اعضای گروه چهار نفر)
تبصره 2: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تأییدیه از مدرسه محل خدمت (مبنی بر تدریس درس موردنظر) میتوانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند.
*محورهای برگزاری جشنواره
محورها، محیط کد نویسی، سیستمعامل ویندوز و سیستمعامل اندروید است.
تولید درسافزارهای آموزشی صرفاً متناسب با موضوعات کتابهای درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم
تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتابهای درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم
تبصره: منظور از اجزای آموزشی، بخشهای کوچکی از یک محتوا مانند یک آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... میباشد که بهصورت محتوای الکترونیکی تعاملی تولید گردیده است.
تولید نرمافزارهای پرورشی و قرآنی در حوزهی آموزش و پرورش
تولید نرمافزارها در حوزه تربیتبدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی
تولید نرمافزارهای بازی و سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتابهای درسی
موضوعات خاص مدارس استثنایی از طریق سامانه رشد و سامانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اطلاعرسانی خواهد شد.
تبصره 1: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتابهای درسی:
آموزش شهروندی، محیط زیست و علوم زمین، مهارتهای زندگی و حقوق بشر جهانی و اسلامی، سیاستهای جمعیتی، زیستفناوری، ریزفناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادبیات و رسمالخط فارسی و تفکر و خلاقیت و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی- معرفی حرف هنر و جغرافیا به تناسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی استانها و مناطق روستایی و عشایری -ویژگیها، نیازها و وظایف خانواده، مضامین توحید، معاد و ولایت و انتظار و...عدل مهدوی، تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکتپذیری و مشارکتجویی تقویت باور و روحیه مسئولیتپذیری - تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزشهای انقلاب اسلامی- آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، هویت ایرانی اسلامی. محیطزیست و سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانشآموزان، ناهنجاریهای اجتماعی، روحیه مسئولیتپذیری - اقتضائات هویت جنسیتی (پسران و دختران(.
تبصره 2: شرکتکنندگان شاغل در واحدهای سازمانی استثنایی (مدارس یا اداره) میتوانند آثار خود را بهصورت آزاد و بدون در نظر گرفتن گروه استثنایی شغلی خود، در قالب موضوعات مندرج در شیوهنامه ارائه دهند.
*نحوه شرکت:
مراجعه به بخش ثبتنام در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی ROSHD.IR
مطالعه راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبتنام)؛
دریافت کد رهگیری
تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نمایندهی منطقه محل تحصیل یا اشتغال.
تبصره: هر شرکتکننده بهصورت انفرادی یا گروهی حداکثر با دو (2) محصول میتواند در جشنواره شرکت نمایند.
*شرایط عمومی آثار تولیدی
آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانشآموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکتهای خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. (استفاده از محصولات تولید دیگران مانند فلشهای خارجی نباید بیشتر از 30 درصد کل محصول تولیدی باشد(.
موضوع ارائهشده از طریق آثار باید در جهت پیادهسازی اهداف بیانشده در برنامه درسی و پوششدهنده تمام یا بخشی از کتابهای درسی باشد.
تبصره: چنانچه محتوای ارائهشده بهصورت نرمافزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتکار در کاربران و همسو با تحولات کتابهای درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نشده باشد.
با توجه به قابلیتهای ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی همه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانهای فیلم و انیمیشن در حد قابلقبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهرهمند باشد.
در طراحی نرمافزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوههای تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابلقبول استفاده شود.
برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرمافزاری و یا سختافزاری و یا کلمه عبور باشند.
حتیالامکان نرمافزارها بهصورت خودکار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرمافزار خاصی قابل اجرا باشند.
نرمافزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در رایانههای مدارس (به لحاظ سختافزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرمافزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستمعامل اندروید نسخه 4 و بالاتر را داشته باشند.
تبصره 1: برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
تبصره 2: فقط دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی میتوانند آثار خود را بهصورت فردی یا گروهی در قالب پاورپوینت ارائه کنند.
*شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی
نصب و اجرای خودکار نرمافزارها در سیستم عاملهای مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سختافزاری و نرمافزاری و همچنین حذف یا غیر فعال نمودن سایر برنامه از جمله ضد بدافزارها
داشتن شناسنامه تولید، مشخصات اثر، مشخصات صاحب اثر، مشخص نمودن مخاطب و... در داخل نرمافزارها
امکان اجرا و استفاده از نرمافزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه
استفاده از گرافیک متناسب با موضوع و سن مخاطب (استفاده از فونت، صدا، تصاویر ثابت و متحرک با کیفیت مناسب) و استفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا
نداشتن مشکل فنی در خصوص ارتباط صفحات و جابجا شدن میان قسمتهای مختلف نرمافزار
سعی در استفاده حداکثری از امکانات رایانهای جهت استفاده از رسانههای مختلف
توجه به عدم تداخل صداها، تصاویر و متون و...
داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخابشده
صحت و ارزش علمی محتوای (متن، تصویر و صدا(
سعی در نداشتن غلطهای تایپی و غلطهای علمی
*سیاستهای تشویقی
صدور تقدیرنامه کتبی برای آثاری که موفق به رهیابی به مرحله کشوری شوند (توسط ادارات کل استانها(
تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبههای اول تا سوم) در مراسم اختتامیه به تندیس جشنواره به همراه حمایت نقدی
تشکیلات اجرایی جشنواره بخش استانی (کمیته استانی)
مدیرکل استان (رئیس کمیته(
معاون پژوهش و برنامهریزی نیروی انسانی (دبیر کمیته)
رئیس گروه تحلیل محتوا آموزشی و پرورشی
نماینده سازمان آموزشوپرورش استثنایی
نماینده پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در استان
سایر اعضاء به انتخاب مدیران کل محترم استانها
*شرح وظایف کمیته استانی
ارسال شیوهنامه برای مناطق و آموزشگاههای (عادی، استثنایی و تیزهوشان) استان و پردیس دانشگاه فرهنگیان
اطلاعرسانی و جلب مشارکت دانشآموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید
دریافت، دستهبندی، ارزیابی محصولات مرحله استانی
هماهنگی با کمیته برنامهریزی حوزه ستادی
تهیه گزارش نهایی و ارسال محصولات منتخب بر اساس سهمیه اعلامی به حوزه ستادی
تبصره 1: هزینه ارزیابی آثار دریافتی توسط استانها بر اساس تعداد آثار ثبتنامشده در شبکه ملی مدارس رشد و آثار دریافت شده در دبیرخانههای استانی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سازمان آموزشوپرورش استثنایی به استانها ابلاغ خواهد شد.
تبصره 2:داوری آثار گروه دانشآموزان با نیازهای ویژه در سطح استان توسط کارگروه داوری و ارزیابی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان صورت خواهد گرفت.
*تقویم اجرایی جشنواره
تشکیل کمیته استانی و ارسال دستورالعمل، جلسات هماهنگی با مناطق و معرفی نماینده به دبیرخانه کشوری جشنواره، از 1396.1.21 لغایت 1396.2.15 در معاونت پژوهش برنامهریزی نیروی انسانی انجام میشود.
آغاز ثبتنام در وبگاه جشنواره Roshd.ir بوده و دریافت آثار در استانها از 1396.2.16 لغایت 1396.6.15، انجام میشود. جمعآوری و ارزیابی آثار در مرحله استانی 1396.6.16 لغایت 1396.7.30 بوده و اعلام سهمیه مرحله دوم به استانها، بر اساس تعداد شرکتکننده استانها در مرحله اول از 1396.8.1 لغایت 1396.8.5 است.
همچنین ارسال نتایج و آثار منتخب بر اساس سهمیه اعلامی از سوی دبیرخانه از 1396.8.6 لغایت 1396.8.10 بوده و ارزیابی مرحله کشوری آثار منتخب استانی از 1396.8.11 لغایت 1396.9.30 در دبیرخانه جشنواره است و مراسم اختتامیه مرحله کشوری نیز در نیمه دوم سال 96 برگزار خواهد شد.