وی با اشاره به اینکه حوزه هنری دلایل خاص خود را برای عدم نمایش برخی فیلم ها دارد که ترجیح میدهد رسانه ای نکند گفت: اعتقاد داریم سینمای فعلی ایران نیاز به رشد دارد و نباید از داخل با آن مبارزه کرد و به پیکره آن آسیب وارد کرد.
قائم مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری با اشاره به اینکه اگر بنا بر مدعی بودن در عدم اکران برخی فیلم ها باشد مدعی اصلی ما هستیم افزود: دوست دارم امشب کمی از دستاوردهای حوزه هنری برای سینمای ایران صحبت کنم. این نهاد همواره محلی بوده برای رشد بهترین کارگردانان سینمای ایران که همه می دانید این افراد امروز گل سر سبد سینمای ایران هستند. این افراد فرزندان انقلاب و امام(ره) هستند که در فضای حوزه هنری امکان رشدشان فراهم شده است.
وی ادامه داد: اما به لحاظ مالی و اقتصادی سرمایه گذاری که حوزه هنری در سینمای ایران می کند اصلا قابل مقایسه با سرمایه هایی که در ده سال گذشته برای تولید در سینمای ایران صورت گرفته نیست. کل مجموعه تولیدات سینمای ایران در یکسال به صد میلیارد تومان می رسد اما تنها سینما «بهمن» حوزه هنری در میدان انقلاب 120 میلیارد تومان ارزش دارد یا سینما «آزادی» که بیش از 200 میلیارد تومان است. این را در نود و چهار سالن سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور ضرب کنید و ببینید حوزه هنری چه سرمایه عظیمی را برای سینمای ایران آورده است.
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به اینکه حوزه هنری همواره بر مدار شأن تاسیس خود گام بر می دارد و یکسری اهداف را دنبال می کند گفت: ما بر اساس عرف قانون ایران و جهان در طول پنج سال تنها پنج تا ده فیلم را نمایش نداده ایم و هیچ وقت هم علیه آنها بیانیه صادر نکردیم در حالیکه الان باید به آقایان جواب هم پس بدهیم.
وی گفت: در سالهای گذشته فروش فیلمها بین هفتاد تا دویست میلیارد تومان بوده که پرسش اینجاست چرا این مبلغ نباید به هزار میلیارد تومان برسد؟ دلیل اینجاست که در سالهای اخیر سینمای ایران به سمت ذائقه مخاطب نرفته و ما از خواسته های مردم ناآگاه هستیم. بیشتر مضامینی را در فیلم هایمان استفاده کردیم که مورد پسند آنها نبوده است که در نهایت باعث می شود که تنها صد هزار نفر به دیدن فیلم های اکران بنشینند.
حمزه زاده با طرح این پرسش که آیا مشکل حال حاضر سینمای ایران
سانسور فیلم هاست گفت: مشکلات عمیقتر و بزرگتری داریم. با همان اندک
فیلمی که اکران نکردیم به صورت کاملا شفاف با فیلمساران در مورد سکانس یا
دیالوگ فیلم هایشان صحبت کردیم و می کنیم و به آنها ایرادات و مشکلات را می
گوییم.
وی افزود: یک نوع هدایت است که هدایت شونده باید در دیدرس هدایت کننده باشد مانند برج مراقبت. یک نوع هدایت هم هست که مانند فانوس دریایی که هدایت شونده باید همواره هدایت کننده را ببیند.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد به وظیفه هدایتی خود درست عمل نمی کند و به نوعی برج مراقبت دچار اختلال است. نقش نهادهایی مثل حوزه هنری در سینما مانند فانوس دریایی است.
حوزه هنری در این سالها روی نقطه هدایت ایستاده و مسیر را به صورت روشن برای فیلمسازان تعریف کرده و این فیلمسازان هستند که خواسته اند خود را به این نقطه وصل کرده و برسانند.
حمزه زاده در پایان گفت: حوزه هنری معتقد است بنا به دلایلی مخاطبان سینما تبدیل به مشتری نمی شوند. فیلمسازان ما همواره در ساختن فیلمهایشان به یکسری مخاطب توجه می کنند که این مخاطبان مشتری سینمای ایران نمیشوند و گروه زیادی از مردم ما این نوع محتوا را برای سینما رفتن انتخاب نمی کنند. ما باید به ذائقه مردم توجه کنیم ببینیم آنها به چه توجه دارند. تلاش می کنیم ذائقه مخاطب را بشناسیم.