به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با هدف بررسی و ارزیابی چالش های حوزه سینمای مقاومت و ضرورت های ملی و منطقه ای جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در محل کمیسیون مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این جلسه حجت السلام والمسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نصرالله پژمانفر رئیس کمیته هنر، گردشگری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سیدمرتضی حسینی دبیر کمیسیون فرهنگی و جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمد خزاعی دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، نادر طالبزاده مشاور دبیر و مدیر بین الملل، محمد صنعتی قائم مقام دبیر، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت و روح الله سهرابی قائم مقام مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند.
محمد خزاعی:
گفتمان سینمای مقاومت یک گفتمان جهانی است/ ضرورت ردیف بودجه برای جشنواره فیلم مقاومت
جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که قبلا به نام جشنواره فیلم دفاع مقدس معروف بود. یکی از قدیمیترین جشنوارههای سینمایی کشور محسوب میشود که به اعتقاد بسیاری از هنرمندان و صاحب نظران؛ ملیترین و رسمیترین جشنواره سینمایی انقلاب اسلامی است. اما متاسفانه با وجودی که این جشنواره تاکنون بسیار تاثیرگذار و جریان ساز بوده اما به دلایل مختلف، فاقد منابع مالی و بودجه مشخصی بوده است و طی این سالهایی که برگزار شده همواره با مشارکت و همراهمی برخی از دستگاههای مختلف کشور بوده وعملا فاقد «ردیف بودجه تعریف شده» بوده است.
وی ادامه داد: لذا نداشتن منابع مالی ثابت و مطمئن، امکان برنامه ریزی و سیاست گذاری اصولی را برای متولیان و سیاستگذاران این حرکت فرهنگی سلب کرده و اجازه نداده که نگاهی دوراندیشانه با افقی بلند در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس محقق شود.
دبیر جشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس و با همراهی دستگاههای دولتی ذیربط و اظهارنظرهایی که از سوی سینماگران کشور، مدیران فرهنگی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به اختصاص بودجهای به این جشنواره شده است. هر چه زودتر شاهد تحقق این امر باشیم.
وی ادامه داد: بیشک، هنگامی که جشنواره فیلم مقاومت دارای ردیف بودجه مشخصی شود خواهد توانست در حوزه تولید فیلمهای مقاومت و دفاع مقدس نقش موثرتری داشته باشد و دستش برای سفارش تولید کار در این حوزه بازتر خواهد بود. حتی میتوان گروهی از مستندسازان را با اختصاص بودجههای مشخص به مناطق بحران زده دنیا و منطقه که متناسب با عمق استراتژیکی ماست برای خلق مستندهای قوی اعزام کرد یا میتوان اقدام به ساخت فیلمهای سینمایی با موضوع افغانستان، لبنان، بحرین، یمن و موضوعات ملی و داخلی کرد.
خزاعی گفت: تولیدات مستمر در حوزه مقاومت و دفاع مقدس میتواند به تولیدات کشور در این حوزه نظم بیشتری ببخشد. این درحالی است که امروزه، تولیدات در این حوزه، بیشتر به صورت پراکنده، فاقد هدفمندی لازم و استراتژی مشخصِ محتوایی است.
وی با اشاره به آمار فیلمهای رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت افزود: خوشبختانه آمارها نشان میدهد که سینماگران استقبال خوبی از این جشنواره در سطح ملی کردند به گونهای که تاکنون ۵۲۶ فیلم در قالب فیلمهای کوتاه، مستند و سینمایی به دبیرخانه جشنواره رسیده ضمن اینکه ۱۴ فیلم سینمایی – ویدئویی، ۲۴ فیلم کوتاه و ۱۸ فیلم سینمایی نیزبرای بخشهای مختلف جشنواره فیلم مقاومت انتخاب شدند.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به فیلمهای ارسالی به بخش بین المللی یاد آور شد: تا کنون بالغ بر۲۰۰ عنوان فیلم از ۳۷ کشور جهان به دست ما رسیده که هنوز جمع بندی نهایی آن انجام نشده است. این درحالی است که تعداد این آمار نیز در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.
دبیر جشنواره با اشاره به ابعاد جغرافیایی و گستردگی مکانی جشنواره در تهران، ۴۰۰ شهر و ۷ کشور جهان خاطر نشان ساخت: علاوه بر اینها برگزاری نشستهای تخصصی موضوعی، برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت، برگزاری یک کنفرانس بین المللی، برگزاری جشنواره در بخشهایی از حوزههای علمیه و دانشگاهای کشور و آسیبشناسی فیلمهای ضداسلامی و ضدایرانی و... از دیگر برنامههای این دوره جشنواره فیلم مقاومت است.
خزاعی گفت: پیش بینی بخشهایی چون «عماد مغنیه»، «گروههای تکفیری و داعش از دیگر مختصات این دوره جشنواره است و خدا را شاکریم برگزاری موفق و اتخاذ راهبردهای بین المللی درست جشنواره خشم صهیونیستهای و رسانههای وابسته به نظام سلطه را برانگیخته است.
نادر طالبزاده: تعدادی از منتقدان سینمای هالیوود در جشنواره حضور مییابند
نادر طالبزاده با اشاره به اینکه روح مقاومت در دو رویداد فرهنگی جشنواره فیلم مقاومت و همچنین کنفرانس «افق نو» وجود دارد، گفت: مقوله مقاومت در هر دو رویداد فرهنگی وجود دارد و هر دو میخواهند حقیقت واقعی دولت آمریکا پس از واقعه یازدهم سپتامبر را بیش از پیش برای هنرمندان و صاحب نظران و روشنفکران جهان افشا کنند.
وی با تاکید بر اینکه مقاومت یک گفتمان و حرفی جهانی است، عنوان کرد: خوشبختانه در حوزه مقاومت امروزه دنیا حرف زیادی برای گفتن دارد که نمونههای خوبی از آن را میتوان در مقاومت مردم فلسطین، بیداری اسلامی در کشورهای عربی و یا حتی خود مردم آمریکا مشاهده کرد که خوشبختانه به تعریف درستی از این مقاومت رسیدهاند و نمونه بارز آن «آرت اولیویر» فیلمساز مستقل آمریکایی است که به طور خودجوش یازده سپتامبر را مورد نقد قرار داده است.
طالبزاده با اشاره به این مطلب که موضوع اصلی «افق نو» هم نقد سیاستهای خارجی دولت آمریکا است، بیان کرد: نقد سیاستهای خارجی دولت آمریکا موضوع اصلی «افق نو» است و مهمانان این کنفرانس هم اغلب فعالان سیاسی و منتقدان و افشاگران سیاستهای استکبارگونه آمریکا هستند و هدف از برگزاری این رویداد بیان نگاه منافقانه آمریکا در سیاستهای خارجی از زبان منتقدان آمریکایی و اروپایی است.
به گفته وی جنبش وال استریت، بیداری اسلامی، نقش لابیهای صهیونیستی در بحران کنونی آمریکا و اروپا، قدرت و نفوذ لابیهای صهیونیستی در غرب، بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا، مقاومت علیه اشغال و مداخله غیرقانونی، جنبشهای ضد جنگ، اسلام هراسی و ایران هراسی، جهان مدرن و عدالت پایدار، جهانی به دور از تروریسم و سلاحهای هستهای، جهانی بدون وهابیت، سوریه و فلسطین- مقاومت و ظلم ستیزی، هتک حرمت پیامبران، به تصویر کشاندن شیطان، خشونت و تروریسم در هالیوود، یازدهم سپتامبر و تضعیف ایمان و بنیاد خانواده از موضوعلت و است که هم در جشنواره مقاومت و در کنفرانس افق نو پرداخته میشود.
جواد جباری: برگزاری سالانه جشنواره فیلم مقاومت فرصتی مغتنم برای نسل آینده سینماست
جشنواره فیلم مقاومت تاکنون دوسالانه بود. یکی از مباحث جدی که از سوی شورای سیاستگذاری این رویداد مهم فرهنگی مطرح شد به منظور استمرار و تداوم تاثیرگذاری این جشنواره در زمینه تولید، اجرا و اثرگذاری تبدیل آن به آن جریانی مستمرتر و سالانه بوده است.
وی ادامه داد: بیتردید، برای اینکه هنرمندان در عرصه تولید جدیتر ورود کنند و تاثیر جشنواره و تولید بر بدنه سینما بیشتر و گسترده شود لازم بود همه ساله این حرکت برگزار شود.
به گفته وی برگزاری سالانه جشنواره فیلم مقاومت هم فرصتی مغتنم برای نسل آینده سینما فراهم میسازد تا حضور و ظهوری بیشتر داشته باشند و هم آثار و برکات ملی و بین المللی خواهد داشت.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت با اشاره به استمرار این حرکت تصریح کرد: از این رو لازم است عزیزان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با نگاهی حمایتی و جدی با اختصاص ردیف بودجه برای این موضوع کمک کنند تا جشنواره در قالب یک جریان فرهنگی گستردهتر محقق شود.
وی همچنین، به لزوم توجه اعضای کمیسیون به نقش و جایگاه شهر سینمایی دفاع مقدس اشاره کرد و فزود: شهرک قادر است در گسترش تحرک و رشد سینمای مقاومت و دفاع مقدس بسیار موثر باشد همچنانکه تاکنون توانسته این وظیفه را انجام دهد.
جباری با اشاره به گستره جغرافیایی شهرک سینمایی خاطر نشان ساخت: حتی، فضایی با این وسعت در سایر کشورها هم کمتر یافت میشود و این میتواند ظرفیت بالایی ایجاد کند منوط به اینکه از سوی کمیسیون فرهنگی و دستگاههای تصمیم ساز نگاه ویژه تری صورت گیرد تا شهرک به تجهیزات و امکانات بروزتر مجهز گردد.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس: جشنواره مقاومت قادر است جریان سازی مفهومی در سینمای دنیا ایجاد کند.
در ادامه محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اهمیت عنصر پیوستگی برای حرکت فرهنگی گفت: جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس در طول این سی سال هر بار خواست برگزار شود با چالش و اتی همراه بوده و در مقاطعی به خاطر همین مشکلات برگزار نشده و چهار سال متوقف شد و اگر سازمان بسیج زیر بالش را نمیگرفت معلوم نبود الان چه سرنوشتی داشت.
وی ادمه داد: بسیج، همه نظر، شرایط و امکانات و اعتماد اجتماعی لازم را برای کار فرهنگی دارد و میتوان گفت قابل مقایسه با مراکزی مثل صدا و سیما، ارشاد و تبلیغات اسلامی نیست. چرا که هم به لحاظ ملاحظات و دغدغههای نظام، هم به لحاظ مدیریت هزینه و صرفه جویی و... دقت و مراقبت بیشتری را دارد.
به گفته وی یک انجمن با چند پرسنل محدود و منابع مالی محدود کار یک شبکه دارد انجام میدهد.
شرف الدین با بیان اینکه الگوسازی و نمونه سازی در ارائه کار کیفی و غنای محتوایی دغدغه ماست اضافه کرد: نگاه ما رفع تکلیفی نبوده و نیست بلکه احساس تکلیف است.
وی افزود: با این حال اکنون نیاز است یک بودجه ثابتی برای جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تعریف شود تا متولیان و سیاستگذاران هر سال به جای گرفتار شدن در چالشهای هزینه و مشکلات اجرایی با اهداف و دغدغههای اصلیتر فکر کنند و برای آینده این حرکت برنامه ریزی و استراتژی روشنی تعریف کنند.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: چرا نباید این جشنواره با شعاع محتوایی ارزشمندی که دارد در دنیا دفاتری داشته باشد؟ چرا قدرت مانور بین المللی بیشتری نداشته باشد؟ بدون شک، بسیاری از فعالیتهای فرهنگی در دنیا را مراکز رسمی و دولتی نمیتوانند انجام دهند و لی روحیه بسیجی میتواند انجامش دهد. جشنواره مقاومت تنها جریانی است که امروز قادر است موج آفرینی فرهنگی و سینمایی و جریان سازی مفهومی در سینمای دنیا ایجاد کند و نیازمند حمایت و کمک جدی مجلس شورای اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین سالک: دغدغه ما کمک به رفع مشکلات حوزه سینمای مقاومت است
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست با استقبال از گستردگی و ابعاد ملی و بین المللی جشنواره این رویداد مهم فرهنگی را یکی از مهمترین سرمایههای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواند.
وی تصریح کرد: به هیچ وجه نباید اجازه بدهیم این سرمایه عظیم تضعیف و یا خللی به آن وارد شود چرا مقاومت و دفاع مقدس گنجینه مهمی برای نسل حال و آینده محسوب میشود و یکی از مهمترین بخشها در این موضوع در بعد مسائل فرهنگی و معنوی فیلمهای دفاع مقدس است که باید به آنها توجه جدی صورت گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: انقلاب اسلامی با گروههای کوچک شروع شد، از توی مساجد ولی تبدیل به یک جریان جهانی شدچرا که محور هدایت میخواست که حضرت امام (ره) بودند. اگر الان شما یک گروه کوچکی هستید قدرت غلبه بر سایر تفکرات سینمایی را در صورت برخورداری از اخلاص دارید و موفق خواهید شد.
وی با بیان اینکه با توجه به سابقهای که از شما عزیزان داریم اطمینان داریم در میدان عمل موفق خواهید بود و این مایه امید است.
وی با اشاره به اینکهفیلم و مسائل فرهنگی به عنوان زیرساخت قوی اجتماعی مورد تایید مجلس است، گفت: برای امور فرهنگی بودجه خوبی درنظر گرفته شده است اما اصل اعتبار است که باید تصویب شود و جدای از تخصیص آن است که این امر مربوط به دولت میشود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اشکال دیگر در این مورد دیدگاهها و نگاه مسئولین ذی ربط درباره مسائل فرهنگی کشور است. ما به نوع نگاهها نسبت به مساله فرهنگ انتقاد داریم و معتقدیم اگر نگاهمان به ارزشهای فرهنگی تغییر کند فیلمهای مربوط به جنگ، دفاع مقدس و مقاومت قدرت بیشتری خواهند گرفت.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ۳۶ سال است که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسیده است و میز بیلیارد سلطه و استکبار را شکسته است. ضربهای که آمریکا و اسرائیل از انقلاب ما خوردند ضربه بسیار سنگینی است بنابراین آنها با هر چیزی که موجب رشد شود مخالف هستند ضمن اینکه یکی از ابزار رشد میتواند فیلم باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سالک همچنین عنوان کرد: برای ما مهم است که مردم دنیا از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران استقبال کنند بنابراین باید این ارزشها را به دنیا معرفی کنیم. فیلمها با موضوع مقاومت و دفاع مقدس بیانگر این موضوع میتواند باشد بنابراین باید توجه داشته باشیم تا این بخش تقویت شود.
حجت الاسلام والمسلمین سالک گفت: متاسفانه سینمای دفاع مقدس آنطور که باید در دنیا دیده نشده است و باید در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد زیرا مقاومت و دفاع مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران از غنای بالایی برخوردار است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به جایگاه و اهمیت این حوزه گفت: دغدغه ما کمک به شما در این حوزه است و از راهکارهای پیشنهادی برای ارتقا و ثمردهی این حوزه استقبال میکنیم.
پژمانفر: سینمای مقاومت میتواند ظرفیتهای سینمای انقلاب اسلامی را احیا کند
نصرالله پژمانفر رئیس کمیته هنر، گردشگری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن تشکر از حضور متولیان و مسئولان حوزه سینمای دفاع مقدس و جشنواره مقاومت در کمیسیون گفت: امیدواریم از این طریق فرصت مناسبی فراهم شود تا کمیسیون بتواند پیرامون سینمای دفاع مقدس قدم موثرتری بردارد.
وی افزود: امروز در دنیا سینما را به عنوان یک فرصت نگاه میکنند و در قالب تولیدات سینمایی میکوشند خیلی از پیامها و محتواها را به دنیا برسانند و دیدگاههای خود را مطرح کنند.
به اعتقاد وی احساس میشود هنوز بعد از گذشت این همه سال انقلاب اسلامی نتوانسته سینما را فتح کند. به نظر میآید هنوز سینما در اختیار دیگران است.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اگر یک سال کاری بگذرد و مسئلهای در سینما برای نظام ایجاد نشود باید کلاهمان را بالا بیندازیم.
وی معتقد است جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و اساسا، سینمای مقاومت و دفاع مقدس میتواند ظرفیتهای سینمای انقلاب اسلامی را احیا کند.
پژمانفر با بیان اینکه سینما را باید مدیریت کرد گفت: سینما یک فرصت است و تا حالا از آن استفاده نشده است.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم در جادههای تفکرات غربیها حرکت کنیم مطمئن باشید نه فرصت و نه اجاز مانور اندیشههای مارا میدهند و باید راه میانبر را انتخاب کنیم و بسیج و نیروهای دفاع مقدس راه میانبر هستند و تاکنون هم محتوای سینمای دفاع مقدس در قالب بسیج توانسته خودش را حفظ کند.
پژمانفر، از آمادگی کمیسیون فرهنگی مجلس برای گشایش قوانینی در این حوزه خبر داد و خاطر نشان ساخت: با بررسی و رصد جمیع امور در حوزه فرهنگ و سینمای دفاع مقدس میتوان فضایی برای اختصاص بودجههای مشخص و منابع اعتباری پایدار شناسایی کرد.
وی توجه به جشنواره فیلم مقاومت را یکی ازدغدغههای اصلی کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد و توضیح داد: جشنواره فیلم مقاومت به دلیل پاره ای از مشکلات که بخشی از آن مشکلات اعتباری بود در مقاطعی یک سال در میان برگزار شد و این موضوع باعث ناراحتی مخاطبان این رشته هنری شد.
وی افزود: پیگیری افکار عمومی برای برگزاری جشنواره منجر به ادامه کار این جشنواره شد تا جایی که کمیسیون فرهنگی مجلس به دنبال تعبیه ردیف مستقل بودجهای برای این جشنواره است. البته اعتبارات پرداختی برای این ژانر از سینما توانسته مقدمات ساخت فیلمهای دفاع مقدس را فراهم کند که نمونه آن شهرک سینمایی دفاع مقدس است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه این جشنواره خاطر نشان کرد: دشمنان فرهنگی ما نسبت به برگزاری این جشنواره و در کنار آن بررسی موضوع هالیوودیسم در این جشنواره احساس خطر میکنند، این موضوع خبر از برگزاری با کیفیت جشنواره دفاع مقدس می دهد.
رئیس کمیته هنر، گردشگری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تداوم برگزاری چنین جشنوارههایی را در کشور ضروری دانست و گفت: جشنواره فیلم دفاع مقدس توانسته به اهداف خود نزدیک شود و برگزاری آن به دستیابی اهداف انقلاب کمک شایانی میکند.
حسینی دبیر کمیسیون فرهنگی: جشنواره فیلم مقاومت راهبرد فرهنگی انقلاب اسلامی
سیدمرتضی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مقاومت مفهوم عظیمی دارد، گفت: این جشنواره راهبرد فرهنگی نظام اسلامی است. ما میتوانیم رشادت و مقاومت کشورمان را از طریق جشنوارهها به خصوص جشنواره فیلم دفاع مقدس و کتاب به مردم و مخاطب نشان دهیم و به آنها نشان دهیم که چگونه باید زندگی کنیم تا در برابر سختیها مقاومت داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید در جشنواره فیلم مقاومت باید سختیهای جنگ را برای نسل جدید ترسیم کنیم نشان دهیم که رزمندگان ما چه سختیهایی کشیدند تا پیروزی باشکوهی را برای کشور خود به ارمغان آوردند. متاسفانه امروز برخیها به موضوعات شهوانی و مواردی مانند طلاق و خیانت در فیلمها میپردازند که نه تنها به درد مردم نمیخورد بلکه باعث شکافهای عمیقی در خانوادهها میشود.
حسینی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم باید فیلمهایی را در جشنوارهها به نمایش درآوریم که مقاومت را به مفهوم واقعی آن به مردم نشان دهند.
وی درباره اختصاص بودجه مشخص برای جشنواره فیلم مقاومت نیز گفت: بودجه این نوع فیلمها و جشنوارهها مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد است اما با این وجود ما به سینماگران اعلام کردیم تا به صورت خصوصی برای مشکلاتشان به کمیسیون فرهنگی مراجعه کنید تا کمیسیون فرهنگی در حد توان به آنها کمک کند.
وی ادامه داد: از سینماگران میخواهیم تا ارتباط تنگاتنگی با مجلس داشته باشندزیرا هرچقدر این ارتباطها بیشتر باشد اعضای کمیسیون فرهنگی بیشتر در بطن ماجرا قرار میگیرد و قطعا کمکهایی در این زمینه خواهد شد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه جشنواره مقاومت روز به روز بهتر میشود، گفت: در دورههای اول برگزاری این جشنواره هنرمندان و سینماگران زیاد آمادگی نداشتند ضمن اینکه هنرمندان زیاد تمایل به شرکت در این نوع فیلمها و جشنوارهها را نداشتند اما به مروز زمان و دورههای بعدی این جشنواره خود را نشان داد و بین المللی شدن آن نیز بسیار تاثیر داشت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه افزود: امیدوارم هنرمندان در این زمینه مدیران را یاری رسانند تا این جشنواره هر سال بهتر از سال قبل برگزار شود و جنبه بین الملل آن قویتر جلوه کند.