یادداشت/ خیرالله‌ پروین

ضرورت پیگیری اقدامات آمریکا در مجامع بین‌المللی

اقداماتی که آمریکا علیه منافع ایران صورت می‌دهد با حقوق بین‌الملل سازگاری ندارد. ایران نیز باید در مقابل چنین رفتاری از سوی آمریکا، در دیوان بین‌المللی دادگستری و سازمان ملل اقامه دعوا کند.
کد خبر: ۲۴۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ - 01July 2017
ضرورت پیگیری اقدامات آمریکا در مجامع بین‌المللیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، خیرالله پروین در یادداشتی نوشت:

در حالی این روزها شاهد صدور احکامی از سوی دادگاه‌های آمریکا در خصوص اموال جمهوری اسلامی ایران در این کشور هستیم که دادگاه‌های داخلی کشورها صلاحیت بین‌المللی نداشته و صلاحیت آنها داخلی است. 
 
ممکن است طبق قوانین داخلی، دادگاه‌های داخلی، صلاحیتی درباره کشورهای دیگر یا دخالت در امور کشورهای دیگر داشته باشند، اما معمولا این کار خلاف عرف بین‌الملل است و با روابط حسنه‌ای که باید بین دولت‌ها برقرار باشد، کاملا منافات دارد. 
 
به این ترتیب هیچ دولتی نمی‌تواند اقداماتی خلاف مصلحت و روابط حسنه بین کشورها داشته باشد و نمی‌تواند اقدامی انجام دهد که منافع کشورهای دیگر را به خطر بیندازد. متاسفانه آنچه امروز در آمریکا روی می‌دهد به علت وضعیت استکباری است که در این کشور وجود دارد و در این زمینه می‌توان به انجام معاملات بین کشورها و فروش نفت از طریق دلار اشاره کرد که آمریکا از این هیمنه خود نسبت به وضعیت جهانی استفاده می‌کند.
 
اگر این موضوع وجود نداشت، دادگاه‌های این کشور حتی در صورت تمایل نیز نمی‌توانستند بر کشوری که در آمریکا موضع اقتصادی ندارد، تسلط داشته باشند، چرا که احکامشان در مورد کشوری که موضع اقتصادی در آمریکا ندارد، ضمانت اجرایی ندارد. علت صدور چنین احکامی از سوی دادگاه‌های داخلی آمریکا علیه ایران به دلیل ضمانت اجرای آن است و وجود اموال ایران در آمریکا مانند پول‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده یا در حین تبدیل ثمن نفت به دلار آمریکا صورت می‌گیرد به عنوان ضمانت اجراست. 
 
در گذشته برخی دیگر از کشورها نیز به واسطه موسسات داخلی خود به اعمال صلاحیت‌های بین‌المللی می‌پرداختند، اما به دلیل دردسرساز شدن و ایجاد مشکل برای کشورشان آن را در قوانین داخلی خود حذف کردند، اما آمریکا روابط حسنه‌ای با ایران ندارد و به همین دلیل برخی مواقع این کشور اقداماتی خلاف حقوق بین‌الملل علیه ایران انجام می‌دهد که از جمله آن می‌توان به برداشت دو میلیادر دلار از دارایی‌های ایران و همچنین مصادره اموال بنیاد علوی اشاره کرد. 
 
چنین اقداماتی که آمریکا علیه منافع ایران صورت می‌دهد با حقوق بین‌الملل سازگاری ندارد و صرفا صلاحیتی است که به دادگاه‌های داخلی آمریکا داده شده است. البته آمریکا از این صلاحیت دادگاه‌های خود علیه همه کشورها استفاده نمی‌کند بلکه معمولا علیه کشورهای غیرهمسو از جمله جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای تاسیس تا کنون مقابل هیمنه آمریکا بوده است، استفاده می‌کند. 
 
ایران نیز باید در مقابل چنین رفتاری از سوی آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری و سازمان ملل اقامه دعوا کند و مقابل این‌گونه اقدامات بایستد. در غیر این صورت این وضعیت ادامه یافته و منافع ملی ما مورد تعدی قرار می‌گیرد و امیدواریم دولتمردان اقدام عاجل و جدی در این زمینه انجام دهند.
 
منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار