در نشست خبری مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم عنوان شد؛

۱۱ کشور جهان میزبان آثار جایزه ترامپیسم هستند/ استقبال هنرمندان ۷۸ کشور دنیا

نشست خبری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم با حضور «علی اصغر جعفری» رییس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و «سید مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر این جشنواره برگزار شد.
کد خبر: ۲۴۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ - 01July 2017
جعفری: استقبال هنرمندان ۷۸ کشور دنیا از مسابقه ترامپیسم/شجاعی طباطبایی: ۱۱ کشور جهان میزبان آثار جایزه ترامپیسم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در این نشست، جعفری با بیان اینکه در هفته حقوق بشر آمریکایی در تیرماه هستیم، اظهار داشت: اتفاقات زیادی در هفته حقوق بشر آمریکایی در ایران رخ داده است و امروز نیز ما همچنان این رفتارهای خلاف انسانیت را می‌بینیم؛ ولی فرمایشات مقام معظم رهبری مهم‌ترین دلیل برگزاری این مسابقه بود.

وی گفت: آمریکایی ها تلاش داشتند قبل از ریاست جمهوری ترامپ سیاست هایشان را با دستکش مخملین پنهان کنند؛ اما پس از به روی کار آمدن ترامپ همه چیز مشخص شد و ما خواستیم از ظرفیت هنر استفاده کرده و از هنرمندان دنیا مشارکت بطلبیم.

رییس سازمان هنری و امور سینمایی عنوان کرد: یکی از رشته های هنری که برای همه ملت ها قابل فهم است کاریکاتور و کارتون است. در گام اول، این مسابقه بین هنرمندان ایرانی انجام شد و سپس مسابقه بین المللی اعلام شده و استقبال فوق العاده‌ای ا آن به عمل آمد.

جعفری افزود: تقریبا از ۷۸ کشور دنیا با ۱۶۰۰ اثر که در نوع حود یک رکورد است، آثار رسیده و مسابقه در حال برگزاری است. سوال مهم این است که چرا به بحث ترامپ ورود پیدا کنیم؟ جدای از رفتارهای ترامپ که موجب تنش در دنیا شده است، رفتار غیرمتعارف‌تر ترامپ نسبت به جهان اسلام و ایران با حمایت از تروریست ها، منافقین و ... برای ناامن کردن کشور ما بوده است که با استفاده از مولفه های نرم پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: امروز پای یک جنگ در میان است. یک تهاجم در حوزه سیاسی و اجتماعی در حال شکل‌گیری است که نیاز است هنرمندان وارد عرصه شده و مشارکت داشته باشند که خوشبختانه استقبال هنرمندان دنیا نشان داد ما تنها نیستیم و طرفداران زیادی داریم.

رییس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس تصریح کرد: روز ۱۲ تیر مراسم اختتامیه مسابقه ترامپیسم برگزار خواهد شد و از منتخبین تجلیل به عمل خواهد آمد.

جعفری افزود: صد اثر برگزیده مسابقه در تمامی مراکز استان ها به نمایش گذاشته می شود. امکان نمایش بخشی از کاریکاتور ترامپ وجود نداشت چون برخلاف موازین اخلاقی بود و ما به لحاظ حفظ حریم ها نسبت به انتشار آن‌ها معذور بودیم.

وی درباره برنامه های آینده این سازمان تصریح کرد: ما یک سازمان مستقل کشوری هستیم که در چند بخش از جمله تجسمی فعالیت می کنیم و هرفصل یک نمایشگاه تخصصی برگزار خواهیم کرد. چاپ کتاب های دفاع مقدس و جنگ، فعال کردن حضور اقشار مختلف و برگزاری نمایشگاه ها، تولید ده قطعه جدید موسیقی تا پایان سال، فعال سازی حوزه فیلم و سریال که بخش مهم کار ما است با تولید سریال شهید صیاد شیرازی و فیلم سینمایی شهید حسن باقری تا پایان سال جاری که مقدمات کارشان انجام شده از جمله فعالیت های ما است.

شجاعی طباطبایی در ادامه این نشست اظهار داشت: استارت شروع این مسابقه از ابتدای سال جاری برروی سایت های کاریکاتور ایران و جهان انجام شد. این پیشنهاد از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بود که مورد استقبال حوزه هنری، شهرداری تهران ‌و دیگر مراکز فرهنگی قرار گرفت.

وی گفت: عنوان «ترامپیسم» مسابقه به دلیل نشات گرفتن از اتفاقاتی بود که از افکار ترامپ صورت می گرفت. نوع رفتار، حرکات و تعاریفی که ارائه شده و مفاهیم زیادی که از سوی ایشان مطرح می شود مانند بحث نژاد پرستی، ایران هراسی و اسلام هراسی هم که ادامه آن بود.

دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم عنوان کرد: ۱۶۱۴ از هنرمندان ۷۵ کشور دنیا به دبیرخانه رسید. تصور می کردیم کیفیت و کمیت لازم به علت موضوع و سیاسی بودن در این جایزه کم باشد اما استقبال زیادی صورت گرفت و برزیل با ۵۹ شرکت کننده در این جایزه رکوردار بود.

شجاعی طباطبایی افزود: داورانی از بلژیک و برزیل که از بزرگان کاریکاتور سیاسی جهان هستند و حبیب صادقی، محمدرضا دوست محمدی و محمود آزادنیا کار داوری را انجام دادند و اختتامیه ساعت ۱۰ صبح روز ۱۲ تیر در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان زیباسازی ۳۵۰ سازه را در اختیار ما قرار داده است تا آثار این مسابقه به نمایش گذاشته شود و ۳۲ مرکز استان همزمان با ۱۲ تیر نمایشگاه هایی را در این خصوص گشایش خواهند داد.

دبیر مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم گفت: غیر از فضای مجازی ارتباطاتی با هنرمندان دنیا برقرار کردیم تا آثار در سطح دنیا منتشر شود. کلمبیا، پانما و  مکزیک نیز میزبان این جایزه خواهند بود؛ همچنین فدراسیون فیکای اروپا نیز این آثار را نمایش خواهد داد.

شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: در ترکیه، اندولوزی، سوریه نیز نمایشگاه های ما هماهنگ خواهند شد تا در مجموع یازده کشور جهان میزبان آثار جایزه ترامپیسم باشند. ۵۰۰ اثر منتخب از این مجموعه منتشر شده که ۳ میلیون بازدید داشته است. ۲۰ نفر از شرکت کنندگان در ۲ بخش کارتون و کاریکاتور به عنوان منتخب معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/ ۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار