گزارش تحلیلی؛

ماجراجویی تل‌آویو در سوریه/ از حمایت تکفیریها تا جلب رضایت اعراب

رژیم صهیونیستی درحالی چند روزی است سوریه را هدف حملات هوایی قرار می‌دهد که به نظر می‌رسد قصد دارد ضمن موج‌سواری روی تهدیدات آمریکا علیه دمشق، اعراب را بیش از‌پیش به سمت «تل‌آویو» جذب کند.
کد خبر: ۲۴۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸ - 02July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، همزمان با افزایش تهدیدات ایالات متحده آمریکا علیه سوریه، رژیم صهیونیستی سلسله حملات تجاوزکارانه‌ای را به این کشور آغاز کرده است.
 
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی طی حدود ۱۰ روز گذشته ۴ مرتبه خاک سوریه را مورد تجاوز قرار داده و مواضع ارتش این کشور را به صورت گسترده بمباران کرده‌اند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ابتدا به تانک‌های ارتش سوریه حمله کردند. رژیم صهیونیستی برای توجیه این تجاوز آشکار خود مدعی شد که این اقدام در‌پی شلیک خمپاره از مدینه البعث سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان صورت گرفته است. پس از آن، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که جنگنده‌های این رژیم اهدافی را در منطقه «قنیطره» در داخل خاک سوریه هدف قرار داده‌اند.

پس از گذشت زمان اندکی، صهیونیستها سومین تجاوز نظامی مستقیم خود به سوریه را نیز ترتیب دادند. رژیم صهیونیستی با تجاوز مجدد به خاک سوریه یک موضع ارتش سوریه در الصمدانیه شرقی واقع در حومه «القنیطره» را هدف حمله قرار داد. در این حمله توپخانه ارتش سوریه که مشغول نبرد با تروریست‌های جبهه النصره در حومه «القنیطره» است مورد هدف قرار گرفته است. پس از حمله سوم نیز، نوبت به چهارمین تجاوز نظامی رسید تا رژیم صهیونیستی یک موضع ارتش سوریه در نزدیکی «نبع الفوار» در حومه القنیطره را بمباران کند.
 
نکته قابل تأمل در حملات صهیونیستها به سوریه این است که همزمان با این حملات، رسانه‌های خبری اعلام کردند که تروریست‌های تکفیری جبهه النصره به مواضع ارتش سوریه یورش بردند. بنابراین، همزمانی اقدامات صهیونیستها و تکفیریهای جبهه النصره علیه ارتش سوریه پرده‌ای دیگر از حمایت‌های مستمر «تل آویو» از گروه‌های افراطی در این کشور را کنار زد.

تجاوزهای مکرر نظامی به یک کشور دارای حاکمیت مستقل، نشان می‌دهد که مسئولان رژیم صهیونیستی هیچ واهمه‌ای نسبت به علنی شدن نقش مخرب خود در بحران چند ساله سوریه ندارندهرچند که پیشتر نیز در مناسبت‌های مختلف به نوعی ارتباط میان رژیم صهیونیستی و تروریست‌های تکفیری مستقر در خاک سوریه مسجل شده بود، اما به نظر می‌رسد این‌بار صهیونیست‌ها هیچ ابایی از علنی شدن این ارتباط در نزد افکار عمومی ندارند.

 تجاوزهای مکرر نظامی به یک کشور دارای حاکمیت مستقل، نشان می دهد که مسئولان رژیم صهیونیستی هیچ واهمه ای نسبت به علنی شدن نقش مخرب خود در بحران چند ساله سوریه ندارند؛ بحرانی که آنها همواره با نقش آفرینی در پشت صحنه به تشدید آن پرداخته بودند. بنابراین، می توان اینگونه نتیجه گرفت که صهیونیستها نیز به این نتیجه رسیده اند که وضعیت تروریست های تکفیری در روند تحولات میدانی سوریه به مرحله بغرنجی رسیده است و باید برای نجات آنها اقدامی کرد. درست به همین دلیل است که تل آویو برای نجات عناصر تروریستیِ محبوب خود در سوریه، این‌بار به صورت مستقیم و گسترده وارد میدان شده است. بدون شک اگر تروریست های تکفیری در سوریه در مقایسه با نیروهای مقاومت، دست برتر را در عرصه میدانی داشتند، صهیونیستها حاضر به علنی کردن نقش مخرب خود در بحران سوریه نمی‌شدند.



از سوی دیگر، حملات تجاوزکارانه صهیونیستها به خاک سوریه در طول چند روز گذشته عمدتا در جنوب این کشور متمرکز بوده است. این حملات همزمان با آغاز عمیات جبهه النصره علیه مواضع ارتش سوریه در شهر بعث صورت گرفت. این شهر در نزدیکی بلندی های جولان اشغالی قرار دارد. سلسله تحولات میدانی در اطراف بلندی های اشغالی جولان و به ویژه دستاوردهای نیروهای مقاومت در اطراف این بلندی هاف به شدت موجبات نگرانی مقامات صهیونیست را فراهم کرده است. مسئولان صهیونیست پیشتر صراحتاً اعلام کرده بودند که اجازه نخواهند داد جبهه جدیدی در جنوب سوریه همانند جنوب لبنان به رهبری مقاومت علیه اسرائیل ایجاد شود. درست به همین دلیل است که امروز تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا با انجام حملات تجاوزکارانه در مناطق مورد نظر خود در نزدیکی جولان، از باز شدن یک جبهه جدید در بلندی های اشغالی ممانعت به عمل آورند.

صهیونیستها تصور می کنند که پس از سلسله تهدیدات آمریکاییها علیه دولت سوریه، اکنون افکار عمومی منطقه و جهان به سمت و سوی ضدیت با دمشق پیش رفته است از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا اخیرا فضاسازی رسانه و جنگ روانی گسترده ای را علیه دولت دمشق کلید زده و سلسله هشدارها و تهدیدات خطرناکی را متوجه آن ساخته است. در همین ارتباط، پنتاگون با صدور بیانیه ای مدعی فعالیت های مشکوک به حمله شیمیایی جدید در پایگاه هوایی  الشعیرات در حومه حمص شد. پنتاگون ادعا کرد: «فعالیت های مشکوک در هواپیمای مشخص و در آشیانه ویژه هواپیماها بوده است. فعالیت فزاینده ای در پایگاه الشعیرات در سوریه از چند روز قبل رصد شده است و این افزایش فعالیت نشان دهنده آمادگی برای حمله شیمیایی است». از سوی دیگر، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای بدون ارائه هیچگونه مستنداتی مدعی آمادگی احتمالی دولت سوریه برای انجام یک حمله شیمیایی شده بود. بنابراین کاملا طبیعی است که صهیونیستها از هیاهوی رسانه ای گسترده ای که آمریکایی ها علیه دمشق ایجاد کردند، نهایت بهره برداری را داشته باشند. صهیونیستها این توهم را در سر می پرورانند که پس از سلسله تهدیدات آمریکاییها علیه دولت سوریه، اکنون افکار عمومی منطقه و جهان به سمت و سوی ضدیت با دمشق پیش رفته است و بدین ترتیب، تجاوزهای مکرر تل آویو به خاک سوریه اگر با همراهی افکار عمومی مواجه نشود، با مخالفت آنها نیز مواجه نخواهد شد.



افزون بر این، رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا علاوه بر بهره برداری از فضای ایجاد شده علیه دولت سوریه، با اقدامات نظامی خود در این کشور، آمریکایی ها را نیز به انجام عملیات نظامی مستقیم علیه دمشق تحریک کنند. در واقع، مقامات تل آویو دچار اشتباه محاسباتی شده و با حملات نظامی پی در پی به خاک سوریه این پیام را به آمریکایی ها مخابره می کنند که «اکنون زمان ترتیب دادن یک عملیات نظامی فراگیر در سوریه فرا رسیده است؛ عملیاتی که دمشق برای مقابله با آن کاری از پیش نخواهد برد»! این درحالی است که مقامات سوری همواره از خود هوشمندی نشان داده و به جای پاسخگویی به تجاوزهای نظامی جسته و گریخته، بر روی نبرد با تکفیریها متمرکز شدند؛ استراتژی که البته تاکنون موفق بودن آن برای همگان به اثبات رسیده است. وضعیت اسفناکِ امروز تکفیریها در سوریه، گواه بر این مدعاست. صهیونیستها این واقعیت را نادیده گرفته اند که در صورت هرگونه تجاوز نظامی فراگیر از سوی تل آویو یا واشنگتن به سوریه، دولت دمشق و هم پیمانان آن، پاسخ سخت، قاطعانه و خطرناکی را به آنها خواهند داد.

صهیونیستها با تجاوزهای نظامی مکرر به خاک سوریه تلاش می کنند تا بیش از پیش خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس که در واقع، خواهان اقدام علیه دمشق هستند، نزدیک کنندعلاوه برآنچه که ذکر شد، صهیونیستها با تجاوزهای نظامی مکرر به خاک سوریه تلاش می کنند تا بیش از پیش خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس که در واقع، خواهان اقدام علیه دمشق هستند، نزدیک کنند. مقامات صهیونیست به خوبی می دانند که یکی از مطالبات اصلی و دیرینه اعراب، سرنگونی دولت بشار اسد است.
 
درست به همین دلیل تلاش می کنند تا با حملات تجاوزکارانه، روابط بیشتر و بهتری را با اعراب برقرار کنند. «افیخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص روابط این رژیم با کشورهای عربی می گوید: «ما به دنبال صلح با اعراب هستیم به ویژه بعد از اینکه برخی کشورهای عربی حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند و این به این معناست که راه درست برای رسیدن به صلح میان اعراب و اسرائیل مقابله با حزب الله است». سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی می افزاید: «با اعراب به توافق رسیده ایم که با حزب الله مقابله کنیم و زمانی که حزب الله شکست بخورد مسیر برای روند سازش هموار خواهد شد».

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار