دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

وهابی‌ها با تخریب بقیع به دنبال ایجاد فاصله بین شیعیان و ائمه اطهار (ع) بودند

بیش از سیصد سال است که جامعه بزرگ اسلامی از پدیده‌ای به نام وهابیت رنج می‌برد که پیامدهای جبران ناپذیر و زیان بار این گروه سال‌هاست که جهان اسلام را مورد تهدید قرار داده است.
کد خبر: ۲۴۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ - 03July 2017
داعش به دنبال راه وهابیت و سلفی گری است/ وهابی‌ها با تخریب بقیع به دنبال فاصله بین شیعیان و ائمه اطهار بودند
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، بیش از سیصد سال است که جامعه بزرگ اسلامی از پدیده‌ای به نام وهابیت رنج می‌برد که پیامدهای جبران ناپذیر و زیان‌بار این گروه سال‌هاست که جهان اسلام را مورد تهدید قرار داده است. اندیشه‌های مخرب و بدعت گذار وهابی در قرن چهارم پایه گذاری شد که با حلول تعاریف سلفی در قرن هشتم احیا گردید و در قرن دوازدهم سازمان یافت و در قرن چهاردهم هجری این مکتب به عنوان کالای سیاسی از نقطه‌ای به نقطه دیگر صادر می‌شد.
 
تاریخچه و جریان شناسی این گروه نشان از توطئه‌هایی دارد که دولت‌های استعمارگر علیه مسلمین طراحی کرده‌اند تا با ایجاد انشقاق و تفرقه بین امت اسلامی و تزریق ادبیات زور و بدون پشتوانه عقلی در اعتقادات اسلامی، راه را برای حاکمیت خویش بر جهان اسلام باز نموده و تئوری تفرقه بیانداز و حکومت کن را در جهان اسلام عملی کنند.
 
محمدبن عبدالوهاب، مؤسس رسمی فرقه وهابیت است، وی در سال ۱۱۱۱ هـ.ق متولد شد و در سال ۱۲۰۷ در گذشت. وی در ابتدا نزد علمای مکه و مدینه درس می‌خواند و آثار گمراهی از رفتار و گفتارش هویدا بود. وقتی پدرش که از علمای صالح بود درون وی احساس انحراف و ضلالت می‌کرد چه بسا او را سرزنش می‌نمود. برادرش سلیمان ابن عبدالوهاب نیز از بدعت‌های او انتقاد می‌کرد و بر وی ایراد می‌گرفت تا سرانجام کتابی در ردش نوشت.

وی از نظر اعتقادی عقائدش شبیه بلکه بالاتر از ابن تیمیه بوده و در کارها و امور گوی سبقت را از وی ربوده بود. او ابتدا جرات به اظهار مطالب خود را نداشت تا در بصره با مستر همفر جاسوس انگلیس در کشورهای اسلامی آشنا شده و بعد از روابط بسیار نزدیکی که مستر همفر -که آن زمان با نام مستعار محمد خود را معرفی کرده بود– با وی ایجاد و شروع به تحریک وی نمود کم کم جرات به بیان و اظهار مطالب خود نمود و بعد هم با کمک استعمار بریتانیا و با هماهنگی آنان زمینه آشنا شدن با محمد بن مسعود فراهم شد که حمایت حکومتی را هم به دنبال داشت بنابراین شروع به نشر آزادانه عقائد خود نمود.

وی انتشار افکار و عقائد خود را ظاهرا از مدینه آغاز کرده سپس به نجد رفته و از آنجا کار اصلی خود را آغاز نمود. عبدالوهاب در سال 1160 ه.ق به شهر دِرعیه از شهرهای مشهور نجد رفت. امیر آن دیار، محمد بن مسعود جد آل سعود بود و عقاید عبدالوهّاب را برای تقویت حکومت خویش مناسب دید، محمّد بن مسعود با محمّد بن عبدالوهّاب قرار گذاشت تا نیروی حکومتی خویش را برای تبلیغ و ترویج مذهب او به کار اندازد؛ به شرط آن که محمّد بن عبدالوهّاب نیز از گذر جایگاه دینی خویش، حکومت را تأیید و تقویت کند. از آن پس، این دو تن به شهرهای بسیاری لشکر کشیدند و هر کس را با عقاید خویش ناسازگار یافتند، کافر خواندند و کشتند.

یکی از کارهایی که فرقه وهابیت و سلفی در طول تاریخ بشریت و جهان اسلام انجام داد و در ذهن مسلمانان خواهد ماند و هیچگاه از یاد نخواهد رفت تخریب قبور ائمه بقیع بوده است.

پس از تسلّط سعودیان بر حجاز، با توجه به پیوند فکری و مذهبی آنان با محمد بن عبدالوهاب، در هر شهر و منطقه‌ای که وارد می‌شدند، آثار و ابنیه ساخته شده بر روی قبور بزرگان صدر اسلام را خراب و ویران می‌کردند. وهابیان، بار نخست در سال 1221 هـ.ق. بخشی از بناهای قبرستان بقیع را ویران نموده و سپس با تکمیل سلطه خود بر حجاز در شوال سال 1344 هـ.ق. کلیه این بناها و گنبدها و آثار را ویران و اموال و اشیای گران قیمت موجود در این اماکن را به تاراج بردند و نه تنها در مدینه، بلکه در هرجا گنبد و بارگاه و زیارتگاهی بود، به ویرانی آن اقدام کردند.

وهابیان در هیچ یک از اعمال خود و در ویران کردن گنبدها و ضریح‌ها، حتی گنبد مرقد حضرت رسول صلوات الله علیه منتظر نظر مردم نبودند و این اعمال، از پایه‌های مذهب آنان است.

وهابیان همه گنبدها و زیارتگاه‌ها در مدینه و اطراف آن را ویران کردند و حتی گنبد و قبور ائمه اهل بیت علیهم السلام را در بقیع، که قبر عباس عموی پیامبر صلوات الله علیه نیز در کنار آن‌ها بود، خراب نمودند و دیوارها و صندوق‌ها و ضریح‌هایی که روی قبرهای شریف قرار داشت، همه را از بین بردند، در حالی که برای آن، هزار ریال مجیدی هزینه کرده بودند.

در کتاب تاریخ حرم ائمّه بقیع این چنین نقل شده: این اقدام دقیقاً در هشتم شوال 1344 ه. ق. انجام گرفت و به کارگرانی که این عمل ننگین را انجام دادند مبلغ هزار ریال مجیدی دست مزد پرداخت گردید. آن‌ها در این زیارتگاه‌ها، جز تلّی سنگ و خاک، به عنوان علامت باقی نگذاشتند.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح کارشناس مسائل مذهبی در مورد تخریب قبور بقیع توسط وهابیان می‌گوید: کاری که وهابیان با حمایت سعودیان انجام دادند در راستای فاصله انداختن بین مسلمانان شیعه و غیر شیعه با پیامبران و ائمه اطهار بود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان می‌کند: رفتارهای وهابیت و سلفی گری‌ها ریشه در آن دارد که نتوانستند فضل اهل بیت را بر خود ببینند و به دنبال نفی اهل بیت و جایگاه آن‌ها بودند و به همین دلیل زمانی که ارادت مردم به پیامبران و ائمه اطهار را دیدند به دلیل حسادت به جایگاه اهل بیت به تخریب قبور بقیع پرداختند.

فلاح در ادامه با اشاره به این موضوع که گروه‌های وهابیت و سلفی گری برای نفی کردن جایگاه پیامبران و ائمه اطهار به موضوع توحید روی آوردند و می‌گفتند فقط خدا و فقط خدا و همان‌کاری که شیطان انجام داد و فقط در برابر خداوند سجده کرد تا منیت خود را نشان دهد. امروز هم داعش همان راه وهابیت و سلفی‌گرها را در پیش گرفته و زمانی که در عکس‌های خود انگشتشان را به طرف آسمان می‌گیرند به عنوان نماد آن‌ها می‌گویند فقط خدا و شاهد این هستیم که چه کارهایی انجام می‌دهند و تا به امروز چه تعداد مسجد تخریب کردند.

وهابیت و سلفی‌ها امروز هم با حمایت عربستان در حال فعالیت هستتند و به دنبال این هستند تا نمادهایی که مرتبط به خداوند هستند را از بین ببرند و همانطور که خود وهابی‌ها به آن اشاره کردند که اگر از امت اسلامی نمیترسیدیم حتی قبر و ضریحی برای پیامبر اسلام نمی‌گذاشتیم.
 
انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار