در مراسم تجلیل از 110 پیشکسوت اهل قلم عنوان شد؛

اثری از ناشران مذهبی که در پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند باقی نمانده است/ انقلاب اسلامی تاریخ‌نگاری را سامان داد

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به وضعیت ناشران قدیمی گفت: متاسفانه هیچ اثری از ناشران قدیمی مذهبی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند، باقی نمانده است.
کد خبر: ۲۴۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ - 04July 2017
اثری از ناشران مذهبی که در پیروزی انقلاب نقش داشته اند باقی نمانده است/ انقلاب اسلامی تاریخ نگاری را سامان دادبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین تجلیل از 110 پیشکسوت اهل قلم و رونمایی از کتاب به مناسبت روز قلم با حضور «غلامرضا امیرخانی» معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، «مجید غلامی جلیسه» مدیر عامل خانه کتاب، جواد محقق و سیدعلی موسوی گرمارودی در کتابخانه ملی برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در ابتدای این مراسم با بیان اینکه هر قدر برای اهل قلم کار کنیم ذره ای در برابر زحمات آن ها نخواهد بود، اظهار داشت: اتفاق خوبی که از سال گذشته با همت خانه کتاب جمهوری اسلامی ایران به ثمر رسید، تدوین جلد نخست مجموعه پرتره‌ای از شخصیت‌های اهل قلم بود که امروز رونمایی می شود.

وی گفت: خلا بزرگ عدم وجود تصاویر اهالی قلم برای به تصویر کشیدن آن ها وجود داشت در صورتی که این خلا برای هنرمندان و ورزشکاران وجود ندارد. دفتر دوم این کار در دست تدوین است اما ویژگی دفتر اول، اختصاص داشتن به متولدین قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی است.


مدیر عامل خانه کتاب افزود: خانه کتاب وظیفه خود می داند به سمت اهالی قلم برود و عکسی به یادگار از آن ها داشته باشد و آن را در گستره عمومی پخش کند‌. این عکس ها شامل حق کپی رایت نمی شود و به زودی در فضای مجازی منتشر می شوند.

جلیسه ادامه داد: اهالی قلم انسان های بی ادعایی هستند که برای ثبت تصاویر، تمایل خاصی نداشتند اما این عکس ها برای ملت ایران است تا مورد استفاده قرار گیرد و از گمنامی اهالی قلم بکاهد. این کار کوچکی در تکریم اهالی قلم است که در توان موسسه خانه کتاب بود.

«غلامرضا امیرخانی» معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: پاسداشت اهل قلم جمله ای تکراری است اما سوال این است که چنین مراسمی که یک بار برای نویسندگان اتفاق می افتد درست است یا خیر؟
 
وی درباره خدمات ارائه شده به اهل قلم ادامه داد: سال هاست بیمه اهل قلم جاری شده اما باید کارهای بیشتری انجام شود.

امیرخانی افزود: رعایت نکردن حق کپی رایت، حق و حقوق نویسندگان را پایمال می کند. متاسفانه کمترین اثری از ناشران قدیمی مذهبی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته اند، بر جا نمانده است. استاد راهنمای شهیدان مفتح، بهشتی، باهنر، محمود شهابی بوده است که متاسفانه هیچ اثری از ایشان و منزل وی به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار اهل قلم بر جای نمانده است.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: نباید به راحتی یادگاران فرهنگی و هنری را از دست بدهیم. از مسئولین خواهش می کنیم نهایت تلاش را برای پاسداشت اهل قلم به کار ببندند و نسبت به یادگارهای باقی مانده، توجه داشته باشند‌.

«منصوره اتحادیه» تاریخ نگار معاصر اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به تاریخ شد و بُعد جدیدی در تاریخ این دوره به وجود آمد. انقلاب اسلامی تاریخ نگاری را به عنوان یک تخصص ویژه رونق داد هر چند باید برای رونق بیشتر آن بسیار بکوشیم.

وی درباره علت توجه به تاریخ ملت ها گفت: قومی که از تاریخ خود مطلع نباشد مانند کودکی است که هیچ خاطره‌ای از گذشته خود نداشته باشد.

«همایون امیرزاده» مشاور وزیر ارشاد با اشاره به تصویب 14 مصوبه در حوزه اهالی قلم، اظهار داشت: نظام ارزش‌گذاری اجتماعی اهالی قلم یکی از مصوبه های این جلسه بود که مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تمرکز سیاست های وزارت ارشاد در بحث اهل قلم به خانه کتاب واگذار شد که ساماندهی ۱۴ هزار اهل قلم سراسر کشور در همین راستا در دستور کار خانه کتاب قرار گرفته تا اندیشه های متجلی اهالی قلم گردآوری شود.

امیرزاده ادامه داد: طرح های حمایت وزارت ارشاد بسته ای است که بعد از چند سال حمایت های جدی از حوزه نشر آغاز شده است. راه اندازی کتاب فروشی ها در مناطق کمتر برخوردار با طرح حکایتی کتاب ادامه همین طرح است که آغاز شده است.

معاون وزارت ارشاد اظهار داشت: با افزایش اعتبار از تغییر کاربری کتابفروشی ها جلوگیری خواهد شد و به زودی بحث تسهیلات اهل قلم را آغاز خواهیم کرد تا مشکلات روزمره اهالی قلم برطرف شود.

در پایان این مراسم از کتاب پرتره 110 چهره اهل قلم رونمایی شد.

انتهای پیام/۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار