مجموعه مستندهای «رویای آمریکایی» رونمایی شد

ظهر امروز مراسم رونمایی از مجموعه مستندهای «رویای آمریکایی» با حضور کارشناسان سینما انجام شد.
کد خبر: ۲۴۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ - 04July 2017
مجموعه «رویای آمریکایی» رونمایی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، به مناسبت فرا رسیدن هفته حقوق بشر آمریکایی، مجموعه مستندهای «رویای آمریکایی» ظهر امروز (سه‌شنبه 13 تیر) با حضور «حسین دهباشی» مستندساز و «سعید مستغاثی» کارشناس سینما در خبرگزاری فارس رونمایی شد.
 
این مجموعه مستند که با همکاری «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» و «مرکز مستند سوره» تهیه شده است، شامل مستندهای «شیرجه» به کارگردانی جرمی سیفرت، «چهار سوار کار» به کارگردانی راس اشکرافت، «نقص» به کارگردانی دیوید سینگتون، «مسلمانان قربانی جاسوسی» به کارگردانی لوییس کاسترو و «فوروارد13» به کارگردانی پاتریک لاول است.
 
مستغاثی در ابتدای مراسم به مستند افشاگرانه اشاره کرد و اظهار داشت: مستند افشاگرانه تعبیر دوگانه و چندگانه است. به غیر از مستندهای علمی یا زیست محیطی که آنها هم به نوعی مستند افشاگرانه است، در واقع مسائلی را نشان می‌دهد که عموم مردم ندیده باشد. اما این لغت افشاگرانه که به کار بردیم در واقع نوعی مستند سیاسی و اجتماعی است که واقعیت‌هایی پنهان مانده را بازگو می‌کند.
 
این مستندساز گفت: اگر مستندهایی که سینمای غرب یا آمریکا ساخته است، مشاهده کنیم، بسیار به این نوع مستند پرداخته است و به عناوین مختلف پشت پرده‌ها را به نمایش می‌گذارد.
 
وی افزود: در اسکار به چند نوع افشاگری برخورد می‌کنیم که بیشتر در مستندات آمریکایی رایج است، مستندهای هدایت شده، اما در این مستندات افشاگری بیشتر است چون مستندات متعلق به سینمای مستقل است، ردپایی از کمپانی‌های معروف نمی‌بینیم. بعضا پخش هم در آمریکا نداشته و شاید معروف ترین آن مستند «نقض» باشد که هدایت‌گری در این مجموعه کمتر دیده می‌شود.
 
مستغاثی ادامه داد: این یک موضوع عادی است که فیلم ساز به طور خیلی باز از طریق مراکز آکادمی تغذیه می‌شود. وقتی میبینیم که کارگردان فیلم چهار سوارکار چقدر از وجود کارشناسان بسیار مهم استفاده می‌کند و این کارشناسان کسانی نیستند که همین طور مقابل دوربین بیایند، حتما پس زمینه وسیع پژوهشی دارند. این ماجرا در سینمای آمریکا یک روال، برخلاف سینمای ایران است که تحقیق و پژوهش بخش اعظم کار است. متاسفانه یکی از نقیصه هایی که در مستندسازی امروز وجود دارد، عدم یک پژوهش حتی در حد استاندارد و حتی کف حد استاندارد است.
 
مستغاثی در ادامه در خصوص مخاطبان این مجموعه گفت: مخاطبان مجموعه مستند رویای آمریکایی نخبگان هستند. در مراسم اسکار نیز مستند کوتاه و بلند بخشی از مراسم را تشکیل می‌دهد اما همین مستندات هم آنچنان بیننده و بازدیدکننده ندارد.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی‌ از حذف زبان اصلی فیلم ایراد می‌گیرند و می‌گویند حرف‌های آنها را به میل خودتان تغییر دادید و همین موضوع یکی از مشکلات این مستند است.
 
این مستندساز افزود: در کشور آمریکا سرمایه حرف اول را می‌زند یعنی اینکه اگر بخواهی فیلمی را بسازی باید هزینه زیادی بپردازی. در آنجا پول حرف اول را می‌زند و این بسیار منطقی است. توطئه‌ای در کار نیست و سرمایه‌گذار نیز برای تولید اثری هزینه می‌کند.
 
حسین دهباشی یکی دیگر از منتقدین در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: همچون مستند رویای آمریکایی بسیار کم ساخته شده است. هر کدام از آن فیلم‌ها نقاط ضعف و قوتی داشت. یکی از نقاط قوت مهم در این آثار دیدگاه آمریکایی‌ها به خودشان است. همچنین مخاطب را کمتر به رنگ و لعاب سوق می‌دهد.
 
وی ضمن تشکر از سازمان اوج تصریح کرد: در این مستند افرادی را نشان می‌دهد که از موادغذایی داخل سطل زباله استفاده می‌کنند و این امر برای یکی از مهم‌ترین کشورهای دنیا جای تاسف دارد اما در اصل بد بودن شرایط انسانی در آمریکا نمی‌تواند توجیه‌کننده شرایط بد انسانی در ایران باشد.
 
دهباشی با بیان این که حدود 37 سال اخیر هیچ‌گونه ویزای خبرنگاری برای ایرانی‌ها در آمریکا صادر نشده است، گفت: تنها خبرنگاران صدا و سیما و واحد مرکزی خبر که تنها نزد سازمان ملل متحد بوده‌اند اجازه تهیه خبر را داشتند.
 
وی خاطرنشان کرد:‌ آثار با ذائقه آمریکایی‌ها یک جور نیست و به اصطلاح خودشان نیویورکی نیست و لس‌آنجلسی است. این آثار بازار چندانی در خود آمریکا هم ندارد و برای نخبگان آمریکا تولید شده است.
 
دهباشی با اشاره به سانسورهای صورت گرفته در برخی مستندها، اظهار داشت: یک مدل همین سانسوری است که در کشور ما نیز استفاده می‌شود. مدل دیگر مدل پیشرفته آمریکایی است که با ایجاد همهمه کاری می‌کنند تا صدا به گوش کسی نرسد.
 
انتهای پیام/ 111

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار