رحیم پورازغدی:

در سینمای امروز دیواری بین هالیوود و پنتاگون نیست

این استاد دانشگاه گفت: امروز سینما یک سلاح کاملا سیاسی است که با بعد امنیتی در دنیا بررسی می شود و دشمنان معتقدند برای تسلط بر روی ملت ها نیازبه تکیه برتفنگ نیست لذا می توانند از طریق عرصه سینمایی وارد عمل شوند.
کد خبر: ۲۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰ - 06August 2014

در سینمای امروز دیواری بین هالیوود و پنتاگون نیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی دفاع پرس، استادحسن رحیم پور ازغدی در مراسم افتتاحیه ترم آموزشی جدید دوره های تخصصی فیلم سازی که شب گذشته در سالن همایش های موسسه شهید آوینی برگزار شد، با تاکید براینکه دشمنان قبل از هرعملیات نظامی - سیاسی یک عملیات فرهنگی - هنری را ترتیب می دهند، اظهار کرد: بدین معنا که از طریق سینما از یک حرکت حقیقی یک حرکت دروغین می سازند و معتقدند که می توانند آن را به افکار و ذهن مردم تزریق و در نتیجه بر ملت ها مسلط شوند.

وی ادامه داد: امروز سینما و تلویزیون تنها در لفظ، فضای مجازی است ولی در واقعیت بسیار هم فضای حقیقی است چونکه تاثیر مستقیم بر روی فکر، اندیشه و حتی داوری ما میگذارد که این موضوع هم تهدید است و هم فرصت.

پور ازغدی با بیان اینکه شعاری بودن در سینما به لحاظ روش مشروع نیست، تصریح کرد: سینمای آمریکا و صهیونیستی به لحاظ محتوا کاملا شعاری ولی از نظر روش غیر شعاری است و در سینما هیچ فیلمی صد در صد شیطانی نیست یعنی در آن خیر و هم شر گنجانده شده است؛ اکثر رسانه ها در آمریکای لاتین در اختیار و سلطه رژیم غاصب صهیونیستی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دوستان با حضور در حوزه هنر وارد عرصه ای شده اند که قطعا نسبت به آن شناخت و خود آگاهی دارند، افزود: اگر نیروهایمان را فقط در عرصه تکنیک و روش تربیت کنیم واز لحاظ محتوا عقب بمانیم قطعا مسیری دوباره تکرار خواهد شد که سال های پیش نیز تجربه کرده بودیم؛ یعنی فرزندان خوب انقلابی اما با نگاهی سطحی، کم عمق اسلامی و فقط با احساسات را به جامعه تحویل خواهیم داد.

وی با بیان اینکه قدرت روحی، تشخیص درست از نادرست در هنر حائز اهمیت است، ادامه داد: ما چیزی تحت عنوان شوک فرهنگی نداریم و هیچ تحول فکری یک شبه اتفاق نمی افتد و همه چیز گام به گام  توجیه و رخ می دهد.

پور ازغدی تحولات در عرصه فرهنگ را متمایز از سایر عرصه ها برشمرد و تصریح کرد:  تحولات در عرصه فرهنگ با سایر عرصه ها متفاوت است چرا که در عرصه های دیگر نیاز به توجیه قبل از رخ دادن نیست ولی در فرهنگ باید ابتدا توجیه صورت بگیرد و سپس اتفاق بیفتد.

این استاد دانشگاه، سینمای امروز را کاملا سیاسی معرفی کرد و گفت: امروز سینما یک سلاح کاملا سیاسی است که با بعد امنیتی در دنیا بررسی می شود؛ بعنوان نمونه شما دیواری بین پنتاگون و هالیوود مشاهده نمی کنید، چونکه به این نکته رسیدند که برای تسلط به ملت ها نیاز نیست به تفنگ تکیه کنند، اگر قرن 20با زور و اسلحه وارد صحنه می شدند امروز از طریق عرصه سینمایی وارد می شوند.

وی با تاکید براینکه باید در زمینه نرم افزاری خودمان را تقویت کنیم، اظهار کرد: مسئولین نظام باید توجه داشته باشند که در حوزه رسانه هر چه سخت افزار را مدرن کنیم در حالیکه نرم افزار را تقویت نکردیم کار را به جایی نخواهیم رساند، کمیت زدگی یکی از اشتباهات بزرگ در این عرصه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت هایی که روی کارآمدند همیشه به دنبال این بودند که کمیت را افزایش دهند مثلا بگویند دولت قبلی ده سینما داشته ولی دولت من 20 سینما دارد، ولی باید از این بزرگواران پرسید که شما در عرصه سینما و هنر به کیفیت هم به اندازه کمیت توجه داشتید؟ امروزکشاندن مردم به سینما خودش یک هنر است.

پور ازغدی با بیان اینکه دشمنان معتقدند که برای تسلط بر ملت ها باید احساسات و ذهنیت آنها را مدیریت، بازسازی و ارزش و غیر ارزش را مهندسی کنند، افزود: آنها می گویند که باید به مخاطب افکار خودشان را تزریق تا اولویتهای پیش تغییر پیدا کند لذا لازم به تربیت جاسوس نیست تنها کافیست که کم کم سمپات درست کنند تا جای جاسوس را بگیرد.

وی ادامه داد: تنها کافیست که تعریف هر کسی از زندگی، حق، عدالت، قهرمان بودن تغییر یابد تا آنها بتواند اهداف خودشان را روی ملت ها پیاده سازند. برای سلطه سیاسی و اقتصادی بر روی یک ملت تجربه شده که سلطه فرهنگی کارساز و موثر است.

پور ازغدی با بیان اینکه باید بدانیم که جبهه مقابل ما حدود 100 جلوتر از ما وارد عرصه اجتماعی، انسانی و هنری شده است، خاطر نشان کرد: تجربه، پول و آموزش آنها در حوزه هنر قوی تر از ماست و ما در مسابقه نابرابر وارد شده ایم؛ ولی به خودمان امید می دهیم که وقتی توانستیم در زمینه های دیگر موفق عمل کنیم و موازنه قدرت را تغییر دهیم پس قطعا در زمنیه سینما و هنر هم می توانیم لذا تنها نیازمند عقل، ابتکار، سلیقه و شارژ روحی هستیم.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه سینما از عرصه هایی بوده که ظاهرا دارای برد برد است ولی در نهایت برد باخت است، افزود: هنر دینی یعنی مخاطب شناسی هوشمندی و نگاه خاکستری در روش یعنی مراعات ظرفیت مخاطب که چه چیزی را می خواهد؟ یک فیلم خوب که دارای جاذبه محتوایی و انسانی باشد تمام نگاه ها را به سمت خود جلب خواهد کرد.

 

 

 

نظر شما
پربیننده ها