فارن پالیسی؛

تهران عربستان را ضربه فنی کرد/ «دیپلماسی» تنها راه مهار ایران

تا زمانی که مبارزه میان ایران و عربستان ادامه دارد، این روند می‌تواند موجب ایجاد جنگ‌های داخلی دیگری شده و این روند تنها موجب قدرتمندتر شدن ایران و ضعیف‌تر شدن عربستان می‌شود.
کد خبر: ۲۴۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸ - 08July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، نشریه آمریکایی فارن پالیسی در یادداشتی با عنوان «عربستان خودش را ضعیف‌تر و ایران را قوی‌تر می‌کند» به اقدامات اخیر عربستان سعودی در منطقه پرداخت و نوشت: «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «محمد بن سلمان» را به شدت برای رهبری خاورمیانه ترجیح می‌دهد.

«محمد بن سلمان» کسی است که اخیرا خود را ولیعهد عربستان کرده است. ولیعهد جوان نیز به خصومت‌های شدید با ایران شناخته می‌شود و اخیرا تنش های خود را با کشور قطر افزایش داده است.

این نشریه آمریکایی نوشت: عربستان با متحد کردن بیشتر کشورهای عربی بدنبال فشار بیشتر به ایران است. ترامپ نیز سیاست‌های خود را در قبال ایران دنبال می‌کند همانطور که «جرج بوش» نیز به عراق حمله کرد تا بیش از پیش ایران را تحت نظر قرار دهد.

فارن پالیسی در ادامه نوشت: در صورتی که عربستان بیش از اندازه روی حمایت های ترامپ در زمینه سیاست های منطقه ای حساب باز کند، باید گفت مرتکب اشتباه بزرگی شده است. هرچند که ترامپ حمایت های زیادی را از سیاست های ضد ایرانی عربستان نشان داده است، اما حساب باز کردن بیش از حد روی حمایت های ترامپ در اصل یک اشتباه محاسباتی خواهد بود. از طرفی تحریم قطر و خارج شدن یک کشور عربی از اتحاد علیه ایران، می تواند موجب تضعیف عربستان شود. برای زمین زدن ایران و افزایش تلاش ها برای تسویه حساب با ایران می تواند در نهایت موجب قدرتمند تر شدن ایران هم بشود. سیاستمداران ایران به خوبی می دانند که عربستان به شدت شیفته مبارزه با ایران است و اکنون بازی را به نحوی اداره کرده اند که متحد عربستان نیز به یکی از مخالفان این کشور تبدیل شود.

این نشریه آمریکایی با طرح این سوال که چطور عربستان موضع خود را با افزایش اختلافات با ایران و تحت فشار قرار دادن قطر تنزل می بخشد؟ افزود: عربستان برنامه های امنیتی و نظامی زیادی را با آمریکا امضا کرده است تا هر طور شده توان نظامی خود را برای مقابله با تهران افزایش دهد. در حالی که عربستان سعودی، از طریق رابطه امنیتی خود با ایالات متحده، مزایای نظامی زیادی نسبت به ایران را در اختیار دارد، اما باید گفت بیشتر قدرت سیاسی عربستان سعودی در منطقه از موضع قوی پادشاهی این کشور در جهان عرب و رابطه با کشورهای عربی است. اما نظم کشورهای عرب به دلیل آسیب پذیری جنگ های داخلی در عراق، لیبی، سوریه و به ویژه یمن شکننده شده است.

فارن پالیسی افزود: افزایش خصومت ها با ایران، این جنگ ها را در میان کشورهای عربی افزایش داده است و تنها موجب ضعیف تر شدن کشورهای عربی شده است. تا زمانی که مبارزه میان ایران و عربستان ادامه دارد، این روند می تواند موجب ایجاد جنگ های داخلی دیگری شده و این روند تنها موجب قدرتمندتر شدن ایران و ضعیف تر شدن عربستان میشود.

این منبع آمریکایی افزود: افزایش خصومت‌ها با تهران می‌تواند به طولانی‌تر شدن جنگ‌های موجود در جهان عرب و کشیده شدن آتش این درگیری‌ها به دیگر کشورهای عربی مانند لبنان و اردن و ازهم‌گسیختگی بیشتر جهان عرب بیانجامد؛ کاری که دستاوردهای ایران در بازی قدرت منطقه‌ای را بیشتر می‌کند. عربستان با استفاده از اختلافات درونی جامعه اعراب سنی‌ مذهب برای مقابله با قطر، اقدام خطرناکی انجام داده که می‌تواند در آینده تبعاتی خطرناک برای ریاض داشته باشد. قطر تاکنون سیاست خارجی مستقلی از عربستان داشته ولی در بسیاری از موارد مانند جنگ یمن، در کنار عربستان بوده است. اما حالا با وضع تحریم‌های عربی، ترکیه و ایران به منفذ حیات قطر تبدیل شده‌اند و وابستگی بیشتر قطر به این دو کشور، برای عربستان ضرر محض خواهد بود.

این نشریه آمریکایی در ادامه توصیه ای برای آمریکا داشت و نوشت: کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که از تلاش عربستان برای توازن قدرت علیه ایران حمایت کند و آمریکا باید عربستان را تشویق کند تا روابط دیپلماتیک خود را با تهران افزایش دهد و تنش ها با قطر را کنار بگذارد. شاید آمریکا به هدف اصلی خود نمی رسد اما از بدتر شدن اوضاع و به بار آمدن فاجعه هم جلوگیری می کند. امروزه در خاورمیانه مهار ایران باید از راه دیپلماسی انجام شود و هر طور که هست باید به جنگ های داخلی پایان داد.

منبع: جام



نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار