سیداکبر میرجعفری:

برداشت هنری از دفاع مقدس ربطی به زمان ندارد

نویسنده آثاری همچون «چارپاره»، «ریحان‌هایی که مادرم دوست داشت»، «ریختن نور روی شاخه‌های پایین» و «گندم و بلدرچین» معتقد است هرچه وقايع‌نگاران جنگ به خود حادثه نزديک‌تر باشند، گزارش‌های آنها قابل اعتناتر است؛ اما يک داستان‌نويس يا فيلم‌ساز باید از همين آثار واقعی الهام بگیرد.
کد خبر: ۲۴۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ - 17July 2017
برداشت هنري از دفاع مقدس ربطي به زمان ندارد
سیداکبر میرجعفری، شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، درباره ضرورت توجه بیشتر به آثار مکتوب دفاع مقدس گفت: با توجه به دور شدن از سال‌های جنگ و مقتضیات زمانه حال، پرداختن به دفاع مقدس در حوزه ادبیات ضرورت ویژه‌ای پیدا کرده است؛ چراکه خاصيت ادبيات اين است كه واقعه يا حادثه ای را از زمان و مكان فراتر می‌برد.

وی در توضیح سخنان خود، ادامه داد: اكنون سال‌ها از عاشورا گذشته است، اما هنوز هم آثاری كه در اين زمينه خلق می‌شود، خواندنی است. این مساله مربوط به یک رویداد خاص نیست؛ حتی با وجود گذشت سال‌ها از جنبش سياهان آمريكا، آثاری درباره آن نوشته می‌شود. تا زمانی كه نوعی از آثار ادبی خواننده دارد، نويسندگان می‌توانند در آن زمينه دست به خلق بزنند.

میرجعفری ضمن بیان اینکه از نظر تاريخي، يك اثر هرچه به زمان حادثه نزديک‌تر باشد، احتمال صحت و سقم آن بیشتر است، خاطرنشان کرد: اين نوع آثار، نوشته‌های تاريخی‌اند، نه ادبيات! بله هرچه وقايع‌نگاران جنگ به خود حادثه نزديک‌تر باشند، گزارش‌های آنها قابل اعتناتر است. اما يك داستان نويس يا فيلم ساز هم از همين آثار واقعی الهام می‌گيرد و دست به خلق اثر هنری می‌زند.

مولف آثاری همچون «ریحان هایی که مادرم دوست داشت» و «چارپاره» تاکید کرد: برداشت هنری از يك واقعه مانند دفاع مقدس، ربطی به زمان ندارد. چنانكه شعر محتشم چند قرن پس از واقعه عاشورا سروده شده است و همچنان مرود توجه مخاطبان قرار دارد.

سراینده مجموعه شعر طنز «بازار سیاه گیسو» در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از عنصر طنز می‌تواند در اثربخشی آثار دفاع مقدسی نقش سازنده‌ای داشته باشد، گفت: گويا اقبال مخاطب به طنز در زمانه ما باعث شده نويسندگان عرصه‌های مختلف برای تاثيرگذاری آثارشان از طنز استفاده كنند. خيلي هم خوب است.

وی ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس هم طنز ظرفيت‌های زيادی را در اختيار نويسنده قرار می‌دهد. اما بايد توجه داشت كه طنز گاهی به پرتگاهی تبديل می‌شود كه كليت اثر را به نابودی می‌كشاند. معتقدم طنازي فقط مختص معدودی از نويسندگان است. بنابراين اگر هرنويسنده‌ای بخواهد از طنز استفاده كند، معلوم نيست فرجام خوشی داشته باشد.

میرجعفری همچنین در پاسخ معناداری به این سوال که چرا با وجود حمایت های نهادها و سازمان های مختلف از ادبیات دفاع مقدس، کمتر شاهد خلق و انتشار شاهکارهای ادبی بوده‌ایم، گفت: بنده چندان از اين حمايت ها اطلاعی ندارم. مگر حمايتي مي شود؟ چرا پس از بنده حمايت نشده؟!

وی درباره ضرورت وجود جوایز و جشنواره‌های مربوط به دفاع مقدس و نقش آن‌ها در ارتقاء سطح آثار گفت: «نويسنده يا هنرمند به تشويق نياز دارد. هرچه اين تشويق‌ها بيشتر باشد، قطعا هنرمندان با شوق بيشتری به خلق اثر می‌پردازند. در حوزه دفاع مقدس تا آنجا كه جسته و گريخته می‌شنوم اين سال‌ها از این دست تشويق‌ها خيلي كم شده است.
 
انتهای پیام/ 171
نظر شما
پربیننده ها