به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، چهاردهمین نشست صبح ناشر، صبح امروز با حضور سردار علی ناظری مدیر نشر فاتحان در مرکز رسانه ای شیرازه برگزار شد.
ناظری در ابتدا با اشاره به چگونگی شکل گیری نشر فاتحان اظهار کرد: زمانی احساس کردم در زمینه نشر کتاب های دفاع مقدس خلاء هایی وجود دارد. در کنا این موضوع با توجه به حضور چشم گیر سپاه و بسیج در سالهای دفاع مقدس، بر آن شدیم که این حضور را را ادامه دهیم و در عرصه باقی بمانیم.و کار ما حفظ و انتقال ارزشهای دفاع مقدس شد.
وی افزود: همانطور که اصل دفاع مقدس توانست کشور را از تهاجم نجات دهد، فرهنگ دفاع مقدس نیز می توانست و می تواند کشور را از تهاجم های پیش آمده فرهنگی نجات دهد. فرهنگی که منشاء آن عاشورا و اسلامی است. این فرهنگ در درون خود عناصر و ارزشهایی دارد که در صحبت های امام راحل می توان آن را به خوبی مشاهده کرد. از جمله این مولفه ها که در زندگی و اهداف گذشتگان نیز متبلور است، می توان به سازندگی، خودباوری، مبارزه با ظلم اشاره کرد.
مدیر انتشارات فاتحان با بیان اینکه نباید این ارزشها را از یاد برد، ادامه داد: اتفاقی که در جامعه امروز شاهد آن هستیم، از یاد بردن این ارزش ها است. مردم و مسئولین ما از این ارزشها و فرهنگ ها استفاده ای نمی کنند و تنها به عنوان خاطرات روزهای گذشته به آن می نگرند. به گونهای که گویا از آن فاصله گرفتهاند.
سردار ناظری تصریح کرد: از سال 74 تصمیم من بر این بود که فضای حاکم بر جامعه را به سمت فضای ارزشی پیش ببرم که با ایجاد کنگره های مختلف به تحقق پیوست. کتابهای زیادی در کنگره های مختلف به چاپ رسید که در بررسی های انجام شده، تعداد به لحاظ آماری در سطح بالایی قرار داشت، اما به لحاظ کیفی، به دلیل آشنا نبودن نویسندگان به قاعده کتاب نویسی، در سطح پایینی قرار داشت.
وی با بیان اینکه برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس باید راهی که رزمندگان رفته بودند را برویم، خاطر نشان کرد: در ابتندای کار نشر فاتحان از مشاوران زبده ای استفاده شدو این باعث شد ما در سال 1388 کارخود را با انتشار چند کتاب در حوزه روایتگری شروع کنیم که بحمدالله موفق هم بوده است.
مدیر انتشارات فاتحان اضافه کرد: در ایجاد انتشارات فاتحان به دنبال برررسی وضعیت دیگر ناشران موجود نبودیم. بلکه تحلیل از اوضاع خود را داشتیم. طبق آمار تا به امروز 15 هزار جلد کتاب در زمینه دفاع مقدس منتشر شده است که 5 سازمان اصلی ارتش، سپاه و بسیج، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، نشر شاهد و سوره مهر 80 درصد از این کار را بر عهده داشتند. از این بین 10 درصد کار بر عهده سپاه و بسیج بوده است که این آمار خوبی برای ما محسوب می شود.
وی با اشاره به عدم چاپ رسمی بعضی از کتابهای دفاع مقدسی از جمله، "لحظههای یک پاسدار"، افزود: این یکی از نکاتی بود که باعث شد ما وارد عرصه شویم و همانطور که گفته شد اولین کاری که توانستیم انجام دهیم چاپ کتاب هایی برای روایت گری راویان بود. ساختار این کتابها به گونهای است که جغرافیای محل را معرفی می کند و تاریخچه و حوادث ان را بیان کرده و سپس به لحظه تجاوز منطقه اشاره می کند و سپس نحوه آزادسازی ان را بر می شمرد که این اطلاعات بر اساس اسناد میدانی و مصاحبه بارزمندگان دوران دفاع مقدس جمع آوری ومنتشر شده است.
سردار ناظری با اشاره به بحث توزیع کتابهای دفاع مقدس، گفت: توزیع یکی از ضعفهای بزرگ ما است و به نظرم نشر فاتحان در این زمینه موفق عمل نکرده است. این نشر فروشگاهی ندارد و با مجموعهی دیگری هم برای توزیع همکاری نمی کند که البته برای ما افتخار محسوب نمی شود.
مدیر نشر فاتحان ادامه داد: مردم، نویسندگان و ناشران سه ضلع یک مثلث هستند که مانند پازلی تکمیل کننده پازل توزیع و ترویج و تبلیغ محسوب می شوند. در این بین باید دو ویژگی دسترسی آسان و قیمت ارزان را نیز از یاد نبریم.
وی با اشاره به برگزاری 1000 نمایشگاه در هزار نقطه کشور تاکید کرد: یکی از کارهای این انتشارات که کاری حماسی محسوب می شود، این نمایشگاه است که در ااقصی نقاط کشور و با قیمتی مناسبتر برگزار می شود.
در ادامه این نشست سردار ناظری با اشاره به تبلیغ کتاب در تلویزیون، یادآور شد: در چند مدت اخیر کارهایی نو انجام شده است که به نظر می رسد، کافی نیست. اگر ما به عنوان ملت ایران به دنبال الگو سازی هستیم نباید سرانه مطالعهمان کم باشد و به دنبال آن باید به صورت مستند صحبت کنیم.
مدیر نشر فاتحان با اشاره به تقریظات رهبری تصریح کرد: بیشترین کسی که درعرصه جهاد و شهادت تبلیغ کرده است، مقام معظم رهبری است که بر فرهنگ دفاع مقدس تاکید دارند.
وی افزود: درخواست من از نویسنده ها این است که هر نویسنده ای باید سهم خود را از فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت ادا کند.
سردار ناظری در پاسخ به این سوال که آیا در بحث تبلیغ در رسانه دچار تبعیض نشده ایم، گفت: باید در این زمینه نیز به همه ناشران خصوصی و دولتی فرصت داده شود تا کارهای ارزشی و مبتنی بر فرهنگ دفاع مقدس نیز دیده شود.
مدیر نشر فاتحان در بخش دیگر از سخنان خود و در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری چنین نمایشگاههایی با تخفیفات ویژه در دراز مدت به مقوله پخش و توزیع آسیب نمی رساند، ادامه داد: مجموعههای قوی و دولتی معتقد هستند که این امر در دراز مدت باعث تضعیف بحث توزیع می شود، اما در مقابل مجموعه های کوچک رونق پیدا کرده و از این نمایشگاه ها استقبال می کنند.
وی اذعان کرد: ما به دنبال تغییر ذائقه مردم هستیم که نیازمند سرمایه است. فرهنگ برگزاری نمایشگاه، نجات دهنده و تعالی دهنده است. این فرهنگ انجام تکلیف باید وارد سبک زندگی مردم شود.
سردار ناظری با بیان اینکه برای تغییر نگرش، باید سرمایه گذاری شود، گفت: قصد ما ترویج کتاب خوانی است. کتاب خوب باید تولید شود قیمت مناسبی داشته باشد و توزیع شود. ما در این انتشارات نیز برای دسترسی آسان به دنبال ایجاد فروشگاههای زنجیره ای هستیم.