یادداشت/ زهرا کوهساری

توجه به نیازهای اجتماعی دختران جوان؛ از حرف تا عمل

دشمن از ابتدای تحقق انقلاب اسلامی از هیچ کوششی در جهت به گِل نشاندن کشتی انقلاب و خشکاندن این نهال نوپا فروگذار نکرده و شاید پروژه نفوذ فرهنگی و رواج بی‌بندوباری در جامعه ریشه در کم‌کاری‌هایی داشته باشد که ضعف عملکرد مدیران فرهنگی جامعه طی سالیان گذشته دارد.
کد خبر: ۲۴۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ - 23July 2017

توجه به نیاز های اجتماعی دختران جوان از حرف تا عملگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ دکتر زهرا کوهساری مدیر فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان دفاع مقدس به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر یاداشتی اختصاصی در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد که در ادامه می‌خوانید:

امروزه مطالبات دختران جوان و تلاش آن‌ها در جهت هم سویی و هم گامی با سایر اقشار جامعه علی الخصوص پسران هم سن به نسبت قبل شکل پر‌رنگ‌تر و مشهودتری به خود گرفته است. این پیشرفت و یا به زعم برخی جسارت ایجاد شده را می توان از دو بعد خوشایند و ناخوشایند مورد بررسی و مطالعه قرار داد.

دختران جوان در جامعه امروز فارغ از جنسیت و نگاه سنتی به دختران، در تلاشند تا با بکارگیری توانایی‌ها و دانش خود به جایگاه تثبیت شده‌تر و بهتری دست پیدا کنند، تا از این منظر بتوانند نگرش جامعه سنتی نسبت به خود را به از یک موجود نیازمند حمایت، به موجودی برجسته و قائم به ذات تغییر دهند.

خانواده‌های بسیاری نیز شاید در ظاهر امر نسبت به این موضوع علاقه و تحسین خود را نشان ندهند اما در باطن از تغییر سبک رفتاری دختران جوان خود به عنوان فردی مستقل و غیر وابسته در جامعه لذت برده و اگر در راه تغییر این سبک و همسویی با دختر جوان خود تلاش نکنند حداقل در جهت سرکوب آن نیز گام برنخواهند داشت.

پس از این مقدمه، نکته بسیار مهمی که لازم است در این یادداشت بدان پرداخته شود، لزوم الگودهی به دختران نسل حاضر است. دختران جوان و نوجوانی که در معرض شبیخون فرهنگی و نفوذ فرهنگی گسترده‌ای قرار گرفته‌اند و اگر چاره‌ای بر سر راه این تهاجم فرهنگی اندیشیده نشود، بدون تردید درخت جوان انقلاب اسلامی قشر زیادی از بدنه خود را که می‌توانند در قالب دختران جوان و مادران آینده این مرز و بوم نقش‌آفرینی کنند از دست خواهد داد.

نکته حائز اهمیت این جاست که انقلاب شکوهمند اسلامی با ظهور خود فرهنگ منحط و مرتد پهلوی و طاغوت را به محاق برد و انسان‌های بیدار و علاقه‌مندی که دل در گرو انقلاب و آرمان‌های آن بستند با اشتیاق به سوی آنچه سبک زندگی انقلابی و اسلامی بود گسیل شدند، از سویی دیگر با ورود ارزش‌ها و فرهنگ غنی صادره از ادبیات دفاع مقدس و باورها اعتقادات حاصل از آن سرفصل‌های آموزشی جدیدی در حوزه انقلاب و باور ارزش‌های انقلابی می‌توانست شکل بگیرد اما باید پذیرفت که فرهنگ اعطایی از سوی فرهنگ‌سازان انقلاب اسلامی با تاکید بر غنی بودن اما آن گونه که بایسته بود نتوانست شمولیت و گستردگی تقاضای مشتاقان انقلاب را پاسخگو باشد و در امر الگوسازی در برخی زمینه ها کمرنگ ظاهر شد.

در واقع آن هنگام که انقلاب اسلامی با ظهور بخردانه و مدیریت شده‌ی امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و توانست اقبال مردم را از فرهنگ جبت و طاغوت به سوی فرهنگ اسلامی معطوف کند و آن دم که نوای ایثار و فرهنگ شهادت و فداکاری در سینه مردم طنین انداز شد، دست توانایی لازم بود تا نیازهای همه جانبه مردم را رصد و خلاءهای معرفتی و شناختی افراد را پر کرده و با معرفت شناسی دقیق راه را برای ارائه فلسفه امور و طبعا پذیرش منطقی فرهنگ وارده توسط اسلام هموار کند. همچنین استفاده از ظرفیت های حاصل از دفاع مقدس و ارزش های صادره از جنگ تحمیلی امری بود که تا حد زیادی به حاشیه رفت و اما متاسفانه آنچه رخ داد در برخی زمینه ها چیزی جز این بود. در اوج زمانی که مردم تشنه‌ دریافت فرهنگ اصیل و غنی اسلام بودند، با شادی ناآگاهانه و یا شاید آگاهانه اسیر فرهنگ ارسالی از سوی غرب شدند. نمونه بارز آن پخش سریال ژاپنی از رسانه ملی و الگو دهی به زنان و دختران جوان جویای فرهنگ جدید در دهه 60 بود. در حقیقت اسلام فرهنگ اصیل دینی را به مردم ارائه کرد اما حلقه های انسانی و مدیریتی‌ای لازم بود تا با تدبر در ساختار آموزشی بدنه اجتماع فرهنگ ایجاد شده را با تدبیر قوی به فرهنگ گزینش شده توسط مردم بدل کند. به بیان دیگر فرهنگ اصیل اسلامی ارائه شد اما توسط قشر سیاه و یا خاکستری جامعه انتخاب نشد. شاید از این روست که رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب می‌فرمایند: «تیغِ انقلاب، در هیچ جبهه‌ای کُندتر از جبهه‌ روشنفکری و هنر نبود» (بیانات رهبری در دیدار با هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور 73/04/22)

در حقیقت باید اذعان داشت که پس از سخنرانی‌ها و دستورات و توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری بود که برخی هنرمندان متعهد که احساس‌شان ریشه در علقه به انقلاب داشت، اقدام به خلق آثار فاخر هنری در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کردند و تا پیش از آن اقدامات چشمگیر و تاثیرگذاری در این حوزه صورت نگرفت. نگاهی کوتاه به آثار هنری و سریال‌های ساخته شده در رسانه ملی گویای کم‌کاری‌ها و کاستی‌های متعدد در این زمینه است. ناگفته نماند که برخی هنرمندان که ابتدا دغدغه انقلاب و آرمان‌ها و منویات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و ارزش های دفاع مقدس را داشتند، اقداماتی در قالب خرده برنامه های فرهنگی انجام دادند اما بلاشک این اقدامات لازم اما کافی نبوده‌اند و پاسخگوی نیاز ها و خلاء های معرفتی و فرهنگی عامه اجتماع نبوده است. این در حالی است که دشمن نیز از ابتدای تحقق انقلاب اسلامی از هیچ کوششی در جهت به گِل نشاندن کشتی انقلاب و خشکاندن این نهال نوپا فرو گذار نکرده و شاید پروژه نفوذ فرهنگی و رواج بی‌بندوباری و بی عفتی های افسار گسیخته در جامعه ریشه در کم کاری هایی دارد که ضعف عملکرد مدیران فرهنگی جامعه طی سالیان گذشته دارد.

در بحث مطالبات دختران جوان و نقش آنان در جامعه مع الاسف باید اذعان داشت که خدمتگزاران انقلاب سال های طلایی فرهنگ سازی و تلاش در جهت فرهنگ گزینی توسط مردم را از دست داده اند و امروز ادامه راه سخت تر و بازگرداندن منحرفان ناآگاه از خط امام و رهبری بی‌شک با دشواری هایی همراه است که البته روح والای هنر و خلاقیت بی مثال هنرمندان و اصحاب تریبون و یاران رسانه را نیز نباید نادیده گرفت. از طرفی خانواده های انقلابی و ارزش‌مدار که تربیت و آینده دختران جوان خود را روشن می طلبند باید با ارائه الگوهای درست تربیتی در کودکی دین داری و عفاف را در دختران خردسال به عادت تبدیل نمایند تا در بزرگسالی این عادت به باور تبدیل شود و در این مسیر بی‌شک بهترین الگو خود شخص مادر است.

فضای آموزشی کشور نیز باید با گزینش افراد دلسوز و پایبند به انقلاب اسلامی در امر تعلیم نوجوانان مخصوصا دختران جوان تلاش مضاعف کرده و از دختران شاخص و همسو با معیارهای انقلابی و دینی ستایش ویژه به عمل آورد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار