یادداشت/

عمق استراتژیک متزلزل داعش

توان نظامی مستقل، تجربه جنگ‌های منظم و نامنظم، خودکفایی در تولید سلاح، عدم درگیری در جبهه‌های مختلف، وحدت رهبری دینی، سیاسی، نظامی و ده‌ها مؤلفه دیگر در ایران، داعش را با مرگ مواجه می‌کند.
کد خبر: ۲۵۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ - 29July 2017
عمق استراتژیک متزلزل داعشگروه بین‌الملل دفاع پرس- فرشته چترعنبری؛ به همان میزانی که گستردگی جغرافیایی متغییر داعش برای آن، مصیبت‌بار است، وسعت سرزمینی با ثبات، برای جمهوری اسلامی نویدبخش است. استقرار نهادینه شده در یک سرزمین وسیع، برخورداری از امکانات مادی وسیع، جمعیت بالای آماده نبرد، هماهنگی مستحکم دولت و ملت، نیروی نظامی قوی و مجهز و... قدرتی شگرف به ایران می‌بخشد، که آن را قادر می‌سازد حتی در زمانی (دفاع مقدس) که همه علیه آن بودند، به پیروزی دست یابد.
 
ایران با چنین پتانسیل‌هایی از توانایی پدید آوردن عمق استراتژیک در درون مرزهای داعش برخوردار است و در یک برخورد جدی با داعش از پراکندگی جغرافیایی میادین نبرد رنج نخواهد برد. نیروهای وسیع مردمی با مشخصه ایمانی قوی‌تر از نیروهای داعشی، رودروی آنان قرار می‌گیرند. توان نظامی مستقل، تجربه جنگ‌های منظم و نامنظم، خودکفایی در تولید سلاح، عدم درگیری در جبهه‌های مختلف، وحدت رهبری دینی، سیاسی، نظامی و ده‌ها مؤلفه دیگر در ایران، داعش را با مرگ  مواجه می‌کند.

داعش و خطرات منطقه‌ای

روسیه از گسترش داعش ناخشنود است؛ زیرا از یک سو، متحدین دیروز و امروز خود را در خطر می‌بیند و از سوی دیگر، افراط‌گرایی وهابی و سلفی مسلمانان آن کشور و سایر کشورهای مسلمانان را با خطر مواجه کرده است. چین نیز نگرانی مشابهی دارد؛ اما چین بیشتر نگران از دست دادن بازارهای تثبیت شده خود در مناطق درگیری است، کما این که مسلمانان سنی زیادی  در چین زندگی می‌کنند که چین را از پیوستن آن‌ها به تکفیری‌ها بیمناک می‌سازد. به علاوه، 2 کشور روسیه و چین از سوی تکفیری‌ها، کافر به شمار می‌روند و اگر همان طوری‌که ماهیت غربی تکفیری‌ها را پررنگ بدانیم، روسیه و چین به دلیل تضاد سیاست‌ها با غرب می‌تواند مورد غضب تکفیری‌ها خواسته و ناخواسته قرار داشته باشد. عراق و سوریه به جهت حاکمیت شیعه بر آن دو، شدیدا مورد حمله و تهاجم گروه‌های تکفیری قرار دارند در عوض چهار کشور روسیه، چین، عراق و سوریه در کنار ایران قرار دارند یا لااقل با سیاست‌های ضدتکفیری ایران مخالفتی ندارند.

تعمیق عمق استراتژیکی و داعش

در تعریف و تبیین عمق استراتژیکی می‌توان آن را به معنای ایجاد فاصله بین یک کشور و یک پدیده با کشور و پدیده دیگری دانست. این فاصله گاه فیزیکی و گاه غیرفیزیکی است. هدف از ایجاد عمق استراتژیکی کاهش ضربه‌پذیری از دشمن یا کشور یا هر پدیده مقابل است از این رو، عمق استراتژیک یک نیاز حیاتی برای بقا است و به کارگیری آن، برای همه و در همه حال، اجتناب ناپذیر است. عمق استراتژیک از فرمول ضعف‌های بالفعل داعش قوت های بالفعل ایران= WdSa و ترکیب آن با قوت‌های بالقوه ایران (ضعف‌های بالفعل داعش قوت‌های بالفعل ایران قوت‌های بالقوه ایران= WdSaSa به اختصار WSS) به دست می‌آید. به این معنا که داعش به ایران نزدیک شده و این امر، تضعیف داعش و قوت بالفعل ایران را به دنبال دارد به علاوه، ایران به دلیل امکانات و ظرفیت‌های بالا چون توانایی در ایجاد عمق استراتژیک می‌تواند به صیانت از خود و سرکوب داعش بپردازد.

انقلاب اسلامی و مقوله صدور آن، عمق استراتژیک ایران را چنان بالا برد که حتی جنگ هشت ساله عراق علیه ایران با همه حمایت‌های غرب با پیروزی ایران به پایان رسید. انقلاب اسلامی برآمده از آن نیز، همه خطرات جدی و بنیان برافکن علیه نظام جمهوری اسلامی را بی ثمر کرد و اینک که به اعتراف همگان امواج انقلاب اسلامی به شمال آفریقا و قلب خاورمیانه رسیده، عمق استراتژیکی ایران به کابوسی برای غرب تبدیل شده است. فراتر از حضور ایران در قلب بیداری اسلامی، نقش ممتاز جمهوری اسلامی در سوریه به غرب و دولت‌های دست نشانده آنان فهماند که سقوط دولت بشار اسد به دلیل باقی ماندن ایران در کنار سوریه، غیرممکن است.
 
انتهای پیام/ 
نظر شما
پربیننده ها