آسوشیتدپرس:

حزب‌الله برای حفظ امنیت لبنان ضروری است

یک خبرگزاری آمریکایی نوشت: برخلاف ادعاهای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که حزب‌الله را تهدیدی برای منطقه و لبنان خوانده بود، حضور این جنبش برای حفظ امنیت لبنان ضروری است.
کد خبر: ۲۵۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ - 07August 2017
حزب‌الله برای حفظ امنیت لبنان ضروری استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» روز یکشنبه با اشاره به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه حزب‌الله در اعترافی کم‌سابقه نوشت: «حزب‌الله لبنان  نقش غیرقابل چشم‌پوشی در افزایش نقش منطقه‌ای و تأمین امنیت لبنان، دارد.»

در ابتدای این گزارش آمده است: «زمانیکه ترامپ در یک نشست خبری در کنار نخست‌وزیر لبنان سعی داشت تا از تلاش‌های دولتش برای ایستادن در مقابل حزب‌الله لبنان تمجید کند، نیروهای حزب‌الله سخت مشغول نشان دادن این مسئله بودند که وی تا چه حد در اشتباه است. آن‌ها در این زمان مشغول پاکسازی مناطق شرقی این کشور از نیروهای القاعده و مذاکره درباره تبادل اسرا با گروه القاعده بودند.»

این گزارش افزود: «اگرچه دولت تحت هدایت سعد حریری متحد حزب‌الله نیست اما اساس این دولت بر مبنای مشارکت با این گروه شیعه بنا شده است؛ گروهی که سلطه و نفوذش در این کشور کوچک خاورمیانه رو به افزایش است».

بنا بر این گزارش، ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر لبنان در واشنگتن گفته بود: «لبنان در خطوط مقدم جبهه نبرد با القاعده و حزب‌الله است». این مسئله باعث شد تا مردم لبنان در شبکه‌های اجتماعی این اظهار نظر رئیس‌جمهور آمریکا و ناآگاهی وی از سیاست لبنان را به تمسخر بگیرند.

دولت لبنان به ریاست سعد حریری در ماه دسامبر گذشته به دنبال یک دوره رخوت گسترده و خلأ ریاست‌جمهوری در این کشور تأسیس شد که حدود سه سال از عمر آن می‌گذرد.

بنا بر این گزارش، حریری یک سیاستمدار سنی است که مخالف حزب‌الله و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است. وی زمانی به عنوان نخست‌وزیر لبنان منصوب شد که چانه‌زنی‌ها با حزب‌الله درباره روی کار آمدن «میشل عون» که متحد حزب‌الله است به عنوان رئیس‌جمهور به نتیجه رسید. عون مکررا اعلام کرده که تسلیحات حزب‌الله می‌تواند توان نظامی ارتش لبنان را تکمیل کند.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: «علاوه بر این، حرف‌های بسیاری درباره نقش حزب‌الله در لبنان وجود دارد که گاهی اوقات درک آنها برای کسانی که از بیرون به این مسئله نگاه می‌کنند، دشوار است».

بنا بر این گزارش، این گروه که در اوایل دهه 80 تأسیس شده، در حال حاضر تنها نیروی سیاسی و ارتش قدرتمند در لبنان است که زرادخانه تسلیحاتی که در اختیار دارد از تسلیحات ارتش این کشور نیز بسیار بزرگتر است. بنای تأسیس حزب‌الله مقابله با اشغال بخش‌هایی خاک لبنان توسط نیروهای اسرائیل بود.

طبق نوشته آسوشیتدپرس، حزب‌الله از پایگاه حمایتی ورای هواداران شیعه خود برخوردار است و با مشارکت در دولت‌هایی که در این کشور روی کار آمده‌اند، تکیه‌گاه اصلی سیاست لبنان برای چند دهه اخیر بوده است.

حزب‌الله لبنان همچنین شبکه مخابراتی امن خود را دارد که پوشش‌دهی آن ورای زیرساخت‌های لبنان است. این گروه علاوه براین، از حق وتو در کابینه لبنان نیز برخوردار است.

این گزارش می‌افزاید، اگرچه تصمیم حزب‌الله برای اعزام نیروهای خود به سوریه برای مبارزه با تروریست‌ها در سال 2013 میلادی در لبنان جنجال‌برانگیز بود اما این گروه تا حد زیادی با موفقیت تمام نشان داده که حضورش در این منطقه برای حفاظت از لبنان ضروری بوده است.

در هفته جاری، حزب‌الله به خاطر پایان دادن به حضور عناصر القاعده در مناطق مرزی مورد تمجید قرار گرفت و حریری نقش حزب‌الله را در این زمینه به رسمیت شناخت و آن را «یک دستاورد بزرگ» خواند.

وی تصریح کرد: «ما عقاید خود را داریم و حزب‌الله نیز عقاید خود را دارد، اما نهایتا به توافقی رسیدیم که هدف آن کمک به اقتصاد، امنیت و ثبات لبنان است».

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله جمعه شب با اعلام پیروزی در مقابل جبهه‌النصره، اعلام کرد که ارتش به طنور کامل قابلیت پیروزی در جنگ را دارد اما ادامه داد که در صورت نیاز، آماده حمایت از ارتش است.

وی در سخنرانی خود گفت: «ما در خدمت ارتش لبنان و فرماندهی آن هستیم و اگر آن‌ها درخواست کمک کنند، به آن‌ها کمک می‌کنیم».

بر اساس این گزارش، سعد حریری زمانیکه به واشنگتن سفر کرده بود، حزب‌الله را برای جلوگیری از لغزش لبنان به سوی یک جنگ داخلی جدید ضروری دانست.

بعد از آنکه ترامپ، حزب‌الله را تهدیدی برای دولت لبنان و تمامی منطقه خواند، نصرالله اعلام کرد که از آنجایی که هیأت لبنانی به ریاست حریری همچنان در واشنگتن حضور دارد، درباره این گفته‌های ترامپ اظهارنظر نمی‌کند تا هیأت لبنانی دچار مشکل نشوند.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار