«آیت‌الله مبلغی»:

پاسخگویی به شبهات نسل جوان نیازمند موضوع‌شناسی اجتماعی است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: پاسخگویی به شبهات نسل جوان نیازمند موضوع‌شناسی اجتماعی است.
کد خبر: ۲۵۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱ - 07August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «آیت‌الله احمد مبلغی»، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس  امروز  در نشست مشترک با مسئولان مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به نظریه امام راحل(ره) به بحث موضوع‌شناسی اظهار داشت: قبل از ورود فقهی به هر نوع بحثی ابتدا باید موضوع‌شناسی نسبت به آن متناسب شده و سپس فقه آن را به جامعه ارائه دهیم.

وی بابیان اهمیت موضوع شناسی در پاسخگویی به مسائل روز جامعه افزود: اگر بخواهیم به تمام مسائل روز جامعه کامل و جامع پاسخ دهیم باید جریان موضوع شناسی را به نشاط و پویایی لازم رسانده و ضعف مباحث نظری پیرامون این موضوع را برطرف سازیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی موضوع شناسی متمرکز بر شناخت عناصر داخل موضوع را تبیین کرد و گفت: تنها گرایشی که در بحث موضوع شناسی در حوزه مطرح می‌شود همین موضوع بوده که تنها برای شناخت پاره‌ای از موضوعات کاربرد دارد و چنانچه بخواهیم به‌صورت جامع پاسخگو نسل جوان باشیم باید در گرایش‌های دیگر نیز به فعالیت بپردازیم.

وی موضوع شناسی مسائل اجتماعی را نیز موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: بیشتر شبهات و مسائل مطرح جامعه در دسته موضوعات اجتماعی تعریف می‌شود و باید با ورود به موضوع شناسی اجتماعی و شناخت ابعاد و کارکردهای اجتماعی در بحث موضوع شناسی پاسخ مناسبی برای این موضوعات بیابیم.

مبلغی دیدگاه موضوع شناسی اجتماعی  را شرحی بر نظریه امام راحل(ره) دانست و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) بر تأثیرگذاری تحول بخش نظام‌های اجتماعی بر موضوعات تأکید داشته و این تأثیرگذاری را بر همه موضوعات می‌دانسته است.

وی حرکت به‌سوی شناخت کارکردها را با توجه به نظریه امام راحل(ره) لازم خواند و ادامه داد: تأثیرگذاری بر کارکردهای موضوعات در نظام‌های اجتماعی که امام(ره) بر آن اشاره داشته حرکت حوزه به این سمت را مشخص می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی لازمه شناخت دقیق نظریه امام خمینی (ره) داشتن اطلاعات کافی در مباحث اجتماعی دانست  و افزود: در موضوع شناسیِ ناظر به موضوعات اجتماعی باید ابتدا اطلاعات و معلوماتی را به دست بیاوریم  که تأثیر نظام‌های اجتماعی بر این موضوعات را رصد کرده و مشخص کند.

وی با تأکید بر این موضوع که شناخت موضوعات بر اساس ماهیت در حقوق و قانون‌گذاری کافی نیست ادامه داد:در جهان پیچیده امروز باید موضوعات را از همه ابعاد موردبررسی قرارداد و تنها با نگاه تک‌بعدی نمی‌توانیم آن را به‌درستی بررسی کنیم.

منبع: جماران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار