دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عملیات انهدام آخرین سنگر داعش در عراق/ آزادسازی تلعفر چه اهمیتی دارد؟

آزادسازی تلعفر باعث پایان قدرت داعش در بخش قابل توجهی از مناطق تحت اشغال این گروهک در خاک عراق خواهد شد.
کد خبر: ۲۵۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۹ - 21August 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، حیدر عبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دیروز (یکشنبه 29 مردادماه) طی بیانیه‌ای تلویزیونی، که به‌طور زنده از رسانه‌های بین‌المللی پخش شد، آغاز عملیات آزادسازی شهر راهبردی «تلعفر» را در استان نینوای عراق، که تنها سنگر باقی‌مانده داعش در این استان است، اعلام کرد.
 
تلعفر تنها شهری واقع در حومه غربی موصل است که اکثر شهروندان آن را ترکمن‌های عرب شیعه‌مذهب تشکیل می‌دهند. طی قرون گذشته و پس از مهاجرت مردم ترک شیعه به این ناحیه، تلاش بسیاری از سوی امپراتوری عثمانی، استعمارگران انگلیسی و سپس حکومت‌های عراق صورت گرفت تا از قدرت‌یابی ترکمنان مخصوصا شیعیان ترکمن در شمال عراق جلوگیری شود.
 
 ترکمن‌ها تا مدتی طولانی بر شهرهای موصل، اربیل و کرکوک سیطره داشتند؛ اما بر اثر سیاست‌های حکومت عربی و همسایگان کرد، که مبتنی بر کسب سرزمین‌های بیشتر از ترکمن‌های عرب بود، بسیاری از مناطق از وجود ترکمن‌ها پاک و حضور آنان صرفا محدود به برخی شهرهای شمالی نظیر تلعفر، آمرلی و... شد.
 
پس از سرنگونی رژیم صدام، که دشمنی شدیدی با ترکمن‌های عرب مخصوصا شیعیان‌شان داشت، همچنان ترکمن‌ها از عدم وجود بسیاری از ملزومات شهروندی و رفاهی رنج می‌بردند تا اینکه حضور اشغالگرانه داعش شرایط را از وضع قبلی به مراتب سخت‌تر کرد.
 
چندین منطقه ترکمن‌نشین تحت محاصره تروریست‌های داعش قرار گرفت؛ اما حماسه مردم شهرستان «آمرلی» در استان صلاح‌الدین، که به مدت قریب به سه ماه در برابر محاصره کامل تروریست‌های داعش مقاومت کردند، تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ ترکمن‌های عرب و همینطور «الحشد الشعبی» عراق شد و روند نبردها در خاک عراق را به طور قابل توجهی دگرگون کرد.
 
عملیات آزادسازی تلعفر آغاز شد/ اهمیت تلعفر برای داعش 
این اتفاق همزمان با حضور ترکمن‌های شیعه و سنی در واحدهای عملیاتی حشد شعبی صورت گرفت و باعث شد آنان احترام بسیاری در میان دیگر اقوام عراقی کسب کنند. پس از آمرلی، مهم‌ترین منطقه‌ای که ساکنان آن را ترکمن‌های شیعه تشکیل می‌دهند، شهر تلعفر در غرب موصل مرکز استان نینوا است. این شهر همزمان با اشغال موصل در تابستان 2014 به اشغال تروریست‌های داعش درآمد.
 
طی عملیات آزادسازی موصل (بخشی از عملیات بزرگ آزادسازی استان نینوا)، نیروهای حشد شعبی اقدام به پاکسازی کامل مناطق حائل میان موصل تا مرز بین‌المللی عراق با سوریه کردند. با این حال، بسیاری از طرف‌های بین‌المللی تلاش گسترده‌ای برای ممانعت از حضور حشد شعبی در عملیات آزادسازی تلعفر به عمل آوردند. تلاشی که با اعلام خبر حضور 20 هزار رزمنده داوطلب بسیج مردمی در عملیات آزادسازی تلعفر، ناکام ماند.
 
اهمیت تلعفر این است که این شهر شیعه‌نشین پس از آزادی تبدیل به پایگاهی مهم برای نیروهای حشد شعبی خواهد شد و آنان ضمن اشراف کامل بر وضعیت استان نینوا مخصوصا شهر موصل، امکان کمک‌رسانی به رزمندگان اسلام در نبرد با تروریست‌های تکفیری در خاک سوریه را نیز خواهند داشت.
 
عملیات آزادسازی تلعفر آغاز شد/ اهمیت تلعفر برای داعش 
از همین طریق، اتفاقی که ائتلاف عبری- غربی- عربی از آن هراس دارد، یعنی ایجاد کمربند زمینی از پایتخت ایران تا مرزهای شمالی فلسطین اشغالی، به وقوع می‌پیوندد.
 
کاملا واضح است که حضور رزمندگان بسیج مردمی در عملیات آزادسازی تلعفر از لوث تروریست‌های داعش، که با حضور و پشتیبانی ارتش و پلیس فدرال عراق انجام خواهد شد، نقشی مهم در تضعیف داعش در خاک عراق ایفا خواهد کرد به گونه‌ای که جز تعداد مناطق صحرای در استان الانبار، نظیر شهر «القائم»، هیچ منطقه دیگری تحت اشغال داعش در این کشور باقی نخواهد ماند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار