نشست خبری سومین دوره آموزش شعر جوان انقلاب اسلامی

حضور شاعران جوان انقلاب در تشییع پیکر شهدا/ شب شعر آفتابگردان‌ها برگزار می‌شود

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب گفت: این دوره از شعر جوان انقلاب دومین اردو از سومین دوره آموزشی و مختص آقایان بوده که به میزبانی شهرکرد و از 30 مرداد تا 3 شهریور برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۲۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳ - 17August 2014

حضور شاعران جوان انقلاب در تشییع پیکر شهدا/ شب شعر آفتابگردان‌ها برگزار می‌شود

به گزارش حوزه فرهنگی دفاع پرس، نشست خبری سومین دوره آموزش شعر جوان انقلاب اسلامی «آفتابگردانها» و رونمایی از پوستر آن با حضور علیمحمد مودب، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و میلاد عرفان پور، مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب صبح امروز در محل موسسه فرهنگی شهرستان ادب برگزار شد.

مودب با عنوان اولین سخنران این نشست با بیان اینکه حدود نیم قرن پیش امام راحل با زبان فارسی زبان مسلط ان روز را به چالش کشید، اظهار کرد: امام(ره) با تکیه بر جوهره عدالت خواهی در اسلام و رویکرد منابع دینی به زبان فارسی سخن گفت و سالها منشا اثر در جهان بود و با همین زبان زبان انگلیسی که زبان قدرت بود را به چالش کشید.

وی افزود: امروز زبان فارسی منشا تحولات فکری، فرهنگی سیاسی و اجتماعی در عالم شده است و همه اینها با سخنرانی های امام خمینی شروع و با سخنان شخصیت های برجسته فکری و فرهنگی ادامه یافته است .

مودب ادامه داد: امروز شاهدیم قدرتهای چون انگلیس  که سالها برای نابودی زبان فارسی تلاش می کردند، امروز با هزینه خود و با ابزارهایی چون ماهواره و فضاهای اجتماعی در حوزه نفوذی زبان فارسی به چالش با این زبان آمدهاند.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب تصریح کرد: شعر جوان سرچشمه خلاقیت هایی است که زبان فارسی را زنده نگه داشته است.

مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب خاطر نشان کرد: دورههای آموزشی شعر جوان با نگاه ملی از همه جای ایران، خلاقترین جوانهای معتقد به آرمانهای امام راحل را گرد هم آورده تا برای شعر در یک صف حاضر شوند و به میراث مکتوب زبان فارسی کمکی کرده و احیاگر دوباره آن باشند.

 این شاعر انقلاب گفت: جوانان ما گویشها، حرفهای پدران و جملاتی  را که بر اثر گذشت زمان به زیر خاک می روند را حفظ خواهند کرد و نگاهی به میراث شفاهی خواهند داشت.

در ادامه این برنامه میلاد عرفانپور، مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب به تشریح دورههای قبل شعر جوان پرداخت و اظهار کرد: دوره آموزشی شعر سالانه از سال 1390آغاز و با هدف استعدادیابی  گسترده ما برای شناخت چهرههای نو در حوزه شعر جوان انقلاب اسلامی از کل کشور  و از همه شهرستانها آغاز شد.

وی افزود: پس از برگزاری دو دوره سخت، هم اکنون دورههای آموزشی شعر جوان انقلاب در حوزه و اجرا به پختگی نسبی رسیده است. به طوری که برنامههای ثابت دوره اعم از کلاسها و موضوعات آن از پیش معین شده و یک فرآیند برنامهریزی شده برای پرورش و تربیت شاعران جوان و نوجوان در دستور کار موسسه شهرستان ادب قرار گرفته است.

این شاعر جوان انقلابی تصریح کرد: این دوره از بهمن سال 92 آغاز و تا به امروز برنامههای متنوع و مستمری برای اعضای سومین دوره برگزار شده است. نخستین اردو برای آقایان عضو دوره در بهمن و در شهر اصفهان برگزار شد و نخستین اردوی بانوان عضو در دوره سوم در اردیبهشت ماه و به میزبانی تهران برگزار شد.

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب ادامه داد: این دوره از شعر جوان انقلاب نیز  ویژه دومین اردوی سومین دروه آموزشی مختص آقایان بوده که به میزبانی شهرکرد  و از 30 مرداد تا 3 شهریور برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به انتخاب شهرکرد برای میزبانی این دوره از شعر جوان انقلاب، اضافه کرد: در هفت اردوی گذشته سعی شده است، شهرهای مختلفی به میزبانی انتخاب شوند و حداکثر تلاش ما این بوده است  که این اردوها در شهرستانها و خصوصاً شهرهای شعرخیز برگزار شوند. در دوره های گذشته شهرهایی چون دماوند، اصفهان، ورامین، مشهد  و ... میزبانی شعر جوان انقلاب را بر عهده داشتند.

عرفانپور ادامه داد: شهرکرد نیز به سبب سابقه روشن و ارزشمندی که در شعر انقلاب اسلامی داشته  و دارد و به سبب شاعران بزرگ و توانمند جریان ساز این استان انتخاب شده است.

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب یاداور شد: این اردو 5 روزه خواهد بود و سرفصلهای آن بر اساس مشورت اساتید و جلسات هم اندیشی انتخاب شده است. برگزاری کلاسهایی در حوزه تئوری ادبی و متن شعر، کارگاه نقد شعر ویژه شعر خوانی و نقد شعر اعضای دوره آموزشی از جمله برنامه های این دوره است.

وی اضافه کرد: در کلاسهای ادبی در این دوره موضوعاتی چون، شعر نیمایی با ارائه استاد یوسفعلی میرشکاک ارائه خواهد شد. علاوه بر این شناخت نهج البلاغه کلاس دیگری است که بر عهده وی خواهد بود.

همچنین عرفانپور از برگزاری کلاس موسیقی شعر توسط دکتر محمدحکیم آذر، ارائه سعدی شناسی توسط قربان ولیعی خبر داد و گفت: برگزاری کلاس جریان شناسی انقلاب اسلامی توسط زهیر توکلی، ارائه سبک زندگی توسط حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی از دیگر برنامه های این دوره اموزشی است.

وی  ادامه داد: محمدحسین جعفریان، سعید بیابانکی، ناصر فیض، مصطفی محدثی خراسانی در کارگاه نقد شعر حضور خواهند یافت و در خلال این دوره شعر جوان، شب شعر عمومیتری با عنوان "شب شعر آفتابگردانها" و با حضور استاید برجسته شعر و شاعران جوان در شهرکرد برگزار خواهد شد.

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب اذعان کرد: در حاشیه این اردو نیز شاعران جوان در مراسم تشییع چند شهید گمنام در شهرکرد حضور خواهند یافت و کاروان شاعران انقلاب اسلامی  به کاروان تشییع شهدا در روز جمعه 31 مرداد خواهند پیوست.

یادآور می شود در ابتدای برنامه از پوستر سومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب (آفتابگردانها) با حضور علی محمد مودب و میلاد عرفانپور رونمایی شد.

دومین اردوی سومین شعر جوان انقلاب اسلامی از 31 مرداد تا 3 شهریور در شهر کرد برگزار می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار