استقبال بی سابقه از یک «مستند مسابقه‌»

هزینه‌های تولید این «مستندمسابقه» نسبت به سایر برنامه‌های تلویزیونی بسیار کاهش یافته است.
کد خبر: ۲۵۴۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ - 27August 2017
کسب رتبه ۲۸ کنکور سراسری اما تحصیل در حوزه/ کنار شهید بهشتی دفنم کنیدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مستند مسابقه ضد گلوله، برنامه‌ای تلویزیونی است که کار ساخت آن را خانه مستند انقلاب اسلامی و سازمان رسانه‌ای اوج بر عهده گرفته است؛ این مستند مسابقه که از روز شنبه چهارم شهریور روی آنتن رفت در قالب رقابت های سخت و نفس گیر تیمی و انفرادی بین جوانان ایرانی در پادگان بیست رمضان تهران که متعلق به نیروی زمینی سپاه پاسداران است تصویر برداری شده است.

به بهانه پخش این مستند مسابقه به گفت و گو با آقای حسین افشار که در کارنامه خود تهیه کنندگی مستند مسابقه های خانه ما و فرمانده را نیز دارد، پرداختیم.

ایده ساخت ضد گلوله چگونه شکل گرفت؟

در سه فصل از  مستند مسابقه فرمانده که برگزار شد با خیل عظیم متقاضیان برای شرکت در این مسابقه مواجه شدیم که طبیعتا با توجه به نوع تولید فرمانده، نمی توانستیم تعداد فصل های آن و تعداد شرکت کننده ها را افزایش دهیم. اما مستندمسابقه ضدگلوله را به گونه ای طراحی کردیم که قابلیت تولید به صورت سری را داشته باشد و علاقمندان بیشتری بتوانند در آن شرکت کنند و چنین شرایط و هیجانی را در زندگی شان تجربه کنند. در ضد گلوله قرار است بستر کسب تجربه های جدید برای کسانی که تجربه فعالیت های اینگونه را نداشته اند با وسعت بالایی فراهم شود.

 

 فرایند تولید ضد گلوله چگونه است؟

هم اکنون حدود 100 نفر در این مسابقه شرکت دارند که پنجاه نفر از آنها در فصل های اول و 50 نفر از آن ها در فصول بعدی شرکت خواهند کرد، اما حدود 4 هزار نفر برای برنامه ثبت نام کرده اند البته ثبت نام برای شرکت در ضد گلوله همچنان ادامه دارد و همچنین بعضی از شرکت کنندگان مسابقه «فرمانده» نیز در این برنامه حضور دارند. از میان ثبت نام کنندگان نیز نفرات با توجه به ویژگی های آنها، انتخاب خواهند شد. مستند مسابقه «ضدگلوله» حدود 70 نفر عوامل تولید شامل تصویربردار، صدابردار و تیم تولید دارد. این کار کمی شلوغ است چون قالب آن واقع نماست و باید همان اتفاق در لحظه را ضبط و تصویربرداری کرد.

 

 تصویر برداری ضد گلوله به پایان رسیده است؟

نه هنوز بخشی از آن باقی مانده. ما دو فصل پنج قسمتی را زمستان سال گذشته ضبط کردیم. چهار فصل در تابستان، چهار فصل هم در پاییز و سه قسمت نهایی را در زمستان ضبط می‌کنیم. این روند تولید در تابستان اگرچه برای عوامل بسیار سخت است اما منجر به تنوع فصلی در کار می‌شود.

 

مستند مسابقه هایی مانند ضد گلوله و فرمانده با چه اهدافی تولید می شوند؟

ما دنبال برنامه‌هایی هستیم که در بدو امر بتواند مخاطب را جذب کند. گروهی که الان با ما کار می‌کند تجربه پنج سال کار مستند- مسابقه را دارد اما علاوه بر جذب مخاطب، دوست داریم هیجان و شور و ماجراجویی جوان‌های این نسل را در قالب یک مستند-مسابقه عرضه کنیم.

ذائقه نسل امروز مقداری تفاوت کرده و با اقتضائات تازه‌ای روبه‌ رو هستیم. نسل بچه‌های امروز با همان حس و حال حماسی که دارند در عرصه‌ای دیگر با هم رقابت می‌کنند و حسی را بروز می‌دهند که روحیه ایثارگری و حماسی در آن به شکلی عینی قابل مشاهده است؛ اتفاقاتی که غیرقابل پیش‌بینی است و زیبایی کار هم به همین مسئله است. این اتفاق‌ها در مستند-مسابقه ضدگلوله می‌تواند یادآور همان رشادت‌هایی باشد که در عملیات‌ واقعی در زمان جنگ زمینه بروز پیدا کرده و روایت شده است. بنابراین نسل امروز و نسل گذشته از طریق جذابیت و ذائقه‌ای که روحیه امروز مخاطب می‌طلبد می‌تواند با این برنامه ارتباط برقرار کند و ضد گلوله از این حیث که پخش هر روزی روی آنتن دارد، می‌تواند بیش از فرمانده جذب مخاطب داشته باشد و مخاطب هم ان‌شاءالله بپسندد.

 

آیا ضد گلوله و فرمانده دو مسابقه موازی و مشابه هم هستند؟

واقعیت این است که تیم طراح و سازنده و حتی خود من خیلی دوست نداریم فرمانده و ضد گلوله با هم مقایسه شوند، چون این دو کار کاملاً با هم متفاوت هستند. در فرمانده 10 قسمت از  کار در طول دو سال تولید می سود که با سناریوهایی کاملاً متفاوت است، اما ضدگلوله قرار است به گونه‌ای برگزار شود که در سیزده فصل شرکت‌کنندگان به شکل لیگی در آن شرکت کنند و از مراحل مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی تشکیل می‌شود.

 

طبیعتا اثری چنین بزرگ باید بسیار پر هزینه هم باشد این هزینه ها چگونه تامین شده است؟

هزینه‌های تولید این مستند ـ مسابقه نسبت به سایر برنامه‌های تلویزیونی بسیار کاهش یافته است. نیروی زمینی سپاه از این برنامه حمایت صد درصدی کرده است و بابت امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌دهد، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. بخشی از هزینه‌ها را نیز سازمان اوج تأمین می‌کند اما ویژگی اصلی «ضدگلوله» این است که در مقایسه با مسابقه فرمانده که تهیه‌کنندگی آن را هم من بر عهده داشتم، هزینه‌هایش بسیار کمتر و در سطح برنامه‌های تلویزیونی است.

 
ضد گلوله صرفا یک برنامه ورزشی و نظامی است؟

خیر ضد گلوله یک مجموعه از توانایی های جسمی و ذهنی است و البته مخاطب این برنامه با شخصیت های ویژه ای مواجه است که میتواند با آن ها ارتباط بگیرد و با توجه به اینکه شخصیت های متفاوتی در این مسابقه حضور دارند انشاالله این مستند مخاطبان خود را از اقشار مختلفی جذب خواهد کرد. از آنجا که در این مستندمسابقه روی ویژگی ها و توانمندی های تیمی شرکت کنندگان تمرکز می شود مردم هم می توانند بعد از دیدن مسابقه روی رفتارهای گروهی و اجتماعی خود تامل داشته باشند. همچنین در نظر بگیرند که کجا باید از هوش خود استفاده کنند، در چه موقعیتی صبر داشته باشند و چه زمانی شجاعت به خرج دهند و به این ترتیب رفتارهای فردی و اجتماعی لازم را بیاموزند.

 

شما فکر میکنید که ضد گلوله در پخش موفق خواهد بود؟

تلاش ما این است تا برنامه هایی جذاب بسازیم که در خور شأن ملت ایران باشد. ذائقه مردم ایران را نباید دست کم گرفت، چون مردمی رسانه ای و هنری هستند و تنوع قالب ها و محصولات نمایشی و هنری بسیار زیاد است. ظاهر این مسابقه، نظامی است اما باطن آن، رفتارهای فردی و اجتماعی است و این عامل مهمی در جذب مخاطب است. انشاالله که مردم ضد گلوله را ببیند و بپسندند.


منبع: روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار