در نهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب عنوان شد:

هنوز به بسیاری از وقایع انقلاب نپرداخته ایم/ معضل بی اطلاعی مدیران رسانه ای و فرهنگی

نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب، پنجشنبه 23 مردادماه، به مناسبت سالگرد پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه و روز مقاومت اسلامی با اکران و بررسی مستند «بازگشت از نهاریا» برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷ - 17August 2014

هنوز به بسیاری از وقایع انقلاب نپرداخته ایم/ معضل بی اطلاعی مدیران رسانه ای و فرهنگی

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب، پنجشنبه ۲۳ مردادماه، به مناسبت سالگرد پیروزی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه و روز مقاومت اسلامی با اکران و بررسی مستند «بازگشت از نهاریا» برگزار شد.

مستند ۳۰ دقیقه ای «بازگشت از نهاریا» ساخته آقای مهدی نقویان و محمدحسین مهدویان به موضوع  آزادی سمیر قنطار و یارانش از چنگ اسرائیلی ها می پردازد، همان کسی که سیدحسن نصرالله قول داده بود که رزمندگان مقاومت او را آزاد خواهند کرد. این وعده که در سال ۲۰۰۸  عملی شد، یکی از ثمرات پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه بود.

در این نشست، آقای حکم امهز سردبیر خبری سابق شبکه المنار در زمان جنگ ۳۳ روزه و دبیر تحریریه خبر شبکه العالم در حال حاضر، آقای محمدرضا محمدی نجات مستندساز و فعال در زمینه جهان اسلام، به همراه آقای مهدی نقویان کارگردان، به بحث و تبادل نظر در مورد فیلم و نقاط قوت و ضعف فیلمسازی در بحران ها و انقلاب های منطقه ای پرداختند.

خجالت نکشیم
در ابتدای این نشست مهدی نقویان به ارائه توضیحاتی در مورد ساخت این مستند پرداخت و اظهار داشت: این مستند سال ۸۸ در موسسه روایت فتح تولید شد و کارهای میدانی و کارگردانی لبنان آن را آقای مهدویان انجام دادند و من کارگردانی و تدوین آن را به عهده گرفتم. در ابتدا قرار بود کاری مصاحبه محور باشد اما با افزودن راوی و استفاده از تصاویر آرشیوی، مستند به این شکل درآمد.

وی در مورد تولید آثاری با رویکرد مقاومت گفت: مشکلی در ارتباط با ساخت اینگونه آثار نیست، فیلمسازانی که علاقه داشته باشند می توانند به لبنان و سوریه سفر کنند و فیلم بسازند. فیلمسازها نباید مرعوب جو روشنفکری ژورنالیستی شوند و از ساخت اینگونه آثار خجالت بکشند. هر نوع فیلمسازی مشکلاتی دارد که فیلم سازی بحران نیز مشکلات خودش را دارد. این گونه آثار به شناخت و تحقیق بیشتری نیاز دارند.

نقویان با انتقاد از رویکرد صدا و سیما در تولید آثار سیاسی و مذهبی گفت : فیلم های خوبی در حوزه مقاومت توسط مؤسساتی مثل میثاق و روایت فتح و جاهای دیگر ساخته می شوند اما صدا و سیما در آن نقشی ندارد. متأسفانه صدا و سیما نه تنها در مورد کارهای سیاسی که حتی در مورد کارهای مذهبی هم هزینه لازم را اختصاص نمی دهند و هنوز یک اذان خوب از تلویزیون ما پخش نمی شود یا سرود جمهوری اسلامی که هر روز صبح پخش می شود چندان مطلوب نیست.

هنوز به بسیاری از وقایع انقلاب نپرداخته ایم
کارگردان مستند «نگهبان آرا» و «انتخاب دهم» با اشاره به نقش فتنه ۸۸ در حرکت رسانه ای کشور، گفت : بعد از فتنه ۸۸ و هجوم رسانه ای وسیع غرب، مدیران متوجه شدند که چقدر رسانه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. جشنواره عمار نیز به همین صورت یک سال بعد از این فتنه شروع به کار کرد. البته هنوز در ابتدای راه هستیم و متاسفانه تربیت نیرو در این سی سال به خوبی انجام نگرفته است.

همچنین این مستندساز و برگزیده جشنواره عمار، ضمن ابراز تأسف از اینکه بسیاری از وقایع انقلاب هستند که هنوز به آن ها نپرداخته ایم، گفت: این مسئله موجب این شده است که بسیاری از روایت هایی که از بیرون گفته می شود، مورد باور عامه مردم قرار گیرد. مثلا در مورد بازرگان یا بنی صدر اثری ساخته نمی شود که ماجرای آن ها شرح داده شود و شخصیت آن ها شناخته شود.

این فیلم مرا به گریه درآورد
بعد از صحبت های مهدی نقویان، به عنوان کارگردان اثر، حکم امهز خبرنگار سابق شبکه المنار و سردبیر کنونی تحریریه خبری شبکه العالم، صحبت نمود.

حَکَم امهز ضمن تشکر از نقویان به خاطر ساخت این مستند تاثیرگذار گفت: این فیلم من را به گریه درآورد، چون با اتفاقات این مستند زندگی کرده بودم و مرا به خاطرات ۸ سال گذشته ام برد. دیدن این تصاویر برایم حزن انگیز بود، اما حزنی که با احساس پیروزی همراه است.

امهز فیلم را به لحاظ تکنیکی خوب ارزیابی کرد و افزود: نکاتی هست که به نظرم کارگردان باید به آنها توجه کند. روایت تاریخی فیلم برنامه ریزی شده نبود و بهتر بود از ابتدا یعنی زمان دستگیری سمیر قنطار شروع می شد، از سال ۱۹۷۹ و به تدریج به زمان حال می رسیدیم، اینطور فیلم شکل کامل تری به خود می گرفت. تکرار در مصاحبه هایی که با شهروندان لبنانی انجام شده است، زیاد بود و افراد مختلف یک حرف را تکرار می کردند. اگر افراد حرف یکدیگر را کامل کنند، کار شکل بهتری می گیرد.


 آزادی قنطار و یک جشن استثنائی
وی در مورد یکی از اسرای آزاد شده در سال ۲۰۰۸ گفت: شما در فیلم دیدید چهار نفر همراه سمیر قنطار آزاد شدند، که آن ها موقع جنگ ۳۳ روزه اسیر شده بودند. وقتی آن ها در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفته بودند و تلویزیون اسرائیل آن را نشان می داد، یکی از آن ها به خاطر اسیر شدنشان از سیدحسن نصرالله عذرخواهی کرد و به سیدحسن گفت: هرجایی بروی ما دست از طرفداری تو برنمی داریم.

حکم امهز حضور شخص سید حسن نصرالله را در جشن آزادسازی این اسرا با اهمیت دانست و گفت: اسرائیلی ها سیدحسن نصرالله را تهدید کرده بودند که هرکجا بودی حتی اگر هزار نفر همراه تو باشند تو را می کشیم. همچنین این موضوع بابت حضور گسترده مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان استثنائی بود، چون اسرائیلی ها تهدید کرده بودند که افرادی که به این جشن بیایند را مورد هدف قرار خواهند داد.


هیمنه اسرائیل شکست
سردبیر خبری سابق شبکه المنار در مورد مشکلات زیادی که آزادی سمیر قنطار برای اسرائیل به وجود آورده گفت: در اسرائیل قانونی هست که اگر کسی یک اسرائیلی را کشته باشد، اصلاً امکان آزادیش وجود نخواهد داشت،از این جهت کاری که حزب الله در آزاد کردن سمیر قنطار و دوستانش که چند اسرائیلی را کشته بودند انجام داد، دارای اهمیت زیادی است. شکستن این قانون موجب شد این موضوع برای زندانیان فلسطینی هم صورت گیرد. دستاورد مهم تری که این ها در پس آن قرار می گیرند این بود که ابهت اسرائیل که مدعی داشتن ارتشی شکست ناپذیر بود، شکست و موجب ایجاد قواعد جدیدی در منطقه توسط حزب الله شد.

امهز در جواب سوالی از مهدی نقویان در مورد تیم حفاظتی سید حسن نصرالله گفت: الآن همه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیلی تلاش می کنند و در این مورد چیزی نمی دانند، چطور توقع دارید که من اطلاع داشته باشم؟! قبل از سال ۲۰۰۶ این امکان را داشتیم که با همین محافظان با آقای سیدحسن ارتباط بگیریم، چهار ماه قبل از جنگ ۳۳ روزه هم دیداری نیم ساعته با ایشان داشتم. همچنین در زمان جنگ که من سردبیر تحریریه خبر المنار بودم می توانستیم از طریق خط های تلفنی نظامی که حزب الله ایجاد کرده بود با سیدحسن صحبت کنیم.

مخاطرات شیعه بودن در لبنان
این کارشناس راهبردی لبنان ضمن اشاره به برخی معضلات اقتصادی در لبنان، اظهار داشت: افراد حزب الله بخشی از مردمی هستند که در لبنان زندگی می کنند و این مشکلات گریبانگیر آن ها نیز هست. قبل از اینکه من به ایران بیایم بعضی فیلمبرداران المنار ۳۵۰ دلار حقوق می گرفتند در حالی که این امکان را داشتند که جای دیگری کار کنند و حقوق بیشتری دریافت کنند. مسئله دیگری که افراد حزب الله با آن درگیر هستند، بحث خطراتی است که شیعیان با آن روبرو هستند. شما در کشوری زندگی می کنید که به خاطر شیعه بودنتان احساس خطر نمی کنید اما ما خطر اسرائیل را از جنوب و داعش را از شمال داریم. این احساس خطر باعث می شود افراد خیلی به مسائل مالی فکر نکنند، الان کاری که حزب الله انجام می دهد، این است که از وجود شیعیان در عالم دفاع می کند. کسانی که در برابر این خطر دفاع کنند، از همه چیزشان و از فرزندانشان می گذرند و حاضرند همه را در این راه قربانی کنند مسائل مالی خیلی برایشان اهمیت ندارد.

درخواست یک مادر شهید از سید حسن نصرالله
امهز در همین زمینه به بیان خاطره ای هم پرداخت: حزب الله در جنگ با داعش، این تصمیم را گرفت که تک فرزندها در این جنگ شرکت نکنند. یکی از این افراد به حزب الله مراجعه کرد و عنوان نمود که خانواده اش رضایت دارند، اما آن ها قبول نکردند و گفتند با پدر و مادرت بیا، پدر و مادرش رفتند و امضا کردند که ما رضایت داریم. علی رغم این حزب الله اجازه نداد. آن جوان به خاطر این مسئله از حزب الله استعفا داد.

مورد دیگر خانواده شهید مهدی یاغی که پدر و مادر این شهید از دوستان من هستند، وقتی نماینده حزب الله برای تبریک و تسلیت خدمت خانواده این شهید رفته بود، مادر این شهید بیان کرده بود که : چیزی که از شما می خواهم این است که از سیدحسن نصرالله بخواهید مانع رفتن فرزند دوم من به سوریه نشود.

مادر این شهید به من اینطور می گفت که ما مادرها جمع می شویم و دعا می کنیم که فرزندانمان شهید شوند.

هنر باید در کنار شناخت عمیق قرار گیرد / معضل بی اطلاعی مدیران رسانه ای و فرهنگی

محمدرضا محمدی نجات، مستندساز و فعال در حوزه جهان اسلام نیز که ۸ سال در لبنان زندگی می کرده و مستند «۳۳ روز جنگ» را در مورد تحلیل نظامی جنگ ۳۳ روزه ساخته است، به عنوان کارشناس و مجری در این نشست حضور داشت و به بیان مطالبی در این زمینه پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت شناخت صحیح در کارهای مستند، بیان داشت: فیلمساز کسی است که باید شناخت را به فیلم تبدیل کند. هنر فیلمساز باید در کنار شناخت عمیق در مورد موضوعی که می خواهد درباره اش کار کند قرار گیرد، یکی از آسیب هایی که در کارهایی از این دست وجود دارد همین عدم وجود شناخت عمیق و اطلاعات تاریخی کافی در مورد موضوع است.

محمدی نجات مسمومیت هایی را که در فضای فرهنگی رسانه ای کشور وجود دارد مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه افراد شبه مستندساز زیادی داریم که به خاطر اعتباری که صفت مستندسازی دارد، خودشان را در این سلک جا می زنند و این موضوع به خاطر وجود شبه مدیرانی که اطلاعات کافی ندارند، زیاد اتفاق می افتد و پروژه هایی به افرادی که توانایی کافی ندارند یا به خاطر آشنایی های قبلی واگذار می شود و در نهایت به نتیجه نمی رسند و کسی هم مورد مواخذه هم قرار نمی گیرد.

به نظرم قبل از مستندسازها باید دید مدیران را اصلاح نمود، مدیرانی که باید سطح اطلاعات بیشتری نسبت به فیلمسازان داشته باشند، چون مدیران هستند که باید برای فیلمسازها خط کاری را مشخص کنند.

نکته دیگری که محمدی نجات مورد تاکید قرار داد لزوم توجه خاص به موضوع آموزش بود، وی در این باره گفت: در حوزه کشورهای بحران خیز منطقه، نتوانستیم نیروی خوب پرورش دهیم. فیلمسازی که حداقل جغرافیای منطقه را بشناسد، زبان منطقه را یاد بگیرد و در کنارش تکنیک های فیلم سازی هم آموزش ببیند.

در این نشست که تعدادی از مخاطبین و اکران کنندگان جشنواره نیز حضور داشتند، مطالبی هم از سوی شرکت کنندگان در جلسه بیان شد و سوالاتی نیز مطرح شد که آقایان نقویان و امهز به آن جواب دادند.

این نشست ها هر هفته پنج شنبه ها از ساعت ۱۶ در حسینیه هنر برگزار می شود. علاقه مندان می توانند از طریق سایت عمارفیلم این نشست ها را  به طور زنده دنبال کنند.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها