در آیین رونمایی از کتاب «تک سوار دشت زید» عنوان شد؛

ذوالقدر: شهدا دفاع مقدس عمری به اندازه تاریخ اسلام دارند/ حسام: آثار بابایی تجربه شهودی از سال‌های دفاع مقدس است/ بابایی: باید درباره مدافعان حرم کتاب‌هایی نوشته شود تا دچار تحریف نشود

آیین رونمایی از کتاب «تک سوار دشت زید» با حضور «گلعلی بابایی» و جمعی از همرزمان شهید «اسماعیل قهرمانی» برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴ - 28August 2017
ذوالقدر: شهدا دفاع مقدس عمری به اندازه تاریخ اسلام دارند/ حسام: آثار بابایی تجربه شهودی از سال‌های دفاع مقدس است/ بابایی: باید درباره مدافعان حرم کتاب‌هایی نوشته شود تا دچار تحریف نشود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین رونمایی از کتاب «تک سوار دشت زید» تازه‌ترین کتاب «گلعلی بابایی» و «حسین بهزاد» عصر امروز ساعت ۱۶ دوشنبه ۶ شهریور در باشگاه خبرنگاران پویا با حضور سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه تهران بزرگ، سردار «ذوالقدر» جانشین فرمانده سپاه تهران، «اصغر نقی‌زاده» بازیگر سینما و تلویزیون، «حمید حسام» نویسنده دفاع مقدس‌، «گلعلی بابایی» نویسنده کتاب،‌ خانواده شهید قهرمانی و تعدادی از همرزمان آن شهید در گردان انصارالرسول(ص) برگزار شد.

کتاب «تک سوار دشت زید» روایت‌گر زندگی شهید «اسماعیل قهرمانی» است که از سوی انتشارات بعثت وابسته به سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ منتشر شده است.

سردار ذوالقدر در ابتدای این برنامه با اشاره به انتشار کتاب «تک سوار دشت زید» اظهار داشت: آنچه که برای اولین بار بر پیامبر نازل شد، خواندن بود. خداوند اندیشه و تعالی‌ای را برای بندگانش فرستاد که قابل دستیابی است. این مهم با نوشتن و خواندن حاصل می‌شود. استاد و دانشجو یک رابطه دو سویه و همیشگی دارد. این نوشتن هر چند رحمانی است اما می‌تواند شیطانی باشد.

وی ادامه داد: باید بدانیم در مبارزه با ظلم قطعا حقیقت پیروز است. کارهایی که در موسسه ۲۷ بعثت در همین مسیر حرکت می‌کند. هستند کسانی با چند کتاب قصد منحرف کردن مردم را دارند اما این تلاش‌ها به جایی نمی‌رسد.

جانشین فرمانده سپاه تهران بزرگ در ادامه توضیح داد: شهید «اسماعیل قهرمانی» عمری  طولانی دارد به قدمت اسلام دارد. مثل شهید حججی که عمری هزار و ۴۰۰ ساله دارد. همه شهدا چنین هستند و این عمر با رفتن ظاهری آنها ادامه خواهد داشت و تاثیر گذار خواهد بود. رونمایی این کتاب از اخباری است که با فریاد باید گفت تا جامعه آگاه شود و آن تاثیری را که انتظار داریم بگذارد. این کتاب‌ها فرصت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به فیلم هستند. سینمای غرب همین قهرمان‌ها را از ما می‌گیرند و دوباره به ما می‌دهند. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد و در همه عرصه‌های هنری مثل تئاتر، رمان و رشته‌های هنری دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

حمید حسام نویسنده پیش‌کسوت ادبیات دفاع مقدس در ارتباط با قلم و نوع نویسندگی گلعلی بابایی گفت: ارتباط من با شخص بابایی به کتاب هم‌پای صاعقه برمی‌گردد که شهید همدانی در این آشنایی دخیل شد. صبوری و نرمی کلام بابایی سبب ۲۰ سال دوستی شد. بابایی شخصیتی خلاق و منطقی دارد که از سرمایه حضور در جبهه‌ها برمی‌گردد. آثار بابایی تجربه شهودی و عینی از مناطق جنگی است.

وی در ادامه افزود: دنیای ادبی بابایی به سه دسته تقسیم می‌شود. که شامل کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله است. این آثار جز آن دسته اول است. علاوه بر لشکر نویسی، ایشان گردان نویسی هم کرده اند.دومین بخش از آثار بابایی  زندگی فرماندهان لشکر و گردان‌ها است که در همان راستای کارنامه عملیاتی است. سومین دسته از آثار بابایی تاریخ شفاهی رزمندگان است که کار بسیار سختی است. تنوع آثار بابایی از ویژگی‌های منحصر بفرد این نویسنده است. ویژگی سوم جای درنگ بیشتری دارد که مدل‌هایی را به نویسندگان جوان معرفی کرده است‌. قدر و قیمت گلعلی بابایی به اندازه فرمانده لشکر فرهنگی است که در راستای مطالبات مقام معظم رهبری حرکت می‌کند.

گلعلی بابایی در پایان این مراسم بیان داشت: امیدوارم با رونمایی از این کتاب غبار فراموشی از یکی از فرماندهان گردان لشکر ۲۷ برداشته و بخشی از زندگی این شهید را معرفی کند اگر چنین اتفاقی بیفتد من اجر خودم را بردم. در هنگام نوشتن ضربت متقابل و همپای صاعقه با شهید قهرمانی آشنایی شدیم. اما آنقدر زیاد نبود که بتوان آن را تبدیل به کتاب کرد‌. اما یک نوار کاست از شهید قهرمانی به دست ما رسید که حسین بهزاد آن را پیاده کرد که در کتاب هم‌پای صاعقه استفاده شد‌. اما برای تبدیل شدن به کتاب مناسب نبود. با این حال سعی کردیم از این نوار استفاده کردیم که ۱۵ فصل شد. ۱۰ فصل بعدی از سفر به لبنان و بازگشت قهرمانی به کشور و مفقود شدن پیکر این او شد.

وی درباره هدفش از نوشتن این کتاب گفت: هدف ما از نگارش این کتاب این بود که بگوییم شاهنامه دروغ نبوده چرا که ما قهرمانان و پهلوانانی بهتر از شخصیت‌های شاهنامه را در جبهه دیده‌ایم. آنچه که ما دیده‌ایم ‌و زندگی آنها را به نگارش درمی‌آوریم در ظاهر ساده است. انشاءالله درباره مدافعان حرم هم کتاب‌هایی نوشته خواهد شد به شرط آنکه دچار سانسور نشویم. اگر  این کار را نکنیم دیگران خواهند نوشت و باید بدانیم که حقیقت را نخواهند نوشت.

همانطور که شهید اسماعیل قهرمانی به عنوان پیش‌کسوت گردان انصار هنوز ناشناخته است.

در انتهای این مراسم از گلعلی بابایی تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۱۶۱


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار