معرفی کتاب؛

با شهید طهرانی در «خط مقدم»

کد خبر: ۲۵۵۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷ - 31August 2017
با شهید حسن طهرانی مقدم در «خط مقدم»

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، شهید «حسن طهرانی مقدم» که او را بعنوان «پدر موشکی ایران» می‌شناسند از چهره‌های مهم در صنعت نظامی کشور است.

این شهید بزرگوار با اتکا به توان داخلی و عدم چشم‌داشت به کمک‌های خارجی، توان موشکی ایران را ارتقا داد.

اینکه چه عواملی سبب شد تا شهید طهرانی مقدم به این جایگاه برسد نیازمند مطالعه و دقت نظر بیشتری است. این شهید بزرگوار می‌تواند الگوی مناسبی برای سطوح مختلف مدیریتی قرار گیرد که کتاب «خط مقدم» بر همین اساس نوشته شده است.

این کتاب روایت داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم است که در 13 فصل به انضمام اسناد و عکس‌ها تنظم شده است.

نویسنگان کتاب سعی کرده‌اند تا با اتکا بر منابع و اسناد موجود و مصاحبه با افرادی که در زندگی طهرانی مقدم و اقدامات او موثر بوده‌اند اثر قابل استنادی ارائه کنند. چنان که در مقدمه کتاب اشاره شده است، در کتاب «خط مقدم» هیچ شخصیت تخیلی وجود ندارد و همه اشخاصی که در کتاب به آن‌ها اشاره شده است، واقعی هستند.

خواندن کتاب علاوه بر اینکه خواننده را با فضای زندگی و اندیشه‌های شهید طهرانی مقدم آشنا می‌کند، تصویری از تاریخ صنعت موشکی ایران را نیز به او ارائه می‌کند.

قسمتی از متن کتاب:

«صدام دیوانه شده بود. هر بار که موشکی به بغداد می‌خورد، ارتش عراق تعادل روانی خود را از دست می‌داد. هواپیماهای عراقی به سمت شهرهای ایران پروزا می‌کردند و حتی اگر نمی‌شد که بمب‌ها را روی شهرها بریزند آن‌ها را در بیابان رها می‌کردند و برمی‌گشتند.

بخش فارسی رادیو بغداد علنا اعلام می‌کرد که: باید بدانید احساسی وجود ندارد. شهر و جبهه، کارخانه و منزل، پادگان و پارک، برای ما یکی است. همه را می‌زنیم و امکاناتش را هم داریم. چگونه بگوییم شهرها را نمی‌زنیم؟ مگر در شهرها چه کسانی‌اند؟ لحنشان ماندد کسی بود که در مخمصه‌ای گیر کرده باشد و بخواهد از آخرین تیر ترکش‌هایش استفاده کند.

همه می‌دانستند که عراق نمی‌تواند به مدت طولانی فشار روانی ناشی از ناامن شدن بغداد را تحمل کند. هنوز موشک‌ها به ده تا نرسیده، رابطه‌اش با مصر کدر شده بود و فشار بین‌المللی بر روی آن بیشتر شده بود.

خارجی‌های مقیم بغداد و حتی خبرنگاران، دسته دسته از عراق به شهرها و کشورهایشان برمی‌گشتند. مهم‌تر از همه این بود که عراق هنوز نمی‌دانست منبع موشک‌های ایران از کدام کشور است و چند موشک دیگر در بساطش پیدا می‌شود. همه چیز در این باره مبهم بود. تنها یک نکته اساسی وجود داشت.

آن هم این که ایران به جایی رسیده بود که دیگر موشک‌های عراق را نه با توپخانه که با موشک جواب می‌داد. هر چند که تمایلی به این موشک‌بازی نداشت.»

«خط مقدم» بو کوشش «فائضه غفارحدادی» و «محمدحسین پیکانی» 584 صفحه مصور نوشته و در 3000 نسخه توسط انتشارات «تعالی اندیشه» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار