سعیدی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ورود کالای قاچاق از راه‌های شبه‌ قانونی/ مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید شاخص‌های اقتصادی کشور را تغییر دهد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با قاچاق کالا عزم و اراده‌ جدی می‌خواهد، که در این راه تلاش‌های فراوانی شده است؛ اما زمانی این زحمات ثمر دارد که شاهد تغییرات در شاخص‌های اقتصادی از جمله اشتغال و رونق تولیدات ملی باشیم.
کد خبر: ۲۵۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵ - 04September 2017

کاهش قاچاق کالا هیچ تاثیری در اقتصاد، اشتغال و رونق تولید ملی نداشته است/ ورود کالای قاچاق از راه‌های شبه‌ قانونی

«محمداسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به اینکه تا کنون برای مقابله با قاچاق، چندین جلسه به صورت علنی و یک جلسه غیر علنی با رئیس سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، اظهار داشت: طبق آمارهای ارائه شده توسط مسوولین، قاچاق کالا و ارز از 24 میلیارد دلار به 12 میلیار دلار در سال کاهش یافته است.

وی با اشاره به میزان کاهش چشم‌گیر قاچاق کالا، گفت: فروش نفت ما در سال، چیزی حدود 4 میلیارد دلار است، اینکه می‌گویند کاهش قاچاق از 24 میلیارد دلار به 12 میلیار دلار رسیده، تاثیر این 12 میلیارد دلار کاهش کجاست؟ چرا ما کوچک‌ترین تغییری در اقتصاد، اشتغال و رونق تولیدات ملی نمی‌بینیم؟!

سعیدی، کالای شبه قانونی و کالای همراه مسافر را دو علل مهم در تشدید قاچاق کالا معرفی کرد و گفت: عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا در راه مبارزه با قاچاق به طور کامل به موفقیت نرسیم؛ یکی از این عوامل ورود کالا به صورت شبه قانونی است. به‌عنوان مثال اگر یک کالایی مانند یخچال وارد کشور شود با توجه به تعرفه از 60 تا 80 درصد عوارض گمرک را در بر می‌گیرد، اما اگر قطعات همین کالا به طور جداگانه وارد کشور شود مورد عوارض 5 درصدی گمرک قرار می‌گیرد؛ البته واردات قطعات کالا به طور رسمی و قانونی انجام می‌پذیرد؛ تعرفه گمرک قطعات کالا را 5 درصد قرار داده‌ایم که قطعات با کمترین هزینه وارد کشور و موجب اشتغالزایی شود اما گروهایی هستند که قطعات کالا را از طریق شرکت‌هایی که خودشان به صورت نمادین راه‌اندازی کرده‌اند وارد کشور می‌کنند و هنگامی که این قطعات را سرهم‌بندی کردند با قیمت‌های گزاف به‌فروش می‌رسانند و این عملکرد هیچ کمکی در اشتغالزایی نمی‌کند.

سعیدی ادامه داد: هر چه مناطق آزاد گسترش یابد بارهای همراه مسافر هم اضافه می‌شود، که هم بارهای مسافر و هم کالای شبه قانونی با اینکه رسمی و از مبادی قانونی وارد می‌شوند، می‌توانند ضربه‌ای مهلک به اقتصاد و تولیدات ملی وارد کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در مجلس شورای اسلامی و هم در گمرک تدابیر ویژه‌ای اندیشیده و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا عزم و اراده‌ی جدی می‌خواهد، در این راه تلاش‌های فراوانی شده اما زمانی این تلاش و کوشش‌ها ثمر دارد که شاهد تغییرات در شاخص‌هایی از قبیل اقتصاد، اشتغال و رونق تولیدات ملی باشیم.

سعیدی در پایان به ورشکستگی کارخانجات و واحدهای تولیدی کشور اشاره کرد و گفت: به طور مثال امروزه شاهد تعطیلی و ضعیف شدن واحدهای تولیدی کفش در تبریز هستیم، چه اتفاقی برای اقتصاد کشور رخ داده که یک زمان کفش به ایتالیا صادر می‌کرد اما امروز کفش‌های بی‌کیفیت چینی در کشور موج می‌زند.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار