در ابتدای این بیانیه آمده است: ملتها تا زمانی که تاریخ خود را از یاد نبردهاند زندهاند و ما زندهایم چون یادمان هست که در هیچ زمان و هیچ مکانی سفارش به سکوت در مقابل ظلم و ستمی نشدهایم؛ تاریخ که میگویم یعنی عاشورا، یعنی کربلا، همان جایی که وهب نصرانی و زهیر عثمانی خود را به قافله حسینبنعلی(ع) رساندند و انسانیت را به نام خود ثبت کردند؛ تاریخ که میگویم یعنی زمان انقلاب و ایستادن در برابر ستم شاهنشاهی؛ تاریخ که میگویم یعنی هشت سال دفاع مقدس از وجب به وجب آب و خاکی که جغرافیای آن در دل مردمش رسم شده بود، یعنی بصیرت در مقابل فتنه سبز همان روزها که مرز خواص و عوام در عشق به ولایت مشخص شد؛ یعنی امروز با حضور مقتدر در فراسوی مرزها نه برای تصاحب خاک برای تشکیل ارتشی از فرزندان امیرالمؤمنین(ع) برای یاری رساندن به پسر فاطمه(س).
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: اگر امروز عطر شهادت جوانان و مردان غیور ایرانی به جای خاکهای گرم و آفتاب سوزان خوزستان و اهواز از خرابههای شام و بیابان و صحرای دمشق به مشام میرسد به خاطر این است که مردان حقیقی عزت و شرف خود را از اهل بیت(ع) گرفتهاند.
در بخش دیگری از این بیانیه یادآوری شده است: تاریخ بداند امروز سربازان امام خامنهای ادامه دهنده راه سربازان خمینی کبیر و قبلتر از آن سربازان اهل بیت(ع) هستند مثل عمار، سلمان، بلال، میثم تمار، حر، حبیببنمظاهر و این راه تا ظهور حضرت حجت ادامه دارد.
خانواده شهید حججی در این بیانیه متذکر شدهاند: شهدای مدافع حرم ثابت کردند که اگر در کربلا بودند آنجایی که امام حسین(ع) در مقابل مردم ایستاد و گفت «هل من ذاب یذب عن حرم رسول الله؛ آیا کسی هست از حرم پیامبر دفاع کند؟ آیا کسی هست که شر اشرار را از اهل بیت پیامبر برگرداند؟» اجازه نمیدادند دست نامحرمی به ناموس اهل بیت برسد، گوشی بیگوشواره و معجری خاکی شود.
در این بیانیه همچنین خاطرنشان شده است: تاریخ بداند و در سطر سطر خود ثبت کند، محسن حججی رفت تا بگوید اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا از تبار سلمان آماده دفاع از حرم عمه سادات، حضرت زینب(س) هستند و پای سند این آمادگی مهر عشق زدهاند، عشقی که برای وصالش از اهل و عیال و خانمان گذشتن قدم اول است و سر دادن و سر بر دامان زینب(س) گذاشتن منتهای آمال است.
خانواده شهید حججی در این بیانیه متذکر شدهاند: خون محسن حججی در امتداد خون همرزمان شهیدش چراغی است که روشن کننده راه عاشقان اهل بیت است، ما در این راه مشق عشق را از بانوی دمشق میگیریم تا تمام ابعاد عاشورا بر جانمان بنشیند؛ لازم باشد مادر وهب میشویم و تازه دامادمان را راهی میدان میکنیم، در پس پرده حیا و حجاب برای پیروزی فرزندانمان دعا میکنیم و اما پس از شهادت محکم و استوار میایستیم و راضی به رضای حق میشویم مقدر شد مادر وهب میشویم که پس از شهادت فرزندش سرش را به میان دشمن پرتاب میکند و میگوید از آنچه در راه امام و ولی زمانم بخشیدهام چیزی را پس نمیگیرم، مقدر شد رباب میشویم یا سکینه اما هر چه بشویم همگام با زینب گام برمیداریم و در لحظهای که نگاه دنیا به ماست با سربلندی کلام ما رایت الا جمیلا زمزمه میکنیم.
در این بیانیه همچنین عنوان شده است: ما اگر قرار بود منتظر برگشتن محسن باشیم به رفتنش رضایت نمیدادیم، رضایت که میدهیم یعنی راضیا برضائک، چه در رفتن، چه در شهید شدن و چه در بازگشت پیکرش.
در ادامه این بیانیه مطرح شده است: خانواده محسن مثل محسن، تسلیم قضا و قدر الهی است و ما درس صبر را یکی دیگر از ابعاد تربیتی واقعه عاشورا میدانیم، ما داغی بر دل داریم که از داغ یعقوب نبی فراتر است، ما چشم بهراه پیراهن خونی یوسفمان هستیم اما راضیتر به لبخندش از آسمانیم که قدمهایمان را استوار کند.
در بخش دیگری از بیانیه خانواده شهید متذکر شدهاند: اگر تقدیر الهی بر آمدن و بازگشت پیکر محسن حججی باشد قطعاً در بهترین زمان و در بهترین موقعیت این اتفاق میافتد، محسن قصه کربلا را از شام شروع کرده پس منتظر میمانیم تا احسن حالمان رقم بخورد و دلخوشیم به صبر مادران و پدران و همسران شهدای دفاع مقدس که از پس سالها هنوز چشم به راه دارند و زبان به شکر.
در ادامه از تلاشهای سپاه برای بازگرداندن پیکر شهید قدردانی شده و آمده است: قدردان تلاشها و پیگیریهای مسؤولان سپاه در این مورد هستیم و خواستار حفظ منافع نظام میباشیم که قطعاً محسن حججی به این امر بیشتر رضایت دارد، چرا که محسن سرباز مطیع ولایت است و برای اهتزاز این زیباترین پرچم دنیا قدم در راه جهاد گذاشته است.
در پایان این بیانیه یادآوری شده است: شاید امروز و فردا شدنها خودش زمینهساز انقلابی بر دلها باشد، مثل قصه اسارت و شهادت امید داریم بازگشتش هم اثرگذار و ارزشمند باشد؛ در برابر ملت فهیم و بزرگوار ایران سر تعظیم فرود میآوریم و خواستار حضور در راهی هستیم که محسن برایش رفت و آرزومندیم تا بساط غدیر و محرم فراهم است خود را به راه برسانید.