در مراسم رونمایی از پایگاه نقد داستان عنوان شد؛

دفاع مقدس موفق بود چون عقبه داشت و به آن افتخار می‌کنیم

مصطفی خرامان با بیان اینکه ما به تجربه‌ی هشت سال دفاع مقدس افتخار می‌کنیم، گفت: در دفاع مقدس موفق بودیم چون عقبه داشتیم. هر نیرویی را که از دست می‌دادیم، یک نفر تفنگش را برمی‌داشت. آیا نویسندگانی که می‌میرند، کسی هست قلمش را بردارد؟
کد خبر: ۲۵۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ - 19September 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی از پایگاه نقد داستان با حضور «محمد سلگی»، «جواد محقق»، «مهدی قزلی» و تعدادی از منتقدین در تالار حافظ برگزار شد.

«مصطفی خرامان» نویسنده داستان انقلاب در این مراسم با بیان اینکه ما به شهروندان جهانی نیاز داریم که به راحتی بتوانند بخوانند و بفهمند که چرا می‌خوانند، نکات باریک را درک کنند و بتوانند منظورشان را به دیگران بفهمانند و این با ادبیات ممکن می‌شود، اظهار داشت: کتابخانه‌ها دروازه‌های آینده هستند. بنابراین خیلی تأسف‌برانگیز است که کتابخانه‌های ما از ادبیات تهی هستند.

وی گفت: صدها نکته‌ی دیگر درباره‌ی اهمیت ادبیات وجود دارد مثل اینکه ما بعد از چند صد سال سعدی می‌خوانیم و زیباترین تصویرسازی‌ها در شاهنامه آمده است. اینکه ما هنگام تحویل سال قرآن می‌خوانیم و با کتاب حافظ فال می‌گیریم نیز از اهمیت ادبیات است. اصلاً چه چیزی مهم‌تر از اینکه کتاب مقدس ما قرآن است و در قرآن داستان‌های فراوانی روایت شده است و خداوند هم درباره‌ی اهمیت ادبیات تاکید کرده است.

خرامان دفاع مقدس را تجربه موفقی دانست و تصریح کرد: ما تجربه‌ی هشت سال دفاع مقدس را داریم و به آن افتخار می‌کنیم. افتخارآمیز هم هست. آنجا موفق بودیم چون عقبه داشتیم. هر نیرویی را که از دست می‌دادیم، یک نفر تفنگش را برمی‌داشت. آیا نویسندگانی که می‌میرند، کسی هست قلمش را بردارد؟

این منتقد ادبی بیان کرد: متاسفانه تعداد ناشران چند صد برابر لیست نویسندگان است. به دلیل همین معادله‌ی ساده، کتاب‌سازی در کشور ما رواج دارد و آمار تولید کتاب‌های کمک‌آموزشی بی‌داد می‌کند. آمار کتاب‌های کمک‌آموزشی، کتاب سازی‌ها را جدا کنیم، می‌توانیم آمار غم‌انگیز ادبیات محض را مشاهده کنیم.

وی افزود: امروز ما گرد هم آمدیم تا افتتاح سایتی را گرامی بداریم که قرار است برای نویسندگان عقبه بسازد. کار ارزشمندی است، اما ترسناک هم هست. ترسناک از این جهت که در سیستم‌های دولتی، با تغییر مدیران، سیاست‌ها هم تغییر می‌کند و تمام آن‌هایی که به این کار دلبسته‌اند ناامید می‌شوند. و ما سابقه‌ی ناامید کردن دیگران را داریم. امیدواریم این‌چنین نشود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار