چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟ (3)/ حجت الاسلام پناهیان:

فرزندانمان را چگونه تربیت کنیم؟/ فهمیدن فلسفه «رنج» اولین قدم برای آسوده‌تر زندگی کردن است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راه‌های رسیدن به آسودگی گفت: فهمیدن فلسفه رنج، اولین قدم برای آسوده‌تر زندگی کردن است.
کد خبر: ۲۵۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ - 24September 2017
فرزندانمان را چگونه تربیت کنیم؟/ فهمیدن فلسفه «رنج» اولین قدم برای آسوده‌تر زندگی کردن استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز (یکشنبه،۲ مهر) همزمان با سوم محرم در سلسله سخنرانی‌های خود در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس با موضوع «چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟» با بیان اینکه هدف از آسوده تر زندگی کردن «بهتر عبادت کردن و زندگی کردن است»، اظهار داشت: برخی فکر می کنند اگر به سراغ دین بیایند آسوده زندگی کردن وجود ندارد و فقط باید رنج و سختی بکشند، در صورتی که این یک تصور غلط است و دین برای بهتر زندگی کردن برنامه دارد.

وی گفت: دین به سبک زندگی اهمیت می دهد و به همین خاطر درباره احکام زندگی دستوراتی صادر کرده است. دیندار یعنی کسی که سود بیشتری از زندگی می برد و لذت بیشتری کسب کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برنامه غذا، خوابیدن و بیدار شدن و ارتباط با دوستان همه چیزهایی است که اسلام برای رسیدن به شادی، برنامه ارائه کرده است تا آسوده تر باشیم. اگر چنین اتفاقاتی رخ نداده بخاطر این است که دین خوب تبلیغ نشده است.

پناهیان افزود: آسوده‌تر زندگی کردن مقصود خدا و شاخص معنویت است. منظور از آسودگی، آسودگی جسمی، روحی، مادی و معنوی است.

وی ادامه داد: اولین اقدام برای رسیدن به این زندگی در کلام امام صادق (ع) فکر کردن است. آدم دیندار اول فکر می کند تا به آرامش برسد. کسی که فکر نمی کند، نمی تواند به آرامش برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: بدون فکر کردن و درک پیچیدگی های عالم، انسان به جایی نمی رسد. بسیاری از معارف را با فکر کردن می توان فهمید. اگر به مرگ فکر کنیم نیازی به هیچ استاد اخلاقی نداریم و همه زندگی درست می شود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: خوبان و عرفا برای فکر کردن وقت می گذارند. ما باید به آن چیزی که بلد هستیم فکر کنیم. به فکر وادار کردن یک عملیات ویژه ای است که نجات دهنده است، همچنین که فکر بد نابودکننده است. باید انسان فکر مثبت داشته باشد و بهترین منبع برای فکر خوب، قرآن است.

وی تصریح کرد: یکی از راه های رسیدن به آسودگی، اهل فکر بودن است. کسی که مدام در حال تغذیه صمعی و بصری، حرف زدن و ارتباطات است نمی تواند فکر کند. نوشتن یکی از راه های فکر کردن است، مومن یعنی متفکر. یکی از زمان های فکر کردن در قرآن، وقت نماز شب ذکر شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان خاطره ای، عنوان کرد: دوران جنگ کلاسی داشتیم که مباحثه می کردیم. این جلسه در مسجدی بود که حضرت آیت‌الله رشاد زنجانی در آن حضور داشت. مسجد نیز مورد عنایت خاص بود و تعداد زیادی از همین بچه ها شهید شدند. طرفداران آیت‌الله رشاد می گفتند ما رساله شما را می خواهیم، ایشان گفتند من در تقویت «روح الله خمینی» رساله نمی نویسم.

پناهیان افزود: برنامه داستیم فکر کنیم. وقتی در این مسجد به پیرمردی اشاره کردیم که به سختی راه می رفت و درباره آینده خودمان فکر کردیم که روزی پیرخواهیم شد، شهید سپهری گریه می کرد.

وی ادامه داد: باید نسل آینده را طوری تربیت کنیم که اگر کسی آن ها را سرگرم کرد، احساس توهین کنند. اهل دین همه کارهایش را با فکر جلو می برد در صورتی که دیندارها امروز متهم به بی فکری شده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: آیا محرم انسان تمایل بیشتری برای فراگیری معارف دینی دارد؟ بله، پیامبر فرمودند اثر محبت به فرزندان من، حکمت این موضوع است. من بعد از ۱۵ سال تدریس در دانشگاه، فهمیدم بهترین جایی که فهم و فکر شکل می گیرد، هیئت و محرم است.

حجت الاسلام پناهیان با طرح اینکه باید درباره چه چیزی فکر کنیم، بیان کرد: چرا خدا در زندگی انسان رنج قرار داده است، فهمیدن فلسفه رنج اولین قدم برای آسوده زندگی کردن است. اگر رنج نباشد انسان، حیوان می شود.

وی گفت: امام باقر (ع) می فرمایند «برخی مواقع کارگرهای من به اندازه مرگ، من را اذیت می کنند. من نیز با این اذیت شدن، به خدا نزدیک‌تر می شوم» خداوند می خواهد با رنج در عالم تغییر ایجاد کند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: رنج لازمه زندگی است چون محدویت های زندگی، زندگی را شیرین می کند.

پناهیان با بیان اینکه چرا اهل بیت علیهم السلام با تمام رنج ها، آرام بودند؟ افزود: اینکه ما برای اهل بیت گریه می کنیم، گریه عشق است. ما برای یک روح مصیبت دیده، گریه نمی کنیم. عظمت این خانواده محفوظ است لذا زینب (س) خرابه نشین شد اما خراب نشد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار