در برنامه «چهل چراغ» مطرح شد؛
موضوع عاشورا نجات انسان بوده است
«چهل چراغ» روز عاشورا میزبان «حسامالدین سراج» بود. در این برنامه سراج دلیل دلبستگی خود به اشعار «عمان سامانی»، شاعر مطرح شعر آئینی را تشریح کرد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر
دفاع پرس، «محمدرضا شهیدیفرد» در این برنامه با اشاره به این که اهالی موسیقی آثار فراوانی با نگاهی معرفتی به عاشورای حسینی ساخته اند، از چرایی دلبستگی «حسام الدین سراج» جهت اجرای سروده های «عمان سامانی»، شاعر مطرح شعر آئینی پرسید.
حسامالدین سراج در پاسخ به این سوال اظهار داشت: دوستانی که ذوق شعر دارند و اهل دل و اهل نظر هستند، «عمان سامانی» را یک جور دیگر دوست دارند. «عمان» یک شاعر ساده نیست و وقتی دیوان گنجینه اسرار را شروع میکند، با برائت استهلال وارد میشود، یعنی مثل بعضی از عزیزان که خیلی صریح و شفاف روضه میخوانند و گاهی اهل دل تحملش را ندارند، «عمان» این گونه نیست و حس عجیبی دارد و وقتی وارد ماجرای حضرت سیدالشهدا(ع) و عاشورا میشود، از جام لبریز عشق ماجرای عاشورا میگوید.
وی با بیان اینکه نظیر واقعه عاشورا اتفاق نیفتاده است، از خطبه های حضرت زینب(س) گفت و ادامه داد: برادر و فرزندان و تمام فامیل حضرت زینب(س) شهید شده بودند و او بعد از این ماجرا از زیبایی اتفاق میگوید. زیباتر از این نمیشود. ما کجا این دیدگاه را در طول تاریخ داریم و قبل از این که اینها بگویند ما اصلا تجسمش را نداشتیم. چون وقتی کسانی که نزدیکانش کشته میشود درصدد انتقام است اما اینها موضوع شان این نبوده است. موضوع عاشورا نجات انسان بوده است.
سراج در خصوص یکی از آثار مطرح عاشوراییاش گفت: من قبل از این که کار «وداع» را انجام بدهم، سالها با «عمان» مانوس بودم، چون میخواستم شعر انتخاب کنم و در حین انتخاب اشعار، «عمان» آتشم میزد و مینشستم گریه میکردم.
شهیدی فرد با اشاره به اهمیت انتخاب اشعار آئینی دینی از حسام الدین سراج درباره انتخاب اشعارش پرسید که خواننده «محفل عشق» پاسخ داد: قبل از هر چیز باید مضمون شعر را به شکلی انتخاب کرد تا بتوان در راستای آن مضمون قرار گرفت تا بتوان آن معنا را قدرت داد. یعنی اگر شاعر معنای در اوجی را گفته است، موسیقی را بالا ببریم یا جایی که آرامش خواسته است، موسیقی را آرام کنیم. گاهی بعضی از عزیزان اینها را معکوس اجرا میکنند، یعنی دقیقا آن حس شاعر باطل میشود.
میهمان موسیقیدان برنامه «چهل چراغ» با تاکید بر این که خواننده و اهل موسیقی باید بارها اشعار کلاسیک را خوانده و با آنها مانوس شود، درباره چنین فرآیند فرخندهای توضیح داد: برخی اشعار سعدی را به دلیل این که شاعری طبع روان می خواهد، سهل و ممتنع میدانند. من معتقدم آهنگسازی هم طبع روان می خواهد، یعنی اگر دوستان آهنگساز به جای این که مدام دنبال این باشند که نت و فضای فوق العادهای ایجاد کنند، با شعر ارتباط برقرار کنند مطمئن باشید بهترین ملودی متناسب با آن شعر را پیدا میکنند.
شهیدیفرد با طرح پرسش در باب چگونگی ورود به خوانش آثار اعتقادی، از حسام الدین سراج درباره مقدمات رسیدن به چنین مسیر متبرکی پرسید که میهمان برنامه «چهل چراغ» با اشاره به «نینوا»ی استاد حسین علیزاده پاسخ داد: من معتقدم هیچ وقت آدمها نیستند که معانی عمیق و حماسی و ارزشمند را پیدا میکنند. آنها هستند که آدمها را انتخاب میکنند، به این صورت که عشق به امام حسین(ع) و عاشورا بدون هرگونه تحمیلی براساس درک خلوص مردان عاشورایی ایجاد میشود که آدم را عاشق میکند و کم کم در مسیر قرار گرفته و راه را پیدا میکنیم و قرار گرفتن در مسیر مسائل معنوی آدمها را همراه خود میبرد.
برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» با اجرای «محمدرضا شریفی فرد» هر روز میهمان راهیان مسیر عشق حسینی است و جدا از این گفتوگو، آیتمهای مختلفی را مبنی بر همدلی شخصیتهای فرهنگی هنری در برمیگیرد. «چهل چراغ» به تهیه کنندگی مجتبی امینی هر روز در ساعت 19:30 از شبکه سوم سیما به روی آنتن میرود.
انتهای پیام/ 121