سردار سلیمانی معاون هماهنگ کننده ناجا:

تحقق امنیت پایدار مستلزم ایجاد پایه‌های امنیت در بطن جامعه است

معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: امنیت پایدار در هیچ جامعه‌ای استقرار و تداوم نمی‌یابد، مگر اینکه پایه‌های امنیت در بطن آحاد جامعه ریشه داشته باشد.
کد خبر: ۲۶۱۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ - 08October 2017
سردار سلیمانی معاون هماهنگ کننده ناجا:به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار سرتیپ ایوب سلیمانی معاون هماهنگ کننده ناجا در ششمین همایش مسئولان مؤسسات حفاظتی و امنیتی ناجا اظهار داشت: ماموریت‌های ناجا به صورت تصاعدی در حال افزایش است؛ زیرا پیچیدگی ها و تنوع جرایم درحال گسترش است.

وی افزود: به عنوان مثال جرایم مربوط به فضای مجازی به تنهایی به وجود تشکیلات پلیسی بزرگی را طلب می کند زیرا 82 درصد جوانان بین 19 تا 29 سال کشور در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کنند که این رقم به نسبت کل کشور عددی معادل 56 درصد را شامل می شود و چنانچه این روند ادامه داشته باشد در نسل آینده این رقم به بالای 90 درصد می رسد.

معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: مجموعه عواملی که موجب ناامنی در کشور می شود بسیار متنوع و گسترده است به‌ نحوی که تروریسم و تهدیدات خارجی که در صدر عوامل ناامنی کشور قرار دارد تا جرائم کوچک و معمولی را در بر می گیرد به عنوان مثال در حوزه ناامنی های مربوط به جرایم رانندگی را اگر در نظر بگیریم سالانه یک ونیم میلیون خودرو تولید می شود که برای تامین امنیت این حوزه نیازمند پلیس هستیم بر این اساس ما در آینده به عده و عده بسیار فراتر از آنچه داریم، نیاز خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: امنیت پایدار در هیچ جامعه ای مستقر و تداوم نمی یابد مگر اینکه پایه های امنیت در بطن آحاد جامعه ریشه داشته باشد و هر فرد نیز می بایست در جامعه به نقش خود در امنیت جامعه آشنا بوده و آن را انجام دهد بنابراین همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی ضمن اینکه به آنجا در حفظ و برقراری امنیت کمک می کنند باید سهم خود را هم در ایجاد امنیت شان ایفا کنند. البته این موضوع شامل تمام نهادهای غیر دولتی، شرکت ها، موسسات، هیات و به طور کلی تمام مجموعه هایی که در قالب تشکل هایی شکل می گیرند باید به نقش اساسی خود در تحقق و حفظ امنیت اهتمام بورزند.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: پس برای تحقق این امر نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا آحاد جامعه بداند امنیت مقوله‌ای ملی است نه اینکه سازمانی مجزا به تنهایی مسئول برقراری امنیت باشد از این روی مسئول سازی آحاد مردم و زمینه سازی آنها برای ایجاد امنیت پایدار از وظایف اساسی پلیس است.
 
وی ادامه داد: پلیس موظف است در بستر زمان هر آنچه را می تواند در قالب سازماندهی هایی که در حوزه امنیت عمومی انجام می دهد، انجام برخی از فعالیت ها را به مردم بسپارد و خود به پدیده های نوظهوری که مخل امنیت عمومی هستند بپردازد زیرا پنانچه پلیس درگیر مسایل جزیی شود، هرچند آنها هم مهم هستند ولی ظرفیتش را در پرداختن به موضوعات اساسی و مهم تر از دست می‌دهد.

معاون هماهنگ کننده ناجا تصریح کرد: بر این اساس برون سپاری برخی از وظایف ناجا به کسانی که اهلیت و صلاحیت آن را داشته باشند و بتوانند آموزش‌های لازم را هم با موفقیت سپری کنند، ابلاغ می‌شود؛ در واقع چنانچه کار تحولی و جهشی در این زمینه انجام ندهیم، از اخلاگران در امنیت جامعه عقب می‌مانیم و چون سرعت تغییرات بسیار است، اگر یک گام عقب بمانیم شاید نتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ناگزیر هستیم که این روند را ادامه دهیم، گفت: نیاز به جراحی های مختلف در پلیس داریم برای کندن بخش هایی که ضرورت ندارد کارهایی که با هزینه های ملی اداره می شوند، انجام شود؛ این کاری است که به طور حتم انجام خواهیم داد و البته در همین مسیر نیز قرار داریم بدین معنی که علاوه بر توسعه موسسه انتظام، مجموعه های دیگری نیز باید خلق و توسعه یابد.

سردار سلیمانی سپس عنوان کرد: امروز پلیس برای ایجاد امنیت پایدار در کشوربه 800 هزار نفر نیرو نیازمند است در حالی که کمتر از 300 هزار نفر نیرو داریم یعنی اگر امروز بخواهیم انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی و به حق مردم را برآورده کنیم با احتساب نیروهایی که وجود دارد، به 500 هزار نفر نیرو نیازمندیم.

 انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار