به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، هفته کودک و نوجوان و اهمیت تولیدات فرهنگی و هنری در این زمینه باعث شد تا برای صحبت با یک کارشناس این رشته، تحقیقاتی را انجام دهیم. هرچه برای یافتن یک شخصیت مناسب تحقیق کردیم، کسی را بهتر از «پروانه مرزبان» نیافتیم.
مرزبان دانش آموخته دانشگاه تهران با نمره ممتاز است که محضر اساتید برجستهای را درک کرده است. وی یکی از اولین فارغالتحصیلان دانشگاه پس از انقلاب فرهنگی است. او عنوان پایان نامه کارشناسی خود را با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان نوشته و سپس سالها در عرصه تئاتر و تلویزیون و سینمای کودک و نوجوان در ترویج فرهنگ دفاع مقدس فعالیت انجام داده است. اکثر کارهایی که مرزبان تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته به کارگردانی «صادق صادقدقیقی» تولید شده است. در ادامه، بخش دوم گفتوگوی خبرنگار ما را با پروانه مرزبان و صادق صادقدقیقی را میخوانید:
دفاع پرس: تهیه کنندگی دفاع مقدس برای یک خانم کار سختی نیست؟
تولید کار دفاع مقدس به دلیل سر و کار داشتن با فضای جنگی، سخت است. فضای جنگ و بازسازی آن در سینما همیشه دشوار است و بازیگرهای آن نیز فرق دارند. من اولین تهیه کننده زن سینمای دفاع مقدس هستم. تهیه کنندگان زن به تازگی در سینمای ایران وجود دارند اما در عرصه دفاع مقدس تهیه کننده خانم نداشتهایم و من اولین زن در این عرصه هستم.
دفاع پرس: بازی گرفتن از بچهها چطور است؟
بازی گرفتن از بچه فضای خاصی دارد چون نمیشود آنها را در فشار قرار داد؛ بچه زود خسته میشود و خیلی از موضوعاتی برای او ملموس نیست. بچه جنگ را ندیده و گرفتن بازی احساسی از او سخت است اما صادقدقیقی خیلی خوب با بچه کنار میآید و با ایجاد ارتباط دوستی از آنها بازی میگیرد.
دفاع پرس: ظرفیت سینمای دفاع مقدس از لحاظ قهرمان پردازی چگونه است؟
ما در دفاع مقدس قهرمانهای زیادی داریم. بهنام محمدیهای زیادی در دفاع مقدس وجود دارند که میتوان قصههای واقعی آنها را وارد سینما کرد. بچههای ما باید با شهید فهمیدهها و بهنام محمدیها آشنا شوند. کشورهای مختلف قصهسازی میکنند چون قصه واقعی ندارند در حالی که ما نوجوانهای زیادی در دفاع مقدس داریم که هر کدام یک قهرمان هستند.
بعضیها از نشان دادن فیلمهای دفاع مقدس، ناراحت میشوند در حالی که این قصهها واقعیت داشته و بار تربیتی دارند. متاسفانه امروز کمکی به تولید سینمای دفاع مقدس نمیشود.
دفاع مقدس: دولت و وزارت ارشاد چه تدبیری را باید درباره سینمای دفاع مقدس انجام دهند؟
مدیریت چرخه تولید و اکران سینما باید قوی باشد. دولت باید سینماهای مخصوصی را برای کودک و دفاع مقدس در نظر گیرد. چند سال حمایت کند تا این سینماها قوی شوند و کم کم چترحمایتی را حذف کند اما باید مشخص باشد چه سینماهایی مربوط به کودک و دفاع مقدس هستند.
دفاع پرس: آقای صادقدقیقی تولیدات ژانر کودک و نوجوان دفاع مقدس به لحاظ کمیت و کیفیت، چطور است؟
سینمای کودک و نوجوان دفاع مقدس به لحاظ تولید، مُرده است. قبلاً گفته میشد دهه 60 و 70 دهه طلایی سینمای جنگ و کودک و نوجوان در ایران بوده است. به نظر من این دوران، دهه طلایی نبود. چرا؟ علت این ادعا این است که با وجود تولیدات خوب در عرصه دفاع مقدس و کودک و نوجوان، ما در آن ایام پدیدههای رسانهای همچو ماهواره و اینترنت و تلگرام را نداشتیم.
تلویزیون کلاً 2 کانال داشت و اگر یک فیلم مثل «عقابها» و یا «یاسهای وحشی» ساخته میشد بخش عمدهای از مردم برای دیدن آن به سینما میرفتند. ما در آن ایام در جنگ بودیم و همبستگی مردم نیز بالا بود و همه این اتفاقات تاثیرگذار بود و به همین خاطر عوامل محیطی بسیار بر این روند تاثیر گذاشته بود.
دفاع پرس: نقش مدیریت دولتی در بحث امروز سینمای دفاع مقدس چطور است؟
عدم مدیریت صحیح سینمای دفاع مقدس یکی از مهمترین عوامل رونق کم این ژانر مهم سینمایی ماست. بخشی از این مدیریت مربوط به مدیران نیست و متوجه فیلمسازان میشود. بخش دیگری نیز مستقیم به مدیران ربط پیدا میکند چون آنها باید مسائل را بهروزآوری میکردند.
مدیران وزارت ارشاد فقط به برگزاری جشنواره فیلم فجر اکتفا میکنند و پرونده سینما را تا سال بعد میبندند، در حالی که باید کارگروههای تخصصی کودک و نوجوان و دفاع مقدس را برگزار میکردند و نیازهای روز جامعه را بررسی میکردند و بر اساس آن دست به تولید آثار با نیازهای روز میزدند.
تلگرام امروز معضلی است که باید ماهها درباره آن تحقیق کرد تا بتوان یک داستان خوب درباره آن تهیه و آن را به فیلم تبدیل کرد. این موضوع باعث آموزش به کودکان خواهد شد اما اگر کسی قصد ورود به این موضوعات را داشته باشد باید پشتوانه مالی داشته باشد در حالی که کسی او را حمایت نمیکند.
دفاع پرس: بودجه تولیدات کودک چطور است؟
تولیداتی که در حوزه کودک شکل میگیرد با بودجههای اندک است. فیلمهای سخیفی درباره کودک ساخته میشود و دلیل آن کمبود بودجه است که نهایتاً با استقبال مخاطب روبرو نمیشود.
کشور ایتالیا بعد از جنگ جهانی نابود شد و آنها به این نتیجه رسیدند اول باید فرهنگشان را تقویت کنند به همین دلیل بر سینما تکیه کردند. مدتها سینما را مجانی کردند و در برخی روزهای تعطیل مردم را مجانی با اتوبوس به سینما آوردند و آنجا غذای مجانی دادند تا پیامشان را به آنها منتقل کنند و نهایتاً مردم به سینما علاقمند شدند. در سینما خیلی حرفها را میتوان منتقل کرد و این چیزی است که برخی مواقع کتاب در گفتن آن محدود است.
دفاع پرس: نقش آموزش و پرورش را در کمک به این مقوله چگونه میبینید؟
من پیشنهاد دادم آموزش و پرورش زنگ سینما داشته باشد. ما زنگ تاریخ و جغرافیا و ورزش داریم اما جای زنگ سینما خالی است. آموزش و پرورش میتواند از ظرفیت فارغالتحصیلان رشتههای سینمایی استفاده کند و فیلمهای خوبی را در هفته برای بچهها به نمایش بگذارد و برای آنها تحلیل انجام دهد. معلم سینما میتواند برای بچهها ریلگذاری کند و مسیر درست را به آنها نشان دهد و نهایتاً به چرخه سینمای کشور کمک میشود.
اگر آموزش و پرورش 20 میلیون دانش آموز را به دیدن فیلم کودک و نوجوان تشویق کند و هفتهای یک فیلم برای این تعداد دانش آموز به نمایش درآورد تمام فیلمهای ایرانی در آموزش و پرورش به نمایش درخواهند آمد و سینمای ما به صنعت تبدیل میشود. این اتفاق یک مدیر شجاع لازم دارد تا ورود پیدا کند. ما میتوانیم با زبان سینما کار تربیتی را گستردش دهیم.
کودکان امروز در خانه، بازی و فیلم هالیوودی میبینند اما وقتی دانش آموز در مدرسه فیلم ببیند، میتواند چارچوبپذیر شود و او را رشد فکری داد. سینما در مدرسه میتواند جذابیت داشته باشد. اگر در مدرسه فیلم خوب برای بچهها نمایش داده شود مدتی بعد آنها اهل سینما میشوند و نخبههای زیادی نیز بیرون خواهند آمد. در این باره به برنامهریزی و سرمایهگذاری فکری و مدیریت کلان شجاعانه نیاز داریم که به فکر فرهنگ باشد.
مدتهاست مدیران برای تبدیل کردن سینمای ایران به صنعت تلاش میکنند اما کسی به فکر استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش نیست. بهترین راهکار برای این موضوع استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش است. تعامل با آموزش پرورش منجر به حل شدن خیلی از مشکلات سینما میشود.
محدودیت همیشه منجر به خلاقیت میشود ما با وجود محدویتهای مختلف در سینما با تولید آثار موجود نشان دادهایم سینماگران باهوشی را در ایران داریم پس راحت میتوانیم چرخه سینما را به پیش ببریم.
دفاع پرس: بحث اکران و نمایش چهل کچل چگونه خواهد شد؟
صحبتهایی برای اکران فیلم «چهل کچل» صورت گرفته است. یکی از ارگانها در حال انجام مقدماتی برای نمایش آثار فاخر و ارزشمند است که به زودی خبرهای خوبی را خواهیم شنید. هاشم میرزاخانی در انجمن سینمای دفاع مقدس در حال تدارک اقدامات خوبی برای شروع اکران آثار سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که ما نیز منتظریم اگر زمینه مناسبی وجود داشت فیلم را راهی نمایش کنیم.
مدیریت انجمن سینمای دفاع مقدس در حال برنامه ریزی است تا فیلمهای جبهه انقلاب را نمایش دهد. لازم است نهادی برای حمایت از آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود داشته باشد که امیدواریم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بتواند این کار را به ثمر برساند. خوشبین هستیم در دوران مدیریت هاشم میرزاخانی چرخه نمایش تولیدات سینمای دفاع مقدس تحرکی داشته باشد.
نسل جدید فیلمسازان دفاع مقدس نیازمند حمایت جدی هستند تا بتوانند کارهای جدید انجام دهند. انجمن سینمای دفاع مقدس خواهد توانست چرخه سینمای دفاع مقدس را به سمت تولید و نمایش ببرد.
انتهای پیام/ 121