یادداشت/ سردار سعید منتظرالمهدی
رضایت 74 درصدی شهروندان سرمایه اجتماعی ناجا است
رضایت 74 درصدی شهروندان سرمایه اجتماعی گرانسنگ ناجا است. نیروی انتظامی میکوشد تا علل و عوامل افزایش دهنده رضایت شهروندان را شناسایی کند و با گام برداشتن در مدار نظرات نخبگان و شهروندان، رضایت و اعتماد عمومی را جلب کند.
به گزارش گروه سایر رسانه های
دفاع پرس، سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در یادداشتی نوشت:
نیروی انتظامی یک نهاد جامعه محور است که راز و رمز کارآمدی و موفقیت خود را پس از لطف و عنایت پروردگار در سرمایه اجتماعی جستجو می کند، سرمایه اجتماعی را نیز در خرسندی و رضایتی می جوید که در سیما و سخن و رفتار قاطبه شهروندان فهیم جامعه می توان نشان کرد. از همین رو، این نیرو تمام توش و توان و ظرفیت و هنر خود را به کار می بندد تا با ارائه عملکردی مطلوب و امنیت افزا، رضایت شهروندان را جلب نماید و خرسندی آنان را موجب شود.
نیازی به یادآوری نیست که آگاهی از دامنه و گستره رضایت و یا عدم رضایت شهروندان از عملکرد پلیس مستلزم رصد مستمر نظرات و دیدگاه های آنان و انجام زمینه یابی ها و نظرسنجی های مکرراست.
به همین سبب، این سازمان نه تنها خود با بهره گیری از ظرفیت های علمی و پیمایشی درون سازمانی به صورت متناوب مبادرت به رصد روشمند نظرات نمونه های معرف از شهروندان سراسر کشور می نماید ، بلکه از پتانسیل دیگر نهادها و سازمان ها نیز برای دستیابی به داده های متقن، پیرامون افکار عمومی بهره می گیرد.
یکی از سازمان هایی که پیرامون موضوعات پدیده های مختلف و نیز عملکرد نهادها و سازمان های گوناگون به روش های مختلف (از نظرسنجی تلفنی گرفته تا نظرسنجی با پیامک و نظرسنجی میدانی و ...) مبادرت به نظرسنجی می نماید صدا و سیما است، این سازمان در تاریخ 15مهر ماه جاری به مدت یک هفته از طریق برنامه تلویزیونی حالا خورشید که از شبکه سوم سیما پخش می شود، از مخاطبان خود خواسته تا از طریق پیامک بگویند که آیا از عملکرد نیروی انتظامی ( بویژه در قلمروهای راهنمایی و رانندگی و انتظامی ) راضی اند یا خیر.
بر اساس گزارش رسمی صدا و سیما حدود 709 هزار نفر در آن نظرسنجی پیامکی شرکت نموده اند؛ تحلیل نظرات پاسخ دهندگان نشان داده است که در مجموع حدود 74 درصد پاسخ دهندگان از عملکرد پلیس راضی اند. این داده کم و بیش شبیه یافته های چند نهاد نظرسنجی دیگر است که در چند ماه اخیر مبادرت به انجام چنین نظرسنجی هایی نموده اند و این بدان معنا است که سه چهارم شهروندان ایران از عملکرد فرزندان خود در ناجا راضی و خرسندند.
اما اگر چه در ادبیات نظرسنجی رضایت 74 درصدی از عملکرد برای مدیران و کارکنان یک سازمان دلگرم کننده و امید بخش است اما از نظر سازمانی همچون سازمان پلیس، که متکفل ماموریت های مهم و حساسی همچون ایجاد و تقویت نظم عمومی و امنیت اجتماعی است چنین درصدی کف انتظار است.
از همین روی، تلاشمان بر آن است تا با مداقه و تامل در آراء و نظرات همه شهروندان، بویژه آن اقلیتی که عملکرد ما را چندان رضایت آمیز ارزیابی نکرده اند، برای از میان راندن عوامل ناخرسندساز (خواه در عملکرد یا نحوه و شیوه رفتار و تعامل) جهد و جد نماییم. از آن گذشته، همچون همیشه با بهره گرفتن از ساز و کارهایی نظیر نشست های هم اندیشی، جلسات بحث و گفتگو و حتی میزگردهای انتقادی می کوشیم تا علل و عوامل افزایش دهنده رضایت شهروندان را شناسایی کنیم و با گام برداشتن در مدار نظرات نخبگان و شهروندان، رضایت، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی حداکثری را جلب نماییم.