العهد بررسی کرد؛

تحمیل معادله جدید حزب‌الله و سوریه به رژیم صهیونیستی

حمله موشکی ارتش سوریه به سرزمین‌های اشغالی با هدف یکسره کردن قواعد درگیری‌ها و متحد کردن جبهه‌های مقابل رژیم صهیونیستی انجام شد و ضربه سختی به این رژیم زد.
کد خبر: ۲۶۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ - 24October 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری العهد، در سایه به هم خوردن برگه‌ها در عرصه سوریه، موضوع مقابله سوریه با هواپیماهای رژیم صهیونیستی در حریم هوایی لبنان مطرح شده است تا حجم توان محور مقاومت در اعمال معادلات جدید درگیری‌ها روشن شود. این موضوع در شرایطی است که که تحلیل‌های رژیم صهیونیستی نشان دهنده شکست محاسبات سرکردگان اسرائیل در رابطه با تحولات جنگ سوریه به ویژه در زمینه رفتار روسیه است.

در زمینه محاسبات رژیم صهیونیستی در صورت بروز هر نوع درگیری با حزب‌الله لبنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اول: جنگ به وقوع پیوسته، ضد سازمان‌های نظامی خواهد بود و متناسب با تاکتیک‌های سنتی نظامی و تاکتیک‌های جنگ چریکی دنبال می‌شود. این موضوع در رابطه با تل‌آویو یک تجربه جدید به شمار می‌رود، برخلاف حزب‌الله و طرف‌های متحد آن که در طول جنگ سوریه تجربه طولانی را در این زمینه پشت سر گذاشته‌اند.

دوم: پوشش نظامی حزب‌الله لبنان و متحدانش تمامی سرزمین‌های اشغالی به علاوه پایگاه‌های آمریکایی و چاه‌های نفت آن را در بر خواهد گرفت. این موضوع از دیدگاه استراتژیک به معنی قدرت بالای ساختارهای نظامی ملی است که محور مقاومت در اختیار دارد و می‌تواند تمامی منافع تل‌آویو و متحدان نظامی و اقتصادی و سیاسی آن را هدف قرار دهد.

سوم: حزب‌الله لبنان ساختار ویژه‌ای دارد که باعث می‌شود تحرکات نظامی آن به صورت متمایز و فعال بیش از تمامی طرف‌های متحد خود دنبال شود. این موضوع اهرم قدرت جریان مذکور و خاستگاه اساسی این محور خواهد بود. اهمیت دفاع از نقش منطقه‌ای حزب‌الله از سوی ایران و سوریه از همین جا ناشی می شود.

معادلات جدید در تحولات امروز منطقه

با وجود شفافیت موازنه‌های قدرت در منطقه شمالی، تل‌آویو همچنان توانسته بود معادلات نظامی در طول جنگ سوریه را به نفع خود حفظ کند. البته تحولات اخیر که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، این معادلات را در هم شکست.

اول: رژیم صهیونیستی به دنبال باقی نگه داشتن معادله جداسازی جبهه‌های موجود است و تلاش دارد جبهه لبنان را به عنوان چارچوب نظامی حزب الله به دور از محاسبات جنگ سوریه نگه دارد.

دوم: خط قرمز رژیم صهیونیستی در رابطه با جداسازی جبهه هوایی سوریه از لبنان از چند روز پیش و از طریق واکنش موشکی سوریه، شکسته شد. این به معنی هدف قرار گرفتن مهم‌ترین عرصه‌های مانور هوایی اسرائیل برای ابراز قدرت خود است.

سوم: اهمیت این اتفاق در زمان بندی آن است، چرا که اندکی قبل از سفر وزیر دفاع روسیه به تل‌آویو انجام شد تا تأکید کند که منافع محور مقاومت قابل مذاکره نیست و نمی‌تواند مورد معامله و بررسی قرار گیرد. طرف‌های محور مقاومت قدرت اعمال این معادلات را دارند، چرا که ماهیت معادله درگیری‌ها و منافع تمامی طرف‌ها را می‌شناسند. سقف این موضوع البته به نفع تمامی اعضای این محورخواهد یود و به نفع تل‌آویو تمام نمی‌شود.

بنابراین جنگ موجود بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی وارد مرحله‌ای شده است که هر کدام از طرف‌ها به دنبال تحمیل برگه‌های قدرت متناسب با شرایط خود در سایه متغیرات موازنه‌های قدرت هستند. به همین علت بود که ارتش سوریه پیامی موشکی را با هدف یکسره کردن قواعد درگیری‌ها و معادلات مرتبط با حملات هوایی اسرائیل از داخل لبنان ارسال کرد و این برگه را از دست تل آویو خارج کرد.

بار دیگر سرکردگان رژیم صهیونیستی ناتوانی خود را از درک دقیق تحولات منطقه‌ای نشان دادند. تل‌آویو انتظار نداشت این موضوع به واقعیت تلخ برای اسرائیل تبدیل شود. به این ترتیب حریم هوایی لبنان خارج از محاسبات پاسخ به اسرائیل قرار نخواهد داشت و جبهه جنوبی با یکدیگر متحد خواهد بود. دمشق در اعمال این برگه موفق عمل کرد و سردمداران رژیم صهیونیستی و تمامی کسانی که به دنبال وارد کردن حزب الله و محور مقاومت در بازار منافع خود هستند را دچار تزلزل کرد. به این ترتیب حزب‌الله بار دیگر در کسب قدرت مدیریت درگیری‌ها موفق عمل کرد.

 انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار