زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و امنیت غرب آسیا

کد خبر: ۲۶۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ - 28October 2017
زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و امنیت غرب آسیا

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و امنیت غرب آسیا» عنوان کتابی از «احمد دوست‌محمدی» است. این کتاب چنان که از نامش پیداست به سلاح‌های هسته‌ای و رژیم صهیونیستی می‌پردازد. سال‌هاست که این رژیم غاصب به بهانه حفاظت کشور جعلی خود، کلاهک‌های هسته ساخته و فعالیت‌های ضد بشری خود در این زمینه را ترک نکرده است.

در کتاب نیز اشاره شده است که «مسائل امنیتی یکی از مهمترین موضوعات در سیاست بین‌المللی می‌باشد که توجه به آنها برای ترسیم ساختار نظام بین‌الملل امری ضروری است. در مجموعه حاضر مسئله توازن قوا در منطقه غرب آسیا با تمرکز بر زرادخانه هسته‌ای فلسطین اشغالی مورد بررسی قرار گرفته است.»

کتاب حاضر شامل پنچ گزارش تفصیلی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است که در آن مباحثی مرتبط با موضوع کلی اثر مطرح شده است.

گزارش‌های ارائه شده در این کتاب شامل موارد زیر است:

«تاثیر سلاح هسته‌ای بر موازنه قوا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا»، «ماهیت جعلی و فقدان مشروعیت حقوقی و قانونی؛ نگرانی‌های امنیتی رژیم اشغال‌گر قدس صهیونیستی»، «تاریخچه و فرآیند دستیابی اسرائیل به تسلیحات هسته‌ای»، «تسلیحات رژیم صهیونیستی و امنیت کشورهای منطقه غرب آسیا و شما آفریقا» و «واکنش کشورهای منطقه به دستیابی رژیم اسرائیل به سلاح هسته‌ای».

نویسنده در بخش آخر به جمع‌بندی مطالب مطرح شده در کتاب پرداخته و «راهکارهای برقراری موازنه قوا در منطقه» را ارائه کرده است. در پایان نیز فهرست منابع فارسی و انگلیسی آورده شده است.

در مقدمه کتاب «زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و امنیت غرب آسیا» اشاره شده است:

«پژوهشگاه مطالعات جهان بنا به رسالت روشنگری خویش، اقدام به تدوین مجموعه گزارش‌های موجود نموده که هر کدام از آنان دریچه‌ای جدید بسوی تحقیقات و مطالعات بیشتر برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور می‌گشاید.

در این پژوهش مباحث و مفاهیم امنیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در کنار آن به امنیت منطقه‌ای و موازنه قوا در منطقه غرب آسیا که یکی از متغیرهای اصلی این مجموعه تحقیقاتی می‌باشد، پرداخته شده است. در گزارش آخر نیز توانایی‌های هسته‌ای، تاثیر آن بر موازنه قدرت و انگیزه‌ کشورها برای دستیابی به این توانایی مورد بررسی قرار گرفته است.»

این کتاب به دلیل تحقیات گسترده و قابل استناد آن اثر ارزش‌مندی برای تحقیقات مرتبط در حوزه پژوهش‌های منطقه‌ای و تهیه فیلم‌های مستند محسوب می‌شود.

قسمتی از متن کتاب:

«مفهوم امنیت به تدریج با تحولات مختلف ساختار نظام بین‌الملل در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و ارتباطات متول شده است. این تحول در سه موج خلاصه می‌گردد: موج نخست از شروع مسابقات تسلیحات هسته‌ای بین دو ابرقدرت شوروی و آمریکا شروع می‌شود که ار چارچوب نظامی به امنیت نگریسته می‌شد و پارادایم «امنیت ملی» بود.

موج دوم که تقریبا از دهه 1980 شروع می‌شود، پارادایم «امنیت بین‌الملل» به طور گسترده جای پای خود را در بین متفکران باز می‌کند. موج سوم تقریبا با فروپاشی نظام دو قطبی آغاز شد؛ مفهوم امنیت هر چه بیشتر در این موج گسترش یافته و علاوه بر در برگرفتن ابعاد غیرنظامی، به حوزه انسان‌ها در کنار دولت‌ها نیز کشیده شده است که از آن تحت عنوان «امنیت جهانی» یاد می‌شود.

با توجه به این سیر تحول، مفهوم مختلف امنیت در طول زمان دارای جایگاه ویژه‌ای بوده‌اند و هر یک از مفاهیم در دوره خاصی با توجه به شرایط و ویژگی‌های روابط بین‌الملل در آن دوره نقش بسزایی در توضیح و تبیین شرایط موجود داشته‌اند.»

«زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و امنیت غرب آسیا» به کوشش «احمد دوست‌ محمدی» در 326 صفحه تدوین و توسط انتشارات «پژوهشگاه مطالعات جهان ـ پژوهشگاه مطالعات فلسطین» در 2000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار