به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نوع پوشش، مد و لباس از جمله فراگیرترین معضلهای فرهنگی دهه گذشته کشورمان محسوب میشود؛ مسئله و معضلی که گاهی با برخوردهای سلبی، نارضایتیهایی را در جامعه به همراه داشته است و متولیان فرهنگی را به فکر فرو برده تا درباره آن چاره اندیشی کنند.
نگاه ریشهای به مسئله نوع پوشش، مربوط به تربیت دوران کودکی انسان است. دورانی که شخصیت هر فرد قرار است شکل گیرد و مدیریت فرهنگی ما تقریباً کمترین برنامه را برای آن در نظر دارد.
توجه به کودک ایرانی در هجمه فرهنگی غرب یکی از مهمترین راهکارهای دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی است. در میان ابزارهای مورد علاقه کودک، اسباب بازی یکی از انواع مورد تاکید اتاقهای فکر جریان مقابل با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است. آنها با طراحی و مدل سازی عروسک غربی در پی القای فرهنگ ضد دینی خود هستند.
«بیبی حاضر» که نهم مهرماه 1305 در شهر کازرون به دنیا آمده از جمله هنرمندانی است که با تکیه بر فرهنگ فولکلور مناطق جنوب غربی فارس، به آفرینش آثار زیبا و خلاق مشغول است. وی گرایش به خیاطی، صنایع دستی و عروسک سازی را کاملاً به صورت خودآموخته و تجربی یاد گرفته است.
این هنرمند 91 ساله هم اکنون آرشیوی از عروسکهای بدیع، جذاب و حتی منحصربفرد را داراست که ریشه آنها را میتوان در تنیدن فرهنگ عامیانه ایران و قصههایی که تعریف میکند، با مشاهدات و خیالات فعال، بکر و سنتی این بانوی هنرمند جستجو کرد.
سومین نمایشگاه «بی بی حاضر» در حالی در خانه هنرمندان در حال برگزاری است که 2 نمایشگاه گذشته وی با استقبال بی نظیری همراه بوده است. در این نمایشگاه 1007 عروسک متفاوت از بی بی حاضر به نمایش گذاشته شده است که المانهای زنان و مردان ایرانی با پوششهای محلی رعایت شده است.
تلاش این مادر هنرمند را میتوان مجاهدتی برای حفظ حریم و پوشش ایرانی ـ اسلامی در برابر هجمههای وارده با تولید عروسکهای خارجی دانست. بی بی حاضر تاکنون بیش از سه هزار عروسک به ثبت رسانده است که در نوع خود یک اتفاق بی نظیر است و میتوان از هر کدام از این عروسکها نمونه مشابه تولید و وارد بازار کرد تا کودکان ایرانی بتوانند از آنها استفاده کنند.
علاوه بر عروسکهای جدید «بی بی حاضر» در این نمایشگاه «کاک سیاه»، «انگوری»، «عروسک گنگ لاله»، «دختر تو محلهای»، «کُرِّه سیاه»، «آقای خارکش»، «جوبها»، «آلالک»، «نسای کفترباز»، «عروسک سنگ صبور»، «هفت نارنجی»، «ننه ماهی»، «ماه ستاره»، «سممبر»، «دختر آقا نجار» نام 15 قصهای است که در کنار عروسکها به مخاطب معرفی میشود.
قصه عروسک سنگ صبور
عروسک سنگ صبور، داستان دختر بچهای است که زندگی خوب و خوشی دارد و هر روز به مکتب میرود. روزی از روزها استادش در مکتب به او و خانوادهاش خبر میدهد که در 14 ماه رجب شتری درب خانه آنها مینشیند و تا دخترشان را روی شتر نگذارند، آن شتر از جایش تکان نمیخورد.
درست شتر در همان تاریخ درب خانه میآید و شروع به سر و صدا میکند. مردم هر کاری میکنند شتر از جایش بلند شود اما تکان نمیخورد تا اینکه بعد از گریه و زاری فراوان با دختر بچه خداحافظی میکنند و او را روی شتر میگذارند.
شتر از جایش بلند میشود و پس از طی کردن مسافتی طولانی او را درب خانهای پیاده میکند. دختر بچه وارد خانه میشود و با مردی روبرو میشود که 40 سوزن در بدن او فرو رفته است. بالای سر مرد یک قرآن و کاغذی وجود دارد که روی آن نوشته شده اگر میخواهید این مرد زنده شود باید 40 شبانه روز بدون اینکه بخوابید به ازای خواندن هر سوره از قرآن یکی از این سوزنها را بیرون آورید تا تمام شود.
دختر این کار را میکند اما در حالی که فقط یک سوزن باقی مانده بود خواب بر او غلبه کرده، قافلهای از آنجا گذشته و دختر از آن قافله یک کنیز به اسم «دَدسیاه» میخرد. او به «دَدسیاه» میگوید که میخواهد مقداری استراحت کند. در هنگام استراحت خوابش میبرد و دَدسیاه با بیرون آوردن آخرین سوزن مرد را به زندگی باز میگرداند.
انتهای پیام/ 121