بیست‌ و سومین نمایشگاه مطبوعات- 22/ وزیر ارشاد:

رسانه‌های حرفه‌ای در معرض اغتشاش رسانه‌های غیر حرفه‌ای هستند/ نهایی شدن قانون مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رسانه‌های حرفه‌ای در معرض اغتشاش رسانه‌های غیر حرفه‌ای هستند گفت: رسانه به‌عنوان رکن سوم امنیت ملی می‌بایست مورد تقویت قرار گیرد.
کد خبر: ۲۶۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ - 28October 2017
رسانه‌های حرفه‌ای در معرض اغتشاش رسانه‌های غیر حرفه‌ایبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های کشور اظهار داشت: این نمایشگاه در آغازین ماه‌های دولت دوازدهم طلیعه‌بخش رشد فرهنگ و رسانه در کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه در طول دولت یازدهم توسعه مطبوعات به شکل مناسبی صورت گرفت گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی پانزده هزار مجوز برای مطبوعات صادر شد که 56 درصد از مجوزهای صادر شده در دولت یازدهم محقق شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه رسانه و فضای بازتر برای تفکر و اندیشه در دستور کار دولت قرار داشته است به طوریکه در دولت یازدهم سهم جنسیتی رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. در ابتدای دولت یازدهم 7 درصد از مدیران مسئول زنان بودند که این رقم در پایان دولت یازدهم به 13 درصد رسید.

صالحی خاطرنشان کرد: آمارهایی از این دست نشان‌دهنده شاخص‌های رشد و توسعه کمی و کیفی مطبوعات و پایبندی دولت به تعهد خویش برای گشایش فکر و اندیشه است.

وی در ادامه سخنان خود به رشد سه برابری بیمه‌شدگان خبرنگاری اشاره کرد و اظهار داشت: دولت یازدهم با وجود محدودیت‌های مالی و اقتصادی توانست تعداد خبرنگاران بیمه شده را به 16 هزار نفر برساند درحالی‌که در ابتدا این رقم 5 هزار بوده است.

صالحی با اشاره به شفافیت پیدا کردن نظام حمایتی در حوزه مطبوعات گفت: هم اکنون با وضع قوانین جدید در رتبه‌بندی مطبوعات و با مشارکت صنف مطبوعات توانستیم به نقطه نهایی در این بخش دست یابیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهایی شدن قانون مطبوعات خبر داد و گفت: مراحل مربوط به تبلیغات و نظامند کردن آن در مطبوعات نیز مراحل پایانی خود را  طی می‌کند.

وی به حضور هزار رسانه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: این نمایشگاه جشن ملی مطبوعات است که طی آن اصحاب رسانه با یکدیگر به تعامل می‌نشینند و دغدغه‌های ایران و رسانه را واگویه می‌کنند و درد مردم را می‌شنوند و نقطه طلاقی مردم و رسانه را بازگشایی می‌کنند.

صالحی در ادامه سخنان خود به وظایف دولت دوازدهم در حوزه رسانه اشاره کرد و گفت: تقویت بنیه ملی رسانه یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که باید در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گیرد چراکه بعد از غذا و صلاح رسانه به‌عنوان سومین رکن امنیت ملی به شمار می‌رود و اگر این رکن مورد توجه قرار نگیرد اعتماد ملی مورد تهدید واقع می‌شود.

وی با اشاره به بروز و ظهور تکنولوژی‌های جدید در سطح رسانه تصریح کرد: در شرایط حاضر ما شاهد گسترش رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم که این می‌تواند فرصتی برای ما به حساب آید ولی اگر در کنار این رسانه‌ها رسانه‌های حرفه‌ای خود را از بین ببریم تهدید کننده و آسیب‌ساز خواهند بود؛ چراکه رسانه‌های حرفه‌ای تعیین کننده اصالت هر خبر هستند.

صالحی با بیان اینکه رسانه‌های حرفه‌ای در معرض اغتشاش رسانه‌های غیر حرفه‌ای قرار گرفته‌اند بیان داشت: رسانه‌های حرفه‌ای تقویت کننده رکن امنیت ملی هستند و می‌بایست آنان را مورد تقویت قرار دهیم، لذا با تقویت بنیه این رکن می‌بایست جامعه را از تهدید دور نگاه داشت.

این عضو کابینه دولت رشد و تقویت رسانه‌های خصوصی را یکی از اولیت‌ها برشمرد و گفت: در دولت دوازدهم گام‌های مناسبی برای توازن بخشی بین رسانه‌های دولتی و رسانه‌های خصوصی صورت گرفته است به طوری‌که با همت هیات نظارت بر مطبوعات به هیچ هفته‌نامه یا روزنامه دولتی دیگر مجوز داده نشد و یارانه روزنامه‌های دولتی حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات برای تقویت رسانه‌های خصوصی مناسب است اما کافی نیست، در عرصه صنعت دولت گشترش بسیاری یافته و جا را برای بخش خصوصی تنگ کرده است که همین موضوع در حوزه رسانه مشاهده می‌شود، لذا وجود چنین فضایی باعث ایجاد فضای رقابتی نابرابر شده است.

وی تاکید کرد: رسانه‌های دولتی در معرض تهدید و عدم ثبات شغلی قرار دارند که امیدواریم با بیان این دغدغه در حضور آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور موضوع در دستور کاتر قرار گرفته و رسانه‌ها به سمت خصوصی شدن گام بردارند. 

وی در پایان به ضرورت تقویت و ارتقای کیفی رسانه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: تولید رسانه‌ای باید به جای دلالی رسانه‌ای بنشیند که این موضوع پیش زمینه‌های خود را می‌طلبد. رسانه با تولید محتوا به حیات خود ادامه می‌دهد لذا ضروری است رسانه به نقد منصفانه پرداخته و از ایجاد پرخاشگری و تولید نفرت دوری کند.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار