«محمد کریمی» سردبیر باشگاه خبرنگاران پویای خبرگزاری تسنیم با حضور در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفتوگو با خبرنگار
دفاع پرس، با اشاره به اثرگذاری نمایشگاه مطبوعات در جریان رسانه ای کشور اظهار داشت: یکی از محسنات برگزاری نمایشگاه مطبوعات، ایجاد یک آوردگاه سالانه با حضور صاحبان اندیشه قلم و فکر است که می توانند با مخاطب خود برای لحظاتی رو به رو شوند اما نمایشگاه خوب است به شرط آنکه دارای هدف و استراتژی باشد. متاسفانه تا به حال شاهد نمایشگاه های موسمی و تقویمی بودیم.
عدم استقبال رسانه های خارجی از نمایشگاه مطبوعاتکریمی افزود: هیچ رسانه ای نمی تواند، بگوید در طول نمایشگاه مطبوعات تفاهم نامه ای با رسانه های خارجی برقرار کرده است. علیرغم حمایت مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد رسانه های خارجی استقبال خوبی برای حضور در نمایشگاه نکرده اند.
وی با تبیین جایگاه رسانه بیان کرد: متاسفانه مسئولان طراز اول و مدیران تصمیم گیرنده نظام جمهوری اسلامی ایران آشنایی با ابزار نوین، خلاق و کارامد رسانه ندارند. برخی از صاحب منصبان دولت های گذشته اذعان کرده اند که هیچ آشنایی با رسانه نداشته اند. این از مواردی است که سوگمندانه باید از آن یاد کرد. رسانه امروز پل ارتباطی بین ایده ها، خلاقیت ها و صاحبان فکر و افکار عمومی محسوب می شود اما چون مسئولان، رسانه را نمی شناسند طبیعتا نه تنها رسانه به جایگاه اصلی خود نرسیده بلکه فرسنگ ها از آن فاصله دارد.
مسئولان امروز از رسانه در اندازه یک روابط عمومی توقع دارند/ وظیفه رسانه پرسشگری استکریمی با گلایه از اینکه مقامات مسئول، امروز از رسانه ها به اندازه یک روابط عمومی توقع دارند، افزود: با وجودی که رسانه های امروز می توانند بخش اعظمی از گفتمان حاکم هر دولتی را به جامعه تزریق کنند اما می بینیم که مسئولان به آن در حد یک بیلان کاری نگاه می کنند در حالی که وظیفه اصلی رسانه پرسشگری است.
سردبیر باشگاه خبرنگاران پویای خبرگزاری تسنیم ماهیت رسانه را کالبدشکافی و جریانسازی دانست و گفت: اگر مقام مسئول، رسانه را بشناسد، می تواند از این پتانسیل بالقوه و اثرگذار استفاده کند. نتیجه عدم آشنایی مقامات مسئول با رسانه، عقب ماندگی رسانه از جایگاه خودش است.
وی در ادامه اظهار داشت: هرچه جامعه رو به پیشرفت می رود نیازهای جدیدتری پیش روی خود می بیند و ذائقه افکار عمومی نیازهای جدیدی را فریاد می زند. امروز نمی توان در ایران بویژه با نسل جدید رفتار و قالب تکرار شده دهه 60 را پیاده کرد. اگر در یک دهه گذشته ایران، رسانه می توانست چگونگی بروز یک اتفاق را مدیریت و بعضا حبس کند امروز خبر قفسناپذیر است، اگر مقامات مسئول بی توجه به رسانه باشند جریان معاند و خارجنشین که نسبت به کارکرد رسانه آشناتر است افکار عمومی را به دست می گیرد.
نتیجه غفلت از فضای مجازی ایجاد میدانی برای حضور افسران دشمن استکریمی با اشاره به پیدایش جریان های نوظهور و شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر جریان رسانه ای کشور گفت: ایران بیشترین کاربر شبکه های اجتماعی در جهان را دارد. سال 1998 اینترنت در آمریکا به عنوان ابزار نظامی تلقی می شد و مورد استفاده سازمان امنیتی بود ولی زمانی که دریافتند با افکار عمومی باید با زبانی جدیدتر صحبت کرد اصرار کردند اینترنت را در اقصی نقاط جهان منتشر کنند و امروز می بینیم در روزهایی که گاهی محتاج آب، برق و گاز هستیم به دنبال پهنای اینترنت می گردیم.
وی نتیجه غفلت از فضای رسانه ای و مجازی امروز را ایجاد میدانی برای حضور افسران دشمن دانست و افزود: اینکه یک کانال تلگرامی بتواند موج ایجاد کند از ضعف رسانه ای ماست. به رسانه از یک منظر نگاه روابط عمومی می شود که به دلیل بخشی از نیازهای مادی مجبور است تعاملات و تفاهماتی با سازمان ها داشته باشد و وامدار سازمان هاست. به ویژه سازمان ها و زارتخانه هایی که کارکرد آن دارای نقد است. از این رو زمانی که چشم بر نقد می پوشانیم شبکه های اجتماعی روی کار می آیند و از کمترین اتفاق بیشترین حاصل را دریافت می کنند.
فضای مجازی فضایی رقابتی ایجاد کرده است/ بی توجهی رسانه ها به فضای جدید باعث ریزش آنها می شودسردبیر باشگاه خبرنگاران پویای خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا شبکه های اجتماعی اصالت خبر را از بین نبرده اند و باعث حذف مطبوعات و سایت ها نمی شوند، گفت: این سوال مطرح است که با گسترش شبکه های مجازی آیا مطبوعات کاغذی و تارنماها حذف می شوند یا خیر. قطع به یقین و با اشاره به مستندات عرض می کنم، اینطور نیست. فضای مجازی محیط رقابتی را ایجاد می کند تا مطبوعات کاغذی و خبرگزاری ها محتوا و قالب را تغییر دهند. سبک تولید خبر در سال های اخیر با ظهور و بروز کانال ها با دو دهه گذشته تفاوت چشمگیری داشته است. اگر صاحبان قلم به این فضا توجه نکنند دچار ریزش می شوند و ظریب تاثیرگذاری آن ها پایین می آید.
شبکه های مجازی رسانه ملی را به دنبال خود کشاندهاندوی تصریح کرد: امروزه شبکه های اجتماعی رسانه ملی را به دنبال خود کشانده و بعضا عملکرد آن را دچار خطا می کنند. می بینیم به دنبال خلا ایجاد شده در فضای مجازی رسانه ملی واکنشی وارونه یا اشتباه از خود بروز می دهد که این امتیازی منفی برای یک رسانه اثرگذار است.
سردبیر باشگاه خبرنگاران پویای خبرگزاری تسنیم راه حل توقف شبکه های مجازی را ارائه مطالب هدفمند همراه با تحلیل و حاشیه در رسانه ها دانست و گفت: فضای مجازی امروزه سرعت ما را گرفته است. اگر بتوانیم مطالب حاشیه ای را عمیق تر و در قالب بسته ای ارائه دهیم که مخاطب احساس کند از طریق خبرگزاری دفاع پرس در رابطه با فلان رویداد اقناع می شود به شبکه اجتماعی روی نمی آورد. شبکه اجتماعی را می توان به عنوان یار کمکی و نیروی ارزان و مفت در اختیار گرفت. هیچ رسانه و مدیر رسانه ای نمی تواند ادعا کند به تمام رویدادها و اتفاقات تهران و سراسر کشور اشراف دارد.
وابستگی حزبی و گروهی؛ ضعف های مدیران و فعالان ارشد رسانهوی از ضعف های مدیران و فعالان ارشد رسانه را، وابستگی حزبی، گروهی و نگاه خاص اقتصادی و اجتماعی آن ها به رسانه دانست و اظهار داشت: این نگاه در رسانه تعریف ناپذیر است. کسی که پشت میز رسانه می نشیند باید جامعنگر باشد.
کریمی گفت: زمانی که بحث اطلاع رسانی و انتقال پیام به جامعه مخاطب می شود باید به بخش امنیت روحی، روانی، ثبات و آرامش جامعه تاکید کرد. در اینجا دو نقد جدی به رسانه ها وارد است یک آنکه مقامات مسئول یا منابع خبرساز به سرعت له و یا علیه آن موضوع واکنش نشان دهند که دراین صورت امنیت، ثبات و ارامش را نادیده می گیرند. مصادیق فراوانی می توانیم از خطاهای غیرقابل بخشش مقامات مسئول ارائه کنیم که چگونه با انتشار ناقص یک خبر موج روانی را هم در جامعه و هم در کشورهای بیگانه علیه ایران طراحی کردند.
وی بیان کرد: دوم آنکه پیوست فرهنگی منسجمی در بحث رسانه های کشور نداریم. خبرگزاری های متعددی پا به عرصه گذاشتند که اگرچه از لحاظ کثرت زیاد هستند اما از لحاظ محتوا غنی نیستند و هدف مشترک ندارند.
انتهای پیام/ 141