بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات- 229/ نشست «خانواده و فضای مجازی»؛

اصلانی: والدین در مورد «فضای مجازی» با فرزندانشان صحبت کنند/ خطیب‌زاده: سواد رسانه‌ای خانواده‌ها باید ارتقا یابد

نشست «خانواده و فضای مجازی» عصر امروز در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰ - 30October 2017

اصلانی: خانواده‌ها در مورد «فضای مجازی» با فرزندانشان صحبت کنند/ خطیب‌زاده: سواد رسانه‌ای جامعه باید ارتقا یابدبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، نشست «خانواده و فضای مجازی» عصر امروز (دوشنبه 8 آبان) با حضور خانم «مینو اصلانی» رئیس سازمان بسیج جامعه زنان و خانم خطیب زاده کارشناس حوزه فضای مجازی در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد.

اصلانی در این نشست گفت: ما باید فضای مجازی را که تهدید تلقی می‌شود را به فرصت تبدیل کنیم؛ چرا که خانواده‌ها فهیم و با فضای مجازی آشنا هستند. اما مهم این است که از این فضا چگونه استفاده کنیم. اولین گام این است که خانواده ها به افزایش سواد رسانه ای خود بپردازند و پدران و مادران با فرزندان خود در این خصوص صحبت کنند.

وی افزود: متاسفانه عده ای از خانواده ها از فضای مجازی دوری می کنند و با فرزندان خود در این باره حرف نمی زنند و به طور کلی صورت مساله را پاک می کنند. از سوی دیگر نیز متاسفانه شاهد هستیم که خانواده ها، فرزندان خود را در این فضا رها کرده اند.

اصلانی تصریح کرد: لذا ارائه آموزش های مهارتی و سبک زندگی لازم است و خانواده باید از فضای مجازی به خوبی استفاده کنند. باید خانواده ها راجع به فضای مجازی صحبت کنند و آسیب ها و فرصت ها را نیز بیان کنند. ما نه باید اعتماد صد درصدی به فضای مجازی داشته باشیم و نه باید از آن دوری کنیم بلکه باید با بینش عمیق از فواید آن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هر پدیده ای در جامعه نیازمند پیوست فرهنگی است، گفت: هر نرم افزار و تکنولوژی که در ایران ارائه می شود، باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان گفت: متاسفانه ما امروز فقط به یک مصرف کننده تبدیل شده ایم و نگاهی که در دنیا به ما می شود نیز این است و تولیدکننده نیستیم. کشوری که فرهنگ غنی دارد و دنیا تشنه ارائه این فرهنگ غنی و انسانی است و می تواند در جهان تحولی ایجاد کند، مصرف کننده فرهنگ منحط و رو به افول غرب شده است که خود غربی ها نیز به انحطاط فرهنگ خود اعتراف دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه به موضوعاتی می پردازیم که فاقد پیام و روشنی و وجاهت انسانی است و این برای آینده ما بسیار مضر است. ما به جای اینکه تعالی و رشد را دنبال کنیم، خود را تنزل داده ایم و کشور خود را به مصرف کننده بدون نظر و نقد تبدیل کرده ایم و سطح خود را در دنیا پایین آورده ایم.

اصلانی بیان داشت: وزیر ارتباطات یکی از کشورهای اروپایی اظهار تعجب کرده بود که چرا ایران که کشور اولی در استفاده از اینترنت است، خالی از تولید و محتوا می باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش خانواده در جامعه گفت: هر بار به مشکلی برخوردیم، خانواده ها به میدان آمدند. در دفاع مقدس خانواده ها به میدان آمدند و تمام اعضای خانواده حضور داشتند، پس خانواده می تواند نقش آفرین و تولید پیام داشته باشد. ما باید به فرزندانمان هویت و نقش بدهیم و در مورد فضای مجازی با آنان گفت و گو کنیم تا پیوندهای درون خانواده ها نیز قوی شود. در دفاع مقدس همراهی و همدلی در خانواده ها ایجاد شد و خانواده ها نقش آفرین شدند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان خاطرنشان کرد: فضای نمایشگاه مطبوعات فضای خوبی است اما خلاهایی دارد و آن این است که فضای گفتمانی را القا نمی کند و جایی نیست تا خانواده ها با فضای مجازی آشنا شوند و سواد رسانه ای خود را ارتقا دهند. بازدید از نمایشگاه مطبوعات برای خانواده ها باید منجر به این شود تا خانواده ها بدانند که به چه خبرهایی اعتماد و چگونه به رسانه نگاه کنند.

خطیب زاده کارشناس فضای مجازی نیز در این نشست گفت: فبل از ارائه راهکار به نظرم آنچه اهمیت دارد، شناخت مساله و بررسی جوانب آن است. خانواده ها از ابتدا با موضوع فضای مجازی مواجهه درستی نداشتند و این فضا را به خوبی درک نکردند و بر اثرات آن در روابط ناآگاه بودند.

وی با تقسیم بندی جهان به دو جهان واقعی و مجازی، نام جهان مجازی را موازی گذاشت و گفت: موازی بدین منظور است که فضای مجازی به موازات فضای واقعی شکل می گیرد و بلکه جهان واقعی را نیز می بلعد. ما برای برخی از کارهای روزمره مانند انتخاب واحد و ثبت نام نیز باید از این فضا استفاده کنیم که حتی ما به‌ازای آن نیز در جهان واقعی موجود نیست و در سال های آینده سیطره فضای مجازی بیشتر نیز خواهد شد. لذا باید در این خصوص نیز آینده پژوهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کارکردها و اثرات مثبت و منفی فضای مجازی در هم تنیده است، به برخی از پیامدهای منفی فضای مجازی در خانواده اشاره کرد و گفت: نخستین پیامد منفی جایگزین شدن روابط مستقیم و ورود اثرات مخرب به خانواده است. فضای مجازی در روابط بین زوجین و پدر و مادر که سرشار از همدلی است تاثیر می گذارد و موجب می شود که آن همدلی را کنار بگذاریم.

خطیب زاده دومین اثر را کاهش ساعات گفت و گو بین اعضای خانواده دانست و سومین اثر منفی را تغییر شیوه گفت و گو برشمرد و خاطرنشان کرد: ارتباطات گرچه تسهیل کننده و تسریع دهنده ارتباطات است اما جایگزین فضای صمیمی بین خانواده ها نمی شود. اعتیاد به شبکه های اجتماعی نیز چهارمین اثر منفی است. مصرف بی رویه هر پدیده ای اعتیاد است. افراط و مصرف خارج از چارچوب شبکه های اجتماعی جوانان ما را دچار اعتیاد کرده است.

وی پنجمین اثر منفی را افزایش طلاق عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل افزایش طلاق، فضای مجازی است به طوری که طبق تحقیقات انجام شده، 68 درصد طلاق های دنیا به دلیل این موضوع بوده و این هشدار دهنده است. رشد صنعت بی بند و باری نیز از دیگر اثرات منفی فضای مجازی است که به اثر پنجم ربط دارد.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: ما نباید صورت مساله را پاک کنیم و به نظر من پیامدهای منفی که امروز با آن مواجهه هستیم به دلیل مواجهه نادرست با فضای مجازی است. باید کارکردهای مثبت را بشناسیم و سواد رسانه ای را ارتقا بدهیم. خانواده هایی که از سن یکی دو سالگی گوشی را به راحتی در اختیار فرزند خود قرار می دهند، باید بدانند که پیامدهای منفی در سن های بالاتر متوجه این فرزند است. والدین باید سواد و دانش رسانه ای فرزندان خود را بالا ببرند و نسبت به تغذیه و رژیم رسانه ای خانواده خود حساس باشند.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها