یادداشت؛

«فهمیده» را باید فهمید

شهید «محمدحسين فهميده» نماینده نوجوانان و دانش‌آموزانی است که با حضور در جبهه‌ها، یا در زمره روزی‌خوران خوان گسترده خداوند درآمدند و یا چون بعضی دیگر، خاک جبهه‌ها را به اهدای عضوی از بدن مطهر خود متبرک ساختند.
کد خبر: ۲۶۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ - 05November 2017

«فهمیده» را باید فهمیدهگروه استان‌ها دفاع پرس- عباس رنجبر؛ هشتم آبان، سالروز شهادت «محمدحسین فهمیده» نوجوان 13 ساله‌ای است که در همان سن کم، پر کشید و اوج گرفت؛ آن‌چنان که همگان را در بزرگی خویش به اعجاب واداشت.

شهید فهمیده، هویت گمشده نوجوانی خود را در «جبهه‌ها» جست و آن را در «شهادت» پیدا کرد و به این ترتیب نامش در زمره تاریخ‌سازان کم سن و سال به ثبت رسید.

به راستی تاریخ ما، چند تاریخ‌ساز نوجوان دارد؟ جز آنان که برای ارضای قدرت‌طلبی اطرافیان، در خردسالی، کودکی و نوجوانی بر تخت سلطنت می‌نشستند آیا تاریخ‌ساز دیگری در این رده سنی وجود دارد؟

مطمئناً نام شهید «محمدحسین فهمیده» با افتخار، آگاهی، ایمان و شجاعت و فداکاری در تاریخ ثبت شده است. چرا که وی حضور پر رنگ دانش‌آموزان را در جبهه‌های دفاع مقدس از زاویه به در آورد و در نور قرار داد تا همگان ببینند که غیرت در این مرز و بوم ربطی به سن و سال ندارد و کودکان و نوجوانان نیز از این موهبت، بهره‌های فراوان برده‌اند.

در دوران دفاع مقدس به هیچ روی، معیار کوچک و بزرگی، اندازه قامت و جثه، کم و زیادی سن نبود. هر آنکه دلی رهاتر از قیود داشت بزرگتر از همه بود و مقامی بالاتر داشت. چنان که حضرت امام (ره) در پیامی به مناسبت شهادت «محمدحسین فهمیده»، این نوجوان را «رهبر» نامیدند.

شاید اکنون پس از گذشت قریب به بیست و چند سال از دوران دفاع مقدس، برای بسیاری از نوجوانان و جوانان که آن دوران را درک نکرده اند این سوال پیش آید که چگونه این فوج عظیم از جوانان و نوجوانان، بزرگسالان و پیران، جان بر کف نهاده عازم جبهه‌ها می‌شدند؟

چگونه دانش‌آموزی که باید به فکر تحصیل و کسب علم می‌بود با اجازه و یا حتی بی‌اجازه والدین و با مشقات فراوان، راهی مناطق جنگی می‌شد؟

جواب این همه را باید در کلام حضرت امام خمینی (ره) جست. امام راحل از مردم، با مردم و در کنار مردم بود. با زبان مردم با ایشان سخن می‌گفت.

امام خمینی (ره) به نوجوانان و جوانان، به عنوان کسانی که هنوز تجربه کارهای خطیر را نداشته و خام هستند نمی‌نگریست بلکه، با چشم جان بین، ایمان شگرف آنان را نظاره می‌کرد از این رو است که در پیام سالروز تشکیل بسیج مستضعفان اعلام کردند: «شما عزیزان و جوانان بزرگوار باید بدانید که حفظ و حراست اسلام و کشور اسلامی و دین حق از بزرگترین طاعاتی است که از صدر عالم تاکنون، انبیاء معظم و اولیاء بزرگ (صلوات‌الله علیهم اجمعین) در راه آن کوشش توان فرسا نموده و از هیچ فداکاری دریغ ننموده‌اند؛ تربیت و تعلیم فنون نظامی در راه این هدف، ارزنده‌ترین ارزش‌هاست و تا شما جوانان بیدار با این شور و شعور در صحنه حاضرید، به کشور و جمهوری اسلامی آسیب نخواهد رسید». امام، حفظ و حراست از نظام را در اولین گام، مسئولیت جوانان می‌دانستند نه مسئولین و نیروهای مسلح.

و در کلامی دیگر از ایشان آمده است: «امروز جمهوری اسلامی ودیعه ای است که از جانب خداوند متعال، به ملت ایران سپرده شده و همه جا از زن و مرد و پیر و جوان در حفظ این ودیعه، مسئول هستیم».

این جملات، تنها قطره‌ای از دریای اعتمادی است که امام به جوانان و ملت داشتند. اینها همه سبب می‌شد که محصلان نیز خود را در بطن این جریان بدانند.

آنان خود را جدای از ملت و جوانان نمی‌دانستند. امام، دفاع از کشور و نظام را از اهم واجبات می‌خواندند و کدام مسلمانی بود که اهم واجبات را فرو گذاشته و به واجبات بی‌خطر شخصی پناه برد.

این چنین است که شهید فهمیده، نماینده نوجوانان و دانش‌آموزانی است که با حضور در جبهه‌ها، یا در زمره روزی‌خوران خوان گسترده خداوند در آمدند و یا چون بعضی دیگر، خاک جبهه‌ها را به اهدای عضوی از بدن مطهر خود متبرک ساختند.

امید آنکه شور و شعور آن بزرگان کوچک، جریانی مستمر و خروشان باشد و دانش‌آموزان امروز و فردای این خاک را سیراب نماید .

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار