گزارش دفاع مقدس از جدیدترین تحولات عراق و سوریه/

سوریه: آغاز عملیات آزادسازی «جوبر» در دمشق/عراق:‌ آمرلی در آستانه آزادسازی از محاصره داعش

سقوط فرودگاه طبقه و گذرگاه مرزی قنیطره و آغاز عملیات آزادسازی «جوبر» در دمشق توسط ارتش سوریه مهمترین تحولات میدانی و امنیتی سوریه و آغاز عملیات شکست حصر «آمرلی»، درخواست العبادی برای تشکیل سریع دولت و اعزام نظامیان آلمانی به اربیل مهمترین تحولات میدانی و امنیتی عراق در روزهای اخیر است.
کد خبر: ۲۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷ - 30August 2014

سوریه: آغاز عملیات آزادسازی «جوبر» در دمشق/عراق:‌ آمرلی در آستانه آزادسازی از محاصره داعش

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری دفاع مقدس، دو کشور عراق و سوریه به دلیل همجواری و فعالیت گروه تروریستی تکفیری «داعش» در آنها، شاهد تداخل در دو حوزه امنیتی و میدانی است و به همین دلیل در گزارش زیر به هر دو کشور توامان پرداخته میشود.
 
تحولات میدانی سوریه
 
تصرف فرودگاه نظامی طبقه از سوی داعش

در حوزه تحولات میدانی سوریه بیشک سقوط فرودگاه نظامی «طبقه» در استان رقه طی هفته گذشته که مهمترین دژ گروه تروریستی تکفیری «داعش» در سوریه به شمار میآید، مهمترین رخ داد میدانی در عرصه سوریه تلقی میشود.

سقوط فرودگاه نظامی طبقه به دست داعش، به این معناست که استان رقه به صورت کامل از سیطره دولت سوریه خارج میشود و تمام مناطق این استان به دست داعش میافتد.

سقوط این فرودگاه به نظر بسیاری از کارشناسان امری پیش بینی شده بود، چون استان رقه در حال حاضر در اولویت دولت سوریه نیست. به لحاظ اولویت بندیهای میدانی و امنیتی ارتش سوریه درحال حاضر تمایل چندانی به عملیات گسترده در مناطق مختلف شرقی و شمالی این کشور که دو استان رقه و دیر الزور را در برمیگیرد، ندارد، بلکه پاکسازی مناطقی همچون قلمون و مرز لبنان و اردن و تثبیت استحکامات در مناطق شمال شرقی در اولویت میدانی ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی این کشور قرار دارد و این میتواند، یکی از دلایل سقوط فرودگاه نظامی طبقه باشد.
 
جوبر مهمترین کانون عملیاتی ارتش سوریه در دمشق

پس از تحولات طبقه، دومین کانون تحولات میدانی سوریه را باید در استان دمشق و منطقه «جوبر» جستوجو کرد، جایی که به لحاظ اقتصادی یکی از مهمترین کانونهای استان دمشق به شمار میآید و پس از آزادسازی شهرک استراتژیک «ملیحه» در ریف دمشق به هدف بعدی عملیاتهای ارتش سوریه تبدیل شده و یگانهای ارتش عملیات گستردهای را در این شهر با هدف آزادسازی آن از روز پنجشنبه آغاز کردهاند، به گونهای که در اولین روز این عملیات بیش از 250 تروریست به هلاکت رسیدند.

ارتش سوریه عملیات آزادسازی حوبر را «سپر دمشق» نامیده و هدف از آن را تامین امنیت شهر دمشق تا پاکسازی کامل جوبر اعلام، اما تاکید کرده که عملیات ارتش سوریه در این شهر به دلیل وجود شبکهای از تونلهای زیر زمینی و کانالهای حفر شده توسط تروریستهاست که از آن برای تردد، ذخیره سلاح و مهمات، انهدام خیابانها و مقرهای و تجمعات نیروهای ارتش سوریه، ساخت بیمارستانهای میدانی استفاده میشود و کار پیشروی برای نیروی ارتش سوریه را بسیار سخت و زمانبر میکند، با این حال درگیریها میان دو طرف با شدت هرچه تمامتر در جریان است.
 
سقوط گذرگاه مرزی قنیطره/آزادسازی شهرک مرزی جبه

استان قنیطره، سومین کانون درگیریها در هفته گذشته در سوریه بود، حمله گسترده گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» به گذرگاه مرزی قنیطره که هم مرز با منطقه جولان اشغالی است، با تصرف این گذرگاه توسط این گروه تروریستی در روز چهارشنبه همراه بود، در حالیکه در این حمله جبهه النصره به شدت از سوی ارتش رژیم صهیونیستی حمایت میشد و تحت پوشش آتش ارتش رژیم صهیونیستی قرار داشت.
 
ربوده شدن 43 حافظ صلح سازمان ملل

در همین راستا سازمان ملل متحد پنجشنبه گذشته در بیانیهای اعلام کرد، گروه تروریستی جبهه النصره، دستکم 43 نفر از حافظان صلح سازمان ملل متحد را در بلندیهای جولان، ربوده است.

دفتر رسانهای سازمان ملل متحد در این بیانیه اعلام کرد: این نیروهای حافظ صلح درپی تشدید درگیریها میان ارتش سوریه با تروریستهای تکفیری النصره به اسارت عناصر این گروه درآمده و تاکنون از سرنوشت آنها هیچ خبری در دست نیست.

ارتش سوریه از روز پنجشنبه عملیاتی را برای باز پس گیری گذرگاه مرزی قنیطره آغاز کرد که آزادسازی شهرک مرزی «جبه» را به دنبال داشت.
 
کشف اطلاعات ساخت بمب شیمیایی توسط داعش

این درحالی است که نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده، یک دستگاه لپتاپ متعلق به تروریستهای داعشی، حاوی اطلاعاتی درباره سلاحهای کشتار جمعی و بمبهای شیمیایی دارای ویروس طاعون به دست ماموران امنیتی آمریکایی افتاده است.

فارین پالیسی در گزارش خود نوشته است که این لپتاپ توسط «ابو علی»، یکی از سرکردگان گروههای تروریستهای مسلح وابسته به «ارتش آزاد» به نمایش درآمده و وی اعلام کرده، این لپتاپ از گروههای تروریستی تکفیری «داعش» و پس از تصرف یکی از مقرهای داعش در استان ادلب که از آن عقبنشینی کرده بودند، به دست آمده است.

فارس پالیسی در ادامه این گزارش تصریح میکند که در این لپتاپ اطلاعاتی درباره سلاحهای بیولوژیک هم وجود داشته است و میافزاید: اسناد نشان میدهد، صاحب لپتاپ یک دانشجوی تونسی رشته شیمی بوده که به داعش پیوسته است.
 
تحولات میدانی عراق
 
2 انفجار تروریستی در کربلا

مهمترین تحولات امنیتی عراق در هفته گذشته را باید در وقوع دو انفجار ترویستی در کربلای معلی به موازات وقوع انفجارهای تروریستی مشابه در استان بغداد ملاحظه کرد. این انفجارها اگرچه در کربلا تلفاتی را به همراه نداشتند، اما میتواند، زنگ خطر نفوذ عناصر تروریستی انتحاری به این شهر مقدس باشد.
 
آمرلی هدف اصلی عملیات ارتش عراق

اما درحال حاضر شهر «آمرلی» مهمترین کانون عملیاتهای ارتش عراق برای در هم شکستن محاصره این شهر توسط عناصر وابسته به گروه تکفیری «داعش» است که این شهر را بیش از 75 روز است، به محاصره درآورده و اهالی آن در شرایط بسیار بدی قرار دارند.

در این راستا صرف نظر از حرکت نیروهای امنیتی و ارتش عراق به سمت این شهر، نیروهای داوطلب دفاع مردمی عراق نیز از شهر خانقین به سمت آمرلی به حرکت درآمده و هم اکنون در حوالی این شهر قرار دارند.
همزمان با این پیشروی نیروهای پیاده نظام، نیروی هوایی ارتش عراق نیز مواضع گروه تکفیری داعش اطراف آمرلی را به شدت بمباران کرد. این درحالی است که ارتش عراق برخلاف آنچه گروههای تکفیری وابسته به داعش پیش بینی میکردند، به جای انتخاب محور طوزخورماتو (از شمال آمرلی) برای آزاد سازی این منطقه، ناحیه العظیم (در جنوب آمرلی) را برای آغاز عملیات خود انتخاب کرد.
 
هلاکت 24 داعشی در الانبار

جدیدترین تحولات میدانی استان الانبار در غرب عراق نیز از هلاکت 24 نفر از تروریستهای تکفیری داعشی از جمله تعدادی از سرکردگان این گروه در حملات هوایی و توپخانهای ارتش عراق به شهر فلوجه در این استان حکایت دارد.
 
تخلیه بخش غربی موصل توسط داعش

این درحالی است که در روز پنجشنبه گذشته «سعد البران» یکی از شیوخ عشائر موصل تصریح کرد که تکفیریهای داعش از بخش غربی شهر موصل خارج شدها و عناصر آن به سوی بخش شرقی که شامل فرودگاه، ساختمانهای دولتی و پایگاه نظامی «الغزلانی» است، به حرکت درآوردهاند.

وی ادعا کرده بود: بخش غربی موصل کاملا از افراد مسلح تخلیه شده و داعش مسئولیت آن را به تعدادی از ساکنان این شهر که با تکفیریها ائتلاف کردهاند، سپردهاند. آنها پیش از ترک غربی موصل، شماری از افسران ارتش سابق و گروههای مسلح و تعدادی از توابین نیروهای امنیتی را دستگیر و با خود به بخش شرقی منتقل کرده و آنها را در ساختمانهای دولتی نزدیک به شورای استانداری نگه داشتهاند.

این شیخ عشائر عراق گفت: هواپیماهای ناشناسی از هفته گذشته بر فراز شهر پرواز میکنند و با پخش شبنامه از مردم میخواهند که از همکاری با داعش و تسلیم شدن خودداری کنند، زیرا به زودی این شهر از حضور تکفیریها پاکسازی خواهد شد.
 
درخواست العبادی برای تشکیل هرچه سریعتر دولت

در عرصه سیاسی نیز «حیدر العبادی»، نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه عراق از گروههای سیاسی این کشور خواست تا سریعتر کاندیداهای خود برای وزارتخانهها را اعلام کنند.

العبادی از جریانات سیاسی خواسته تا طی دو روز آینده گزینههای خود برای سمتهای وزارتی را معرفی و از روز اول تشکیل حکومت برنامههایشان را برای کار با دولت هماهنگ کنند. نخست وزیر عراق تصریح کرد که بر اصل همکاری با همه طرفهای سیاسی و توصیههای مرجعیت عراق پایبندی است.
 
اعزام نظامیان آلمانی به اربیل

از استان اربیل نیز گزارش شده که ارتش آلمان در راستای کمک نظامی و بشر دوستانه به عراق در مبارزه با تروریسم، 6 نظامی خود را به شمال این کشور اعزام و اعلام کرد که این افراد به منظور اقدامات غیرنظامی به عراق اعزام شدهاند و از چهارشنبه گذشته مسئولیت دیپلماتیک خود را در اربیل آغاز کردهاند. براساس اعلام برلین، وظیفه این نظامیان انجام هماهنگیهای لازم میان برلین، اربیل و بغداد برای انجام کمکهای مدنی و نظامی است.

نظر شما
پربیننده ها