ناگفته‌هایی از منش منصور ستاری به روایت سرتیپ دوم نیک‌بخش:

فرمانده‌ای که بر قلب‌ها فرماندهی می‌کرد/ توانمندهای ستاری در عرصه هوایی شکوفا شد

همرزم شهید ستاری گفت: توانمندی شهید ستاری در سه عرصه دانش تخصصی، عملیاتی و فرماندهی خصوصیت بارزی بود که کم‌تر فرمانده‌ای از آن برخوردار بود و در کنار آن با نگاه خالصانه‌ای که داشت، بر قلب‌ها مدیریت می‌کرد.
کد خبر: ۲۶۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ - 06November 2017

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، همواره ابعاد ناگفته‌ای هست از آن‌هایی که قهرمانانه به دنبال دیده نشدن بودند. آن‌هایی که کمک به بهتر شدن جامعه، از راحتی و آسایش برایشان مهم‌تر و ارزنده‌تر بود. یکی از این بزرگواران در دوران دفاع مقدس شهید منصور ستاری است. امیرسرلشکر منصور ستاری در 15 دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمانش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های وی به سراغ سرتیپ دوم خلبان نیک‌بخش‌حبیبی رفتیم که از کسانی است که توانمندی تخصصی، فنی و عملیاتی شهید ستاری را از نزدیک شاهد بوده است، رفتیم تا ناگفته‌های او از این نابغه پدافند هوایی را بشنویم. در ادامه ماحصل گفت‌وگو را می‌خوانید:

تخصص و توانمندی منحصر به فردشهید ستاری

شهید ستاری به زعم و عقیده همرزمان‌اش از همین اندک افرادی به شمار می‌رفت که دانش فنی و تخصصی او کمک حال عرصه دفاع هوایی کشور بود و تلاش‌اش موجب شد تا بسیاری از دستاوردها و توانمندی‌هایش راه بگشاید ولی خودش دمی نیاساید.

شهید ستاری سال 1345 وارد عرصه خدمت در عرصه هوایی شد و سال 1373 به شهادت رسید، یعنی 28 سال به کشور خدمت کرد. از این مدت هشت سال را فرمانده خدمتگزار کشورش بود. توانمندی‌هایش از سه بعد دانش فنی و تخصصی، عملیات و جنگ و تجربیات دفاع مقدس در عرصه سازندگی درخور توجه است.

فرمانده‌ای که بر قلب‌ها فرماندهی می‌کرد/ توانمندهایش در عرصه هوایی شکوفا شد

با نیم نگاهی به زندگی شهید ستاری و علاقه‌اش به نوشتن در می‌یابیم که تا چه اندازه به کسب دانش و تخصص علاقه داشت و در حالی به مجلات مطلب می‌داد که ستوان بود.

او کسی است که به دانش تخصصی در حوزه عملکرد مسئولیتی خودش نیز آشناست و دوست دارد این دانش را در معرض قضاوت و ارزیابی قرار دهد.

افراد این چنینی همواره مظلوم واقع می‌شوند و کم‌تر از آن‌چه که انجام داده‌اند نام و نشانی از خدماتشان به جای می‌ماند. باوری هست که عموماً گفته می‌شود، معمولا فرماندهانی هستند که دانش ندارند ولی فرماندهی می‌کنند و در کارشان موفق‌اند، در مقابل دانشی‌ها هم نمی‌توانند فرماندهی کنند، اما با وجود شهید ستاری، این باور نقض شد.

شهید ستاری، نمونه بارز مدیران و فرماندهانی بود که دانش و تخصص را در کنار توانمندی راهبری و هدایت یک جا جمع کرده بود. کسانی که با او محشور بودند از این منظر به خوبی ستاری را پذیرفته و باور داشتند. در حوزه فایتر کنترلر شاید یک یا دو نفر دیگر بودند که مانند شهید ستاری، توانمندی و دانش فنی را کامل مسلط بودند و این توانمندی در مشتشان بود. ستاری به خوبی می‌دانست چه کاری انجام می‌دهد. اگر هدایت را عهده دار بود، کمترین میزان ممکن نیرو را به سوی دشمن هدایت می کرد و توانمندی‌اش مثلاً در دادن مختصات دشمن با کمترین میزان خطا بود.

فرمانده‌ای که بر قلب‌ها فرماندهی می‌کرد/ توانمندهایش در عرصه هوایی شکوفا شد

این که چه عواملی به ستاری کمک کرد تا در این عرصه تا این اندازه توانمند باشد و دانش این حوزه را در خود تقویت کند به زمان تحصیل وی بر می‌گردد. احتمالاً جزو کسانی بوده است که دانش را یک نیاز اساسی و اصلی خود می دانست و مانند همه کسانی که در دانش و تخصص خود نابغه‌اند، مطالعه را محور قرار داده بود. آثار و توانمندی‌های شهید ستاری در دانش و تخصص، موجب شده است تا کارنامه ارزنده‌ای از ایشان به جای بماند.

توانمندی که در عرصه هوایی شکوفا شد

در جنگ توفیقاتی وجود دارد که نصیب هرکسی نمی‌شود، حضور در عرصه دفاع هوایی یکی از همین توفیق‌هاست. در حوزه برتری هوایی در حال حاضر هم ابرقدرت‌ها برای تحقق اهداف نظامی خودشان به نیروی هوایی متوسل می‌شوند. توفیقی که ستاری پیدا کرد این بود که توانمندی و استعدادش به خدمتِ برترین عرصه دفاعی و نظامی درآمد و آن‌جا شکوفا شد.

شهید ستاری به طور کامل با قدرت و دانش پدافند هوایی آشنا بود و این توفیق یعنی حضور در عرصه هوایی نصیب ایشان شد.

او با این عظمت و توان مأموریتی و قدرت بسیار بالای پدافند هوایی آشنا بود و می‌دانست این توانمندی می‌تواند نیروها را برای انجام عملیات در خاک دشمن و هزاران کیلومتر آن سوی مرزها توانمند سازد.

مانند شمشیری برنده بود که می‌تواند هر لحظه فرود بیاید و ستاری در این موقعیت با دانش و توانمندی که در خود داشت به خوبی خودش را نشان داد.

زمانی که در معاونت عملیات حضور داشت، یک ویژگی مثبتش این بود که به شدت با شهید بابایی هماهنگ شد. همچنین تجربه کار با یک نابغه جنگ به نام آقای هوشیار را داشت. هوشیار در معاونت عملیات پیش از شهید بابایی حضور داشت و توانمندی‌ها و مهارت‌هایی داشت. هوشیار، لیدر آکروجت بود و به عنوان یک خلبان خبره، دانش بالایی داشت. اگر شهید ستاری زنده بود، به عنوان یکی از افرادی که بر او تأثیر ویژه‌ای گذاشته است، حتما از هوشیار نام می‌برد.

ستاری در کنار کسی که اعجوبه رزم بود ادبیات رزم و جنگ را آموخت. شهید ستاری در هر سه بعد عملیاتی که لازم و ملزوم یکدیگر هستند یعنی دانش، عملیات و فرماندهی شخصیتی ارزشمند بود.

فرمانده‌ای که بر قلب‌ها فرماندهی می‌کرد/ توانمندهایش در عرصه هوایی شکوفا شد

ریزش در نیروی هوایی

ستاری یک شخصیت پدافندی است و از دل معاونت پدافند هوایی برآمده است. در طول دوران دفاع مقدس، معاونت عملیات پدافند هوایی و فرماندهی ستاری، می‌بینیم که او در دوره‌ای که زاویه‌ها و اختلاف‌ نظرهای جدی در میان برخی از فرماندهان بوجود آمد، او کم‌ترین تنش و زاویه را با بالاسری های خودش داشت.

اگر چه در زمان انقلاب نیروی هوایی پیشتاز میدان بود، اما نفوذ تندروها موجب شد که مشکلاتی در نیروی هوایی پدید بیاید. شاید همین نگاه مثبت و بدون نگرش منفی یا ریاکارانه‌اش بود که موجب شد حتی در انقلاب نیز هوای بسیاری از فرماندهانی را که در فرآیند ارزیابی بودند، داشته باشد.

عموم فرماندهان، نگرشی مثبت به شهید ستاری داشتند و این ویژگی یک فرد کَیِّس و هوشمند محسوب می‌شود. ستاری در حد اعلا از این هوش و ذکاوت در مدیریت و هدایت برخوردار بود.

او یاد گرفته بود کار خود را با خلوص نیت انجام دهد و بر همین مبنا، هرکه در کنار او قرار می‌گرفت، او را می‌پذیرفت و با درک این نیت، مشکلی پیدا نمی‌کرد.

فرمانده‌ای که بر قلب‌ها فرماندهی می‌کرد/ توانمندهایش در عرصه هوایی شکوفا شد

خلوص نیتی که موجب شد بر دل ها فرماندهی کند

دیدگاه شهید ستاری، دیدگاهی مثبت عاری از بدبینی و با خلوص نیت بود. ستاری این راز بزرگ را فراگرفته بود و خودش در این راه حرکت می‌کرد، راهی که بر دانش و تخصص و توانمندی اش در هدایت و مدیریت قلب ها پیش گرفته بود.

این ویژگی برجسته‌ی شهید ستاری بود زیرا او بر دانش و تخصص‌اش تکیه داشت و چنین دانش و تخصصی را اگر فرمانده از او می‌خواست، مخلصانه در اختیارش قرار می‌داد و این در حالی بود که چشم طمعی به جایگاهش نداشت. این را فرماندهان و همرزمان شهید ستاری به درستی حس می‌کردند و همین موضوع موجب شد تا به معنای واقعی بر دل‌ها فرماندهی کند.

پایان پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها