معرفی شهدا (13)؛

ستارگانی از خطه کویر که آبان‌ماه درخشیدند

رزمندگان جان برکف استان یزد با حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و در دفاع از اسلام و کشور اسلامی کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند و در این راه شهدای بسیاری تقدیم اسلام و انقلاب شد.
کد خبر: ۲۶۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ - 08November 2017
دلاور مردانی از خطه کویر که مهرماه پر کشیدندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، شهیدان «حسن جعفری میمونه»، «سید ابوتراب شریعتی باجگان»، «محمد حاجی قاسمی»، «سید عباس اطهری انارکی»، «عباس اسلامی کلانتری»، «عباس‌علی سلطانی»، «علی‌محمد باروت کوب‌زاده»، «یدالله حاجی زینلی»، «احمد خان‌بابایان»، «جعفر خراسانی گرده‌کوهی»، «حسن دهقان بهابادی»، «حسین میرحسینی»، «سید حسین میرطالبی‌پور»، «عبدالوحید قادری‌نسب»، «علی‌بمان نخودی‌زاده»، «علی حاتمی»، «غلامرضا حاجی حسینی»، «کامران شمس»، «کمال اسلامی»، «محمدرضا استقامت»، «محمدعلی سلمانی» و «محمدکاظم خان‌بیوکی» شهدایی از استان یزد هستند که در آبان‌ماه به خیل کاروان شهیدان پیوستند که در ادامه به طور خلاصه این شهدا را معرفی می‌کنیم.

شهید حسن جعفری میمونه

يكم فروردين 1344، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمد، راننده بود و مادرش خديجه نام داشت. تا چهارم ابتدايی درس خواند. كمک راننده بود. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. هفتم آبان 1365، با سمت راننده تانكر آب در بمباران ­هوايی اسلام­‌آباد غرب به شهادت رسيد. پيكر او را در گلزار شهدای ميمونه رستاق تابعه شهرستان اشكذر به خاک سپردند.

شهید سید ابوتراب شریعتی باجگان

دوازدهم اسفند 1339، در روستای ده‌علی از توابع شهرستان كوهبنان به دنيا آمد. پدرش سيد علی در معدن كار می‌كرد و مادرش زهرا نام داشت. تا دوم متوسطه در رشته مكانيک درس خواند. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. هشتم آبان 1363، با سمت تک‌تيرانداز در منطقه خلجيان سنندج هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به قلبش به شهادت رسيد. پيكر وی را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند.

شهید محمد حاجی قاسمی

يكم ارديبهشت 1345، در شهرستان يزد ديده به جهان گشود. پدرش عباس، منقل‌ساز بود و مادرش ربابه نام داشت. تا پايان دوره راهنمايی درس خواند. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. هشتم آبان 1366، با سمت تک‌تيرانداز در نهر عنبر توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به سر و سينه، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند. برادرش علی نيز به شهادت رسيده است.

شهید سید عباس اطهری انارکی

بيست و پنجم شهريور 1343، در شهرستان زرند به دنيا آمد. پدرش سيدعبدالرحيم، كارگر معدن بود و مادرش بی‌بی فروغ نام داشت. تا پايان دوره راهنمايی درس خواند. نقاش ساختمان بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. دهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در موسيان هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به شهادت رسيد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين شهرستان يزد به خاک سپردند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

من بهترین راه‌ها را رفتم و به بهترین آرزوهایم رسیدم.

ای برادران دعا و استغفار را از یاد نبرید که بهترین درمان‌ها برای تسکین دردهاست.

ای جوانان نکند که در رختخواب ذلت بمیرید که حسین (ع) در میدان نبرد شهید شد.

شهید عباس اسلامی کلانتری

چهارم ارديبهشت 1346، در شهرستان تهران به دنيا آمد. پدرش غلامرضا، راننده بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا دوم راهنمايی درس خواند. كارگر كارخانه ريسندگی بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. دهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در موسيان توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به دست و پا، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرين شهرستان يزد واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

اسلام و مسلمین را یاری کنید و از هیچ کوششی دریغ نورزید.

راه شهیدان که دنباله‌رو حسین (ع) است ادامه دهید.

دست از روحانیت اصیل این رهروان حق و حقیقت بر ندارید.

شهید عباس‌علی سلطانی

پانزدهم ارديبهشت 1345، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمدحسين، كشاورزی می‌كرد و مادرش ربابه نام داشت. دانش‌­آموز سوم راهنمايی بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. دهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در موسيان توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به سر و صورت، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای روستای گردفرامرز تابعه زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

خدایا هدف من چیزی جز خشنودی تو و تحقق دین مبین اسلام چیزد یگری نیست.

درراه انقلاب تا میتوانید کمک و مساعدت نمایید که این انقلاب به حق انقلاب الهی است.

مرگ روزی به سراغ ما می آید اما چه بهتر که در حال مبارزه حق بر علیه باطل باشد.

شهید علی‌محمد باروت‌ کوب‌زاده

دوم بهمن 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حسين، در كارخانه كار می‌كرد و مادرش بی‌بی فاطمه نام داشت. دانش‌آموز سوم متوسطه در رشته اتومكانيک بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. دهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در موسيان توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به قلب، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش واقع است. برادرش ميرزاعباس نيز به شهادت رسيده است.

فرازی از وصیت‌نامه شهید:

ای ملت مسلمان اگر می‌خواهید سعادت‌مند باشید به دستورات اسلامی عمل کنید.

ای مردم امام را تنها نگدارید و رهنمودهایش را گوش کنید.

روحانیت مبارز را تنها نگذارید و دور آنها را بگیرید.

شهید یدالله حاجی‌زینلی

پانزدهم آبان 1346، در شهرستان تهران به دنيا آمد. پدرش محمدعلی، بنا و معمار بود و مادرش بی‌بی صغری نام داشت. تا پايان دوره راهنمايی درس خواند. تعميركار خودرو بود. به عنوان پاسدار وظيفه در جبهه حضور يافت. دهم آبان 1365، با سمت تيربارچی در خرمشهر بر اثر اصابت گلوله به سينه، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای محله كوچه‌بيوک شهرستان يزد واقع است.

شهید احمد خان‌بابایان

دهم فروردين 1345، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حشمت‌الله، كارگر بنايی بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. صافكار خودرو بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در عين‌­خوش توسط نيروهی عراقی به شهادت رسيد. مزارش در گلزار شهداي محله رحمت‌آباد زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

هدف ما اسلام و قرآن بود.

ما برای پیاده شدن قانون الهی از تمام چیزها دست برداشته و خود را برای شهادت آماده کرده‌ایم.

برای پیروزی کامل انقلاب پیرو امام باشید و متفرق نشوید.

شهید جعفر خراسانی گرده‌کوهی

دوم فروردين 1330، در روستای گرده كوه از توابع شهرستان مهريز به دنيا آمد. پدرش معصوم‌علی، خواربارفروش بود و مادرش زهرا نام داشت. در حد خواندن و نوشتن سواد آموخت. كشاورز و بنا بود. سال 1353 ازدواج كرد و صاحب دو پسر و يک دختر شد. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. یازدهم آبان 1361، با سمت تيربارچی در موسيان توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به سينه به شهادت رسيد. پيكر وی را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند. برادرش تاج‌محمد نيز شهيد شده است.

شهید حسن دهقان بهابادی

بيستم دی 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش علی، كارگر بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا پايان دوره راهنمايی درس خواند. كارگر بنايی بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت آرپی‌جی‌زن در عين‌خوش توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به سر، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند. او را امير نيز می‌ناميدند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

پیروی کنید از قرآن و اطاعت کنید از ولایت فقیه.

دنیا چیزی نیست جز محل امتحان و آزمایش.

ای برادران با رساندن پیام خون من به امت حزب‌الله سنگرها را از مردان راستین خدا پر کنید.

شهید حسین میرحسینی

دهم فروردين 1336، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش عباس (فوت 1348) و مادرش فاطمه نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. سال 1357 ازدواج كرد و صاحب يک دختر شد. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم فروردين 1361، با سمت آرپی‌جی‌زن در عين‌خوش توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به سر، شهيد شد. مزار او در امامزاده سيد جعفرمحمد زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

در هر کاری خدا را شاهد اعمال خود بدانید و لحظه‌ای از یاد خدا غافل نباشید.

خواهرانم مسئولیت مادر بودن به خاطر تربیت صحیح فرزندان سنگین‌ترین است.

بدانید که از خدا آمده‌ایم و به خدا بر می‌گردیم.

شهید سید حسین میرطالبی‌پور

بيست و پنجم خرداد 1340، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش سيد رضا (فوت 1351) و مادرش فاطمه (فوت 1361) نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته راه و ساختمان درس خواند. پاسدار كميته انقلاب اسلامی بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت آرپی‌جی‌زن در موسيان غرق شد و به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

راه حسین (ع)، پسر پیغمبر را پیرو باشید.

با هوشیاری مواظب افراد ناصالح باشید.

با حضور خود در صحنه مشت محکمی بر دهان جنایتکاران بزنید.

شهید عبدالوحید قادری‌نسب

دوازدهم تير 1342 در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمدحسن، كارمند بانک بود و مادرش بی بی خديجه نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته رياضی درس خواند و ديپلم گرفت. به عنوان پاسدار در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت فرمانده دسته در عين‌خوش توسط نيروهای عراقی بر اثر خفگی در آب به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهداي خلدبرين زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیت نامه شهید:

صفوف خود را در شهرها و پشت جبهه ها متشکل و فشرده کنید.

جهاد اکبر و جهاد اصغر هر دو وظیفه یک مسلمان است.

جهاد اکبر یعنی ما بر پایه مکتب، هر چه بیشتر مکتبی و خط امامی باشیم و دارای فضایل و اخلاق اسلامی بیشتر بوده.

شهید علی بمان نخودی زاده

يكم تير 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حسن، خواربارفروش بود و مادرش سكينه نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. بنا و معمار بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت تک تيرانداز در موسيان توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به گردن و پا، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) خيرآباد زادگاهش قرار دارد. برادرش محمدكاظم نيز به شهادت رسيده است.

فرازی از وصیت نامه شهید:

من شهادت را یک وظیفه می دانم.

شما ای امت رزمنده پیام آور خون شهیدان باشید.

شهید علی حاتمی گردفرامرزی

پانزدهم آذر 1343، در روستاي گردفرامرز از توابع شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمد، كشاورز بود و مادرش ربابه نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. كارگر كارخانه و راننده بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت آرپی‌جی‌زن در عين‌خوش توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش گلوله به سر و گردن به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

از روحانیت پشتیبانی کنید و یاور صدیق آنان باشید.

من راهم را انتخاب کردم و تا آخرین قطره خون ایستاده و به یاری خدا خواهم ایستاد.

صبر و استقامت پیشه کنید که خدا با صابران است.

شهید غلامرضا حاجی‌حسینی

بيست و سوم دی 1346، در شهرستان مشهد به دنيا آمد. پدرش محمدعلی، كشاورز بود و مادرش ربابه نام داشت. تا دوم ابتدايی درس خواند. كارگر آهنگری بود. از سوی جهادسازندگی به عنوان كارگر بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1362، با سمت جهادگر در ايلام بر اثر سوختگی شديد ناشی از انفجار آبگرمكن مجروح و يک‌ماه بعد در يكی از بيمارستان‌های تهران به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهدای شهرستان اشكذر واقع است.

شهید کامران شمس‌اناری

دهم تير 1341، در شهرستان اهواز به دنيا آمد. پدرش نعمت‌الله، در ژاندارمری كار می‌كرد و مادرش نصرت نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند. بافنده بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در موسيان توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به قلب، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرين شهرستان يزد واقع است. او را شاپور نيز می­‌ناميدند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

ای خواهرانم حجاب شما سنگر شماست و دشمنان جمهوری اسلامی از حجاب شما می‌ترسند.

دعای امام یادتان نرود.

شهید کمال اسلامی مهرجردی

دوم تير 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمدحسين (فوت 1351) در كارخانه پتوبافی كار می‌كرد و مادرش بی‌بی‌­فاطمه نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته رياضی درس خواند و ديپلم گرفت. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در عين‌خوش توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش خمپاره به قلب و پا، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

سفارشم به برادران این است که هرگز نسبت به انقلاب بی‌اعتنا نباشید.

بیشتر دعا کنید که سلاح دعا از تیغ شمشیر برنده‌تر است.

از خواهرم می‌خواهم که بیشتر به معنویات توجه کنید.

شهید محمدرضا استقامت علی‌آبادی

پانزدهم خرداد 1342، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حسين، كارگر بود و مادرش رقيه نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته ساختمان درس خواند و ديپلم گرفت. بنا بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت آرپی‌جی‌زن در عين خوش توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به شهادت رسيد. پيكر او را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

همیشه بیدار و هوشیار باشید که شیطان در کمین است و هرلحظه می‌کوشد تا لغزشی در شما به وجود آورد.

پیام به برادرانم دارم که قرآن، نهج البلاغه و درس‌های خود را خوب بیاموزند.

صبور و استوار باشید که خداوند صابران را دوست دارد.

شهید محمدعلی سلمانی شورکی

يكم مهر 1341، در ميبد به دنيا آمد. پدرش اكبر، كشاورز بود و مادرش سلطان نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. بنا بود. سال 1360 ازدواج كرد و صاحب يک پسر و يک دختر شد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در موسيان بر اثر خفگی در آب شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای شهيديه زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

ای برادران هوشیار باشید که این ضد انقلاب‌ها را به زودی سرنگون کنید.

غیرا ز اسلام و قرآن به چیز دیگری فکر نکنید.

زندگی یک کلاس درس بیش نیست که انسان دیر یا زود امتحان پس می‌دهد.

شهید محمدکاظم خان‌بیوکی

يكم مرداد 1344، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش بمانعلی، اغذيه‌فروش بود و مادرش خانم‌سلطان نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. گچ‌كار، بنا و معمار بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. يازدهم آبان 1361، با سمت تک‌تيرانداز در عين خوش هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به پا، شهيد شد. پيكر وی را گلزار شهدای محله كوچه‌بيوک زادگاهش به خاک سپردند. او را امير نيز می‌ناميدند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

خواهر شما با صبر انقلابی همچون حسین و زینب همچون کوه در برابر منافقین بایستید.

دعای توسل و دعای کمیل و ندبه را فراموش نکنید که دعا اسلحه انبیا است.

آماده انجام ماموریت که خدمت اسلام است می‌باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار