داستان زنان آرمانخواه گمنام

کتاب «دخیل عشق» داستان زنان آرمان‌خواه گمنام کشورمان است. زنانی که قهرمان‌های پشت خاکریزها و جبهه‌ها بودند.
کد خبر: ۲۶۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ - 07November 2017
داستان زنان آرمانخواه گمنامبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، می‌شود به اندازه همه آدم‌هایی که با جنگ مواجه شده‌اند، داستانی از جنگ داشت. چه سربازهایی که در خط مقدم مردانه ایستادند و جنگیدند به امید روزهای روشن و چه تمام آنهایی که در پشت جبهه‌ها جنگ بر سر خانه آن‌ها آوار شد.
 
قهرمان اکثر داستان‌های متولد شده پس از جنگ، مردانی بودند که خانه و خانواده‌ را برای هدف عالی‌تر رها کردند. آنها همیشه قهرمان داستان‌های ما هستند و خواهند بود، اما در سال‌های اخیر جنگ روی دیگر خود را در کتاب‌های داستان نشان داد. در سال‌های گذشته کتاب‌های منتشر شده در حوزه خاطرات و داستان‌های دفاع مقدس، روایتگر زنانی است که قهرمان‌های پشت خاکریزها و جبهه‌ها بودند. قهرمانانی که حالا بعد از قریب به 30 سال، بیشتر از زندگی آنها می‌شنویم؛ قهرمانان گمنام.

«دخیل عشق»، نوشته مریم بصیری، از جمله کتاب‌هایی است که به زندگی یکی از این قهرمانان می‌پردازد. این اثر که برای اولین‌بار از سوی انتشارات جمکران به چاپ رسیده،‌ با مطرح شدن در پنجمین دوره مسابقه کتاب و زندگی، بار دیگر مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت. کتاب داستان زنی به نام «حوریه» است که در زمان جنگ تحمیلی به عنوان پرستار در درمانگاه‌های خوزستان حضور داشته و بعد از جنگ، نذر می‌کند که تنها همسر یک جانباز شود تا بتواند از این طریق به مردانی که زندگی خود را بر کف دست نهاده و راهی جبهه شدند، خدمت کند.

با توصیف آسایشگاه جانبازان که حالا بعد از سال‌ها جنگ، خانه جانبازان شده است، مخاطب وارد داستان زندگی حوریه می‌شود. «دخیل عشق» داستان زنی آرمانگراست که تلاش دارد با خدمت به جانبازان، به آرمان‌های زندگی‌اش پایبند باشد. در کنار حوریه، شخصیت‌های دیگری نیز کم‌کم وارد داستان می‌شوند. شخصیت‌هایی که هر کدام نماینده یک تیپ شخصیتی در جامعه ما بعد از جنگ هستند؛ از کسانی که هنوز آرمان‌ها و جنگ تحمیلی برایشان دغدغه و مقدس است تا افرادی که سال‌های پس از جنگ، گرد فراموشی بر خاطرشان نشسته و هرآنچه بوده را فراموش کرده‌اند و یا افرادی که سعی دارند از حضورشان در جبهه‌، برای خود نام و نشانی درست کنند. «دخیل عشق» هرچند داستان یک زن است، اما به نوعی می‌تواند داستان هر کدام از ما باشد.

این اثر پیش از آنکه به عنوان کتاب پنجمین دوره مسابقه کتاب و زندگی معرفی شود نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. بنا به گفته مسئولان انتشارات جمکران، «دخیل عشق» پیش از این، 16 هزار نسخه فروش داشته و بعد از مطرح شدن در مسابقه کتاب و زندگی نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفته است، به طوری که در یک هفته حدود 10 هزار نسخه از آن به فروش رفته است. سبک روایت داستان، موضوع «دخیل عشق» و همچنین نثر روان و شیرین نویسنده، بر جذابیت کتاب افزوده است. داستان در مشهد می‌گذرد و از این جهت، فضای شهری مشهد، حاشیه‌ آن و زندگی مردم حاشیه‌نشین شهر، مشکلات اجتماعی شهر و ... از دیگر موضوعاتی است که در خلال داستان به آن پرداخته می‌شود.

هرچند گاه روایت‌های تو در تو، ملال‌انگیز شده و خواننده دوست دارد به اصل ماجرای کتاب و سرنوشت شخصیت اصلی آن برسد، اما باید گفت که «دخیل عشق» یک اثر جذاب و خواندنی است. اگر به داستان‌های دفاع مقدس علاقه دارید، این اثر می‌تواند در میان کتاب‌های کتابخانه‌تان قرار بگیرد.

پنجمین دوره مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» تا پایان آذرماه سال 96 ادامه خواهد داشت. دبیرخانه این اعلام کرده است برای گرامیداشت یاد و نام شهید حججی که از فعالان حوزۀ کتاب و مسابقۀ کتاب‌ و زندگی بود، از میان شرکت‌کنندگان دهه هفتادی، به پنج نفر جایزه ویژه دهه هفتادی‌ها اهدا خواهد کرد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها