سردار عظیمی مطرح کرد؛

سپاه از روز اول با همه تجهیزات برای کمک به مردم زلزله‌زده‌ پای کار بود/ امدادرسانی ۴ یگان نیروی زمینی سپاه به زلزله‌زدگان غرب کشور

فرمانده قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه اقدامات نیروی زمینی و قرارگاه نجف اشرف نزسا را برای کمک به زلزله زدگان تشریح کرد.
کد خبر: ۲۶۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ - 25November 2017
سپاه از روز اول با همه تجهیزات برای کمک به مردم زلزله‌زده‌ پای کار بود/ امدادرسانی ۴ یگان نیروی زمینی سپاه به زلزله‌زدگان غرب کشور
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به ویژه نیروی زمینی سپاه نقش مهمی در کمک به زلزله زدگان منطقه غرب کشور داشته و دارند. نیروی زمینی سپاه اقداماتی همچون آوار برداری، ایجاد ۶ بیمارستان صحرایی ، توزیع چادر و مواد غذایی و ارسال ست‌های سرویس بهداشتی و حمام سیار در قالب کانکس و ... را داشت. به همین منظور با سردار سرتیپ پاسدار محمدنظر عظیمی فرمانده قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه گفت‌وگو کردیم.
 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به ویژه نیروی زمینی سپاه چه اقداماتی را برای کمک به زلزله‌زدگان منطقه غرب کشور انجام داد؟

 اقداماتی از ابتدا انجام گرفته و یک بخشی از اقدامات در دست انجام است. در بحث اسکان و کانکس بین قرارگاه خاتم‌الانبیا و بنیاد مسکن بحث به صورت جدی در حال پیگیری است. سردار پاکپور در ابتدای بحران تصمیم گرفتند که این موضوع را پیگیری کنند و در این راستا برای کمک به هموطنان زلزله‌زده غرب کشور یگان‌های سپاه پاسداران و به ویژه نیروی زمینی سپاه به منطقه اعزام شدند. کارهای امدادی ما همچنان ادامه دارد و ما در کنار مردم عزیز منطقه غرب کشور هستیم.

زمانی که حادثه رخ داد، همه ارتباطات کامل قطع شد و برق‌ها رفت. اولین کاری که از سوی نیروی زمینی سپاه انجام گرفت؛ آماده باش به همه رده ها انجام شد و قرار بر آن شد که هر رده‌ای که توانمندی و تجهیزاتی دارد آماده شود و به سمت منطقه حرکت کند.

چه یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه در مناطق زلزله زده حضور یافتند؟

 تیپ انصارالحسین و گروه ۴۲ قدر به عنوان اولین رده‌هایی که در منطقه بودند، کار امداد رسانی را آغاز کردند و در منطقه ازگله به سرعت امدادرسانی‌های اولیه آغاز شد و کار نجات آغاز شد. در حقیقت کار نجات اولیه با کمک این دو رده با امکاناتی که وجود داشت صورت گرفت. برادران گردان تابعه تیپ انصارالحسین در ثلاث باباجانی به سرعت وارد عمل شدند و لشکر نبی اکرم هم برای کمک به سرپل ذهاب آمدند و کارهای امداد و نجات را انجام داد.

کار ازگله در ابتدای بحران را به برادران تیپ انصار الحسین و گروه ۴۲ قدر سپردیم و یگان های دیگر را به دلیل حجم خسارت به سرپل ذهاب فرستادیم. در اولین جلسه ستاد مدیریت بحران که ساعت ده صبح بود شرکت کردیم و مقرر شد که سپاه کار امدادرسانی روستاها را بر عهده بگیرد و ارتش کار امدادرسانی شهرها به خصوص سرپل ذهاب و قلعه شاهین را بر عهده بگیرد. ما بر همین اساس برنامه‌ریزی کردیم و قرارگاهی در سه راهی قره بلاغ در محل استقرار گردان تکاور لشکر ۲۹ زده شد و همانجا مدیریت صحنه مستقر شد.

رده های نیروی زمینی سپاه در چند محور کار امداد رسانی را انجام دادند؟

رده‌هایی که با امکانات و تجهیزات به ما اضافه شدند در ۴ محور وارد میدان شدند؛ لشکر نبی اکرم(ص)، تیپ انصار الرسول، آموزشگاه شهدا و گروه ۶۲ مومنون. برای هرکدام از این رده‌ها یک منطقه ماموریتی مشخص شد و مقرر شد که هر رده یک منطقه را بر عهده بگیرند و کار امداد رسانی را ادامه دهند.

برادران سپاه استانی و هوافضا هم با امکانات و ماشین‌آلات خود برای امدادرسانی اضافه شدند و بعضی از دستگاه‌های دیگر همچون ستاد کل نیروهای مسلح و رده‌های دیگر وارد میدان شدند و کار امدادرسانی را ادامه دادند. ما در شب اول بیش از ۲ هزار چادر تحویل گرفتیم و در همان شب همه را بین زلزله‌زدگان منطقه توزیع کردیم. نیاز مردم در روز اول آب و غذا و چادر بود که رده ها بر اساس برنامه‌ریزی که شده بود کار توزیع چادر و مواد غذایی را آغاز کردند.

چند گروه مهندسی از نیروی زمینی سپاه در ساعات اولیه وقوع زلزله در منطقه غرب کشور وارد منطقه شد؟

 سردار پاکپور در همان شب اول تصمیماتی اجرایی را برای کمک به زلزله زدگان گرفت و علاوه بر گروه ۴۲، گروه ۴۳ و گروه ۵۳ نیز برای کمک های مهندسی وارد منطقه شدند. یک قرارگاه مهندسی نیز پس از وقوع زلزله تشکیل شد که هدف آن علاوه بر کمک‌های غذایی و چادر ، آواربرداری اولیه برای خارج کردن سریع مصدومان بود.

بازگشایی مسیر مله‌سرانه به زرده از جمله اقداماتی بود که یگان‌های نیروی زمینی سپاه از همان ساعات اولیه وقوع زلزله پیگیری کردند و کارهای تکمیلی نیز انجام شد.

نیروی زمینی سپاه در حوزه بهداشت و درمان در ساعات اولیه بحرانی وقوع زلزله چه اقداماتی را انجام داد؟

 در اولین گام و در همان ساعات اولیه وقوع زلزله بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در منطقه سرپل ذهاب برای خدمت رسانی سریع و ضربتی مستقر شد. یک بیمارستان دیگر نیروی زمینی در جوانرود (بیمارستان شهید قاضی طباطبایی)، بیمارستان فوق تخصصی در سرپل ذهاب و دو بیمارستان در روستای کوئیک و سراب ذهاب مستقر شدند که همچنان مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیزمان در منطقه غرب کشور هستند.

برادران ما در تیپ انصار الحسین هم در منطقه شیخ صالح و ازگله کار خوبی را انجام دادند و مردم این دو منطقه بسیار از کمک این تیپ خرسند بودند. بیشترین کمک را به روستاهای اطراف ازگله و شیخ صالح و ... همین تیپ انصار الحسین انجام داد و این کمک‌ها با رضایت مردم همراه بود. در روستای شیخ صالح یک همکاری  بین تیپ انصار الحسین و مسئولین روستا انجام شد و کمک‌ها به سرعت به مناطق زلزله زده انجام شد. تیپ انصار الرسول در ثلاث باباجانی کار کمک به زلزله‌زدگان در این منطقه را پیگیری کردند و به خوبی توانستند کار امداد رسانی را انجام دهند.

در بحث اقدامات مهندسی، چه کارهایی توسط رده های زیر مجموعه نیروی زمینی سپاه در حوزه مسئولیتی قرارگاه نجف اشرف انجام دادند؟

در بحث اقدامات مهندسی کار دفن احشام، بسیار خوب و به جا بود که با کیفیت خوب و مهندسی صحیح انجام شد. نهایتا بر اساس تصمیم و تدبیر که گرفته شد؛ قرار بر احداث یک قرارگاه مهندسی با نام شهید جعفری در نزدیکی سرپل ذهاب مستقر شد.

با گذشت چند روز از زلزله غرب کشور،  وضعیت شهر دالاهو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در شهر دالاهو تخریب زیاد و تلفات کم بود؛ در روستای زرده و امثالهم تخریب زیاد بود. ما توزیع چادر را تمام کردیم و توزیع پلاستیک ادامه یافت و نهایتا اکنون وضعیت منطقه یک وضعیت نسبتا قابل قبول با ثباتی است و تقریبا می‌توان گفت از روزهای اول بحران عبور کردیم.

سپاه همچنان به وظیفه خود در قبال کمک و امداد رسانی به زلزله غرب کشور عمل می‌کند.

آخرین وضعیت نصب ست‌های سرویس بهداشتی و حمام سیار توسط نیروی زمینی سپاه چگونه است؟

سردار پاکپور با بازدیدهایی که از مناطق مختلف روستایی داشت، دستور داد که ست‌های سرویس بهداشتی و حمام سیار برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان به منطقه اعزام شود. تعدادی ست سرویس بهداشتی و حمام سیار از رده‌های مختلف به منطقه اعزام و جانمایی شد و در روستاهایی که کامل تخریب شده بودند مستقر شده و مورد استفاده قرار گرفتند.

سردار پاکپور زمانی که وضعیت روستاهای کوئیک را دید، به سرعت به مدیر آماد دستور داد که هر تعداد ست سرویس بهداشتی و حمام سیار در نیروی زمینی وجود دارد به منطقه اعزام شود. ما ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۳۱ چشمه دوش حمام داشتیم که همه این ست‌های سیار در مناطق زلزله‌زده روستایی مستقر شدند. بخشی از ست های سرویس بهداشتی در روستاهای کوئیک و روستای سراب ذهاب مستقر شد. اینکه این حجم از سرویس بهداشتی و حمام سیار و کانکس‌ها مشکل مناطق پر جمعیت را حل می‌کند، قطعا اینگونه نیست اما نیروی زمینه با همه توان به وظیفه خود برای کمک به زلزله زدگان عمل می‌کند.

 اکنون آخرین وضعیت اسکان میان مدت زلزله زدگان به چه شکل است؟

تدابیری از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا و بنیاد مسکن برای اسکان موقت زلزله‌زدگان اندیشیده شده و تعدادی کانکس هم از سوی برخی خیرین اعزام شده است. در حوزه کانکس ما با سپاه استان هماهنگ هستیم. در حوزه کمک به زلزله‌زده‌گان منطقه غرب کشور هماهنگی و هم‌افزایی خوبی بین رده‌های مختلف نیروی زمینی، سپاه استانی و قرارگاه خاتم و نیروی هوافضای سپاه صورت گرفت و همه رده ها با تجهیزات وارد میدان شدند و در مدت کمی آن مشکل حاد اولیه حل شد.

امیدواریم بحث کانکس هرچه سریعتر حل شود، زیرا زندگی در چادر کار بسیار مشکلی است. ما ۱۶۵ روستا داریم که بخشی از آن‌ها آسیب جدی دیده‌اند و باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرند. علاوه بر موضوع استقرار چشمه ها؛ سردار پاکپور دستور داد تعداد ۱۵ تانکر آب برای حل مشکل آب به روستاهای زلزله زده اعزام شود.

سپاه چه برنامه ای برای تلاش بیشتر در عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور دارد؟

هم سردار جعفری و هم سردار پاکپور از روز اول به حضور همه تجهیزات برای کمک به زلزله زدگان تأکید کردند. سپاه از روز اول با همه تجهیزات برای کمک به مناطق زلزله‌زده غرب کشور پای کار بود. در ادامه هم با تدبیر مقام معظم رهبری و تلاش دستگاه‌های اجرایی زودتر یک سرپناه امنی برای زلزله‌زدگان صورت بگیرد و ساخت و ساز اصلی برای اسکان دائمی زلزله‌زدگان آغاز شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
نظر شما
پربیننده ها